سفر به کربلا  با رادیو اربعین

مدیران رادیو اربعین در گفت‌وگو با ما از جزئیات فعالیت‌های این شبکه در اربعین 1400 می‌گویند

سفر به کربلا با رادیو اربعین

در آستانه اربعین حسینی هستیم و به همین مناسبت بار دیگر شبکه رادیویی اربعین چند روزی است آغاز به کار کرده و تا پایان صفر مصادف با شهادت امام‌رضا(ع) به پخش خود ادامه می‌دهد. این شبکه فصلی امسال با مدیریت جواد تشکری روی آنتن می‌رود. تشکری در گفت‌وگو با جام‌جم از روند کار رادیو اربعین1400 گفته و همچنین به معرفی برنامه‌های آن پرداخته که در ادامه آمده؛ حامد قزلو مدیر طرح، برنامه‌ریزی و فضای‌مجازی این شبکه رادیویی هم توضیحاتی را درباره رویکرد این شبکه مطرح کرده است.

رسالت رادیواربعین
 سنگین‌تر شده است

رادیو اربعین یک شبکه فصلی است که از سال92 تاکنون به‌صورت شبانه‌روزی در ماه صفر فعال می‌شود و به پخش برنامه متناسب با حال‌هوای این ایام می‌پردازد. جواد تشکری، مدیر رادیو اربعین درباره محتوای این شبکه از گذشته تاکنون به جام‌جم گفت: رادیو اربعین 24ساعته است و از ساعت18، 16روز شهریور راه‌اندازی شد و تا ساعت 12شب شام‌غریبان حضرت‌رضا(ع) پخشش ادامه دارد و با آغاز ماه ربیع کار رادیو اربعین به اتمام می‌رسد. موضوع کلی که در برنامه‌سازی برای این شبکه لحاظ‌شده؛ تبیین فرهنگ عاشورا و اربعین و تفسیر زیارت اربعین و زیارت وارث است. کلام بزرگان درباره موضوعات مختلف اخلاقی هم جزو برنامه‌هاست.
پیمودن مسیر با رادیو
سابقه این شبکه رادیویی و تفاوت برنامه‌های امسال با سال گذشته موضوعات دیگری است که تشکری درباره آنها بیان کرد: این شبکه رادیویی زمانی‌که راهپیمایی اربعین فعال بود به اطلاع‌رسانی دراین‌خصوص می‌پرداخت. همچنین تبیین فرهنگ عاشورا و ارائه کلام بزرگان هم از دیگر بخش‌های آن بود. سال گذشته که راهپیمایی وجود نداشت رسالت این شبکه سنگین‌تر شد تا ارتباط حسی و دلی را بین مخاطب و حرم حضرت سیدالشهدا، کربلا و موکب‌های مسیر برقرار کند. امسال هم که امکان سفر محدودتر است مثل سال‌گذشته عمل می‌کنیم، فقط فرق کار این است که عده‌ای از همکارانمان در مسیر حضور دارند یا در کربلا مستقر هستند و اطلاع‌رسانی خواهند کرد. درواقع سعی می‌کنند حال‌وهوای کربلایی این روزها و شب‌های ماه صفر را به شکلی منعکس کنند که ان‌شاا... مخاطبان از راه دور زائر صحن و سرای حضرت اباعبدا...(ع) باشند.او درباره تعداد گزارشگران حاضر در مسیر و در کربلا گفت: پنج نفر از گویندگان اعزام شدند که در مسیر و کربلای معلی حضور دارند و به‌صورت مستقیم گزارش تهیه می‌کنند.
انعکاس دلنوشته‌ها
این سال‌ها پدیده شهروند خبرنگاری روبه‌افزایش است و به همین‌دلیل از مدیر رادیو اربعین درباره استفاده از این امکان پرسیدیم که پاسخ داد: از گزارش‌های مردمی هم استفاده می‌کنیم. یک شماره واتس‌اپ اعلام کردیم که خیلی‌ها به آن عکس و دلنوشته فرستادند. همچنین صدایشان را درحالی‌که خاطراتشان را دراین‌خصوص می‌گویند، ضبط می‌کنند و می‌فرستند. سعی کردیم با مخاطب تعامل داشته باشیم. رادیونما هم در اختیار شبکه و این پویش است. عکس‌هایی که مردم فرستادند و نقاشی‌هایی که بچه‌ها ارسال کردند در رادیونما بارگذاری و پخش می‌شود.

«رادیو اربعین» زنده است
حامد قزلو، مدیر طرح، برنامه‌ریزی و فضای‌مجازی رادیو اربعین هم توضیحاتی را درباره این شبکه و برنامه‌های آن ارائه داده است. قزلو با بیان این که رادیو اربعین برای ششمین سال متوالی از غروب آخرین روز محرم مصادف با ۱۶شهریور۱۴۰۰ آغاز به‌کار کرد، گفت: این شبکه رادیویی که کاملا براساس میل، نیاز و مصلحت مردم راه‌اندازی شد از همان ابتدا مورد استقبال چشمگیر مخاطبان قرار گرفت و امسال نیز که ششمین سال فعالیت خود را تجربه می‌کند، میان مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارد. این در حالی است که باتوجه‌به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های شدید کرونایی برای زائران و حضور‌نداشتن گسترده مردم در مراسم اربعین، مخاطبان رادیو اربعین پای این شبکه رادیویی هستند و اخبار مربوطه را از این موج رادیویی دنبال می‌کنند.وی با بیان این که برنامه‌های امسال رادیو اربعین هم مانند سال‌های گذشته تقریبا همگی زنده است و تعامل با مخاطبان، به‌عنوان دستور ویژه‌برنامه‌سازان است، بیان کرد: این تعامل از طریق تلفن، پیامک، سایت رادیو اربعین و شبکه‌های‌اجتماعی انجام می‌شود و شاید یکی از مزیت‌های رقابتی این رادیوی مناسبتی باشد.
اخباری برای زائران
به گفته قزلو در کنار این تعامل دوسویه، ارائه آخرین و معتبرترین اخبار مربوط به سفر روحانی اربعین در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و از زبان مسوولان ستاد مرکزی اربعین و دیگر دست‌اندرکاران اربعین این اخبار به سمع شنوندگان رادیو اربعین می‌رسد. او ادامه می‌دهد: پیگیری مشکلات احتمالی ۶۰هزار زائر ایرانی شرکت‌کننده در این راهپیمایی ازجمله مشکلات مربوط به اداره گذرنامه، مرزبانی، حمل‌ونقل، اسکان، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، پلیس راهور، سازمان هواپیمایی کشور، پایانه‌های مسافربری و... از دیگر وظایف رادیو اربعین است، موضوعی که در سال‌های قبل باتوجه‌به حضور میلیونی زائران ایرانی در این مراسم به‌صورت وسیع‌تر پیگیری می‌شد.
تبیین شعور حسینی
مدیر طرح و برنامه‌ریزی و فضای‌مجازی رادیو اربعین افزود: در کنار این رویکرد، یکی دیگر از وظایف اصلی این شبکه رادیویی، آرامش‌بخشی به‌تمام عاشقان حضرت ارباب است که دلشان هوایی سفر اربعین است اما امسال امکان حضور ندارند. رادیو اربعین با حال‌وهوایی که در استودیوی پخش خود ایجاد می‌کند، ضمن همنوا و همناله‌شدن با عاشقان سفر اربعین، آنها را به آرامش، صبر و همچنین التزام به قوانین بین دو کشور ایران و عراق دعوت می‌کند. یکی از اهداف رادیو اربعین رعایت قانون و پرهیز از هجوم مردم به سمت مرزهای کشور است که امیدواریم با یاری حضرت اباعبدا...الحسین(ع) در این وظیفه خطیر موفق باشیم. در کنار این شور حسینی، ترویج معارف اسلامی، تبیین اهداف قیام عاشورا، اهمیت زیارت اربعین، فلسفه حضور در راهپیمایی اربعین، وظایف مومنانی که نمی‌توانند در این سفر حضور داشته باشند و... نیز در میان گفت‌وگوها، برنامه‌های کوتاه و سخنرانی‌های علما و بزرگان دینی ترویج داده می‌شود و اهمیت داشتن «شعور حسینی» برای مخاطبان این رادیو مناسبتی تبیین می‌شود.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: در جدول پخش رادیو اربعین، دو بخش خبری نیز برای علاقه‌مندان طراحی‌شده که در ساعت‌های ۱۶و۲۱ به‌صورت اختصاصی آخرین خبرهای اربعینی ارائه می‌شود.قزلو با بیان این که دو استودیوی دیگر رادیو اربعین در بین‌الحرمین و حرم مطهر امام‌رضا(ع) حال‌وهوای خاصی را به برنامه‌ها داده، تصریح کرد: هم‌قدم‌شدن با گزارشگران رادیو اربعین در مسیر نجف تا کربلا و توصیف زیبا و هنرمندانه از این مسیر در روزهایی که هموطنانمان نمی‌توانند در این سفر بزرگ و نورانی شرکت کنند، یکی از نقاط قابل‌اتکای جدول پخش و برنامه‌های رادیو اربعین امسال است.
«امتداد پیام» در فضای‌مجازی
مدیر طرح، برنامه‌ریزی و فضای‌مجازی رادیو اربعین با اشاره به برنامه‌های این شبکه رادیویی برای حضور در فضای‌مجازی تصریح کرد: در فضای‌مجازی نیز تمهیدات ویژه‌ای برای مخاطبان طراحی شده است. گفت‌وگوهای انجام‌شده در رادیو اربعین با هدف «امتداد پیام» در فضای‌مجازی بلافاصله در سایت و شبکه‌های‌اجتماعی رادیو اربعین بارگذاری می‌شود و مورداستفاده مخاطبان در این فضا قرار می‌گیرد. همچنین مداحی‌ها و فایل‌های تصویری (کلیپ) زیبایی برای علاقه‌مندان بارگذاری می‌شود.
به دلیل نبود امکان حضور در این سفر زیبا و معنوی، رادیو نمای اربعین به‌عنوان «آلبوم خاطرات زائران» درنظر گرفته شد و بعد از فراخوان‌های ارسال عکس مخاطبان از سفرهای سال‌های قبل با نام خودشان در رادیو نما به تصویر کشیده می‌شود. این رویکرد هم با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه‌شده و تصاویر بسیار زیادی به دست ما رسیده است.
وی یکی دیگر از برنامه‌های امسال رادیو اربعین را قرائت فراز معروف زیارت عاشورا راس ساعت‌های 7، 12و20 عنوان کرد. قزلو ادامه داد: همچنین یکی از نوآوری‌های امسال در رادیو اربعین، قرائت آیه شریفه «امن یجیب المضطر اذا دعا و یکشف‌السوء» است. باتوجه‌به سیل پیامک‌ها و تلفن‌های مردمی مبنی بر التماس‌دعای شفای بیماران از مخاطبان و زائران اربعین، این کار به نیت شفای تمام بیماران به‌خصوص بیماران کرونایی و همچنین رفع گرفتاری از همه عزیزان و مخاطبان و مردم کشورمان و مسلمانان جهان انجام شده و برای اولین‌بار در معاونت صدا این اتفاق خواهد افتاد. هم‌زمان قرائت این آیه شریفه در برخی از شبکه‌های رادیویی هم انجام می‌شود. قرائت آیه شریفه که توسط مداحان نامی، پیرغلامان اهل‌بیت، علمای دینی و وعاظ برجسته کشور خوانده می‌شود، راس ساعت‌های 12و 19 پخش می‌شود. همچنین راس ساعت‌های8 و 18 صلوات خاصه امام‌رضا(ع) پخش می‌شود.