ایران و حزب‌ا... تحریم‌های غرب را درهم شكستند

گفت‌وگو با عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان درباره سفر کشتی‌های سوخت‌رسان ایرانی به سمت این کشور

ایران و حزب‌ا... تحریم‌های غرب را درهم شكستند

سرانجام به رغم تهدیدات رژیم اشغالگر قدس و مقامات غربی درخصوص انتقال گازوئیل و بنزین از سوی ایران به لبنان، امروز نخستین محموله سوخت ایران از طریق كشور سوریه وارد بیروت خواهد شد. سید حس نصرا...، دبیركل جنبش حزب‌ا...، این موفقیت را دستاوردی بسیار بزرگ برای جبهه مقاومت می‌داند. در مقابل، رسانه‌های غربی ترجیح داده‌اند صرفا نظاره‌گر شكست واشنگتن، تل‌آویو و متحدان منطقه‌ای آنها در مقابل ابتكار جمعی جبهه مقاومت در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه باشند. در این‌خصوص جام‌جم گفت‌و‌گویی با عدنان منصور وزیر امورخارجه اسبق لبنان انجام داده است:

 سرانجام نفتكش‌های ایرانی به بندر بانیاس سوریه رسیده و از طریق این كشور، به لبنان منتقل شدند. این موفقیت را در مواجهه با تحریم‌های یكجانبه اقتصادی غرب علیه لبنان چگونه ارزیابی می‌كنید؟
در ابتدا باید بگویم كه اعزام نفتكش‌های ایرانی به لبنان و تصمیم مشتركی كه در این‌خصوص میان حزب‌ا... و تهران اتخاذ شد، محاسبات اقتصادی غرب و رژیم صهیونیستی را علیه لبنان برهم زد. ما طی سال‌های اخیر شاهد اعمال تحریم‌های ظالمانه و یكجانبه‌ای از سوی آمریكا و متحدانش علیه لبنان بودیم. این در حالی بود كه وقوع حادثه انفجار در بندر بیروت نیز اوضاع لبنان را شدیدا آشفته ساخته بود. باید به این موارد، مساله شیوع كرونا را نیز اضافه كرد. در چنین شرایطی، اعزام نقتكش‌های ایرانی منجر به درهم شكستن محاصره آمریكا شد. دشمنان لبنان، در این ماجرا در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتند و به رغم تهدیداتی كه در ابتدا صورت می‌دادند، نتوانستند اقدامی در مواجهه با این ماجرا كنند.
 انتقال سوخت از سوی ایران به سوریه و سپس از سوریه به لبنان در حالی صورت می‌گیرد كه برخی از طرفداران آمریكا در بیروت، سعی داشتند مانع از نقش‌آفرینی دمشق در این معادله شوند. نظر شما در این‌خصوص چیست؟
این نارضایتی‌ها ریشه در كینه نسبت به مقاومت دارد. جریان مقاومت در منطقه توانست با اعزام نفتكش‌ها و عزم راسخ خود در این مسیر، محاصره لبنان را درهم بشكند. قویا معتقدم كه در رابطه با دمشق و ارتباط با سوریه باید سیاست‌های هم‌گرایانه و مهمی در عرصه سیاست خارجی بیروت ترسیم شود. دولت جدید لبنان (دولت نجیب میقاتی) باید در این‌خصوص اقدامات جدی و گسترده‌ای را صورت دهد. باید این مساله را مدنظر قرار دهیم كه سوخت ایران از طریق سوریه وارد لبنان شده است. این یعنی نقش‌آفرینی مهمی دمشق در این معادله ایفا كرده است. سید حسن نصرا...، دبیركل حزب‌ا...، با اعلام خبر اعزام نفتكش‌های ایرانی به لبنان، عملا گروه‌های مخالف مقاومت و كسانی كه مخالف ارتباط بیروت با تهران و دمشق بودند را زمینگیر كرد.
 اكنون لبنان دریافته است كه عبور از تحریم‌های آمریكا، با همگرایی و قاطعیت جبهه مقاومت امكانپذیر است. به‌نظر شما واكنش مردم لبنان در این‌خصوص چگونه خواهد بود؟
باید بگویم كه مردم لبنان نسبت به ماهیت مقاومت و عزم این جریان در دفاع از ملت و موجودیت لبنان آگاه هستند. بارها گفته‌ام كه ملت لبنان، حامی جریان مقاومت هستند و سرسپردگی در برابر آمریكا و متحدانش را برنمی‌تابند. از سوی دیگر، حزب‌ا... این‌بار نیز مانند دفعات گذشته نشان داد كه در مقابل دشمنان تسلیم نمی‌شود. نه‌تنها فشار اقتصادی دشمنان منجر به تضعیف جریان مقاومت نشد، بلكه در نهایت موجب تبلور ابتكار عمل جمعی جبهه مقاومت در مواجهه با تحریم‌های آمریكا گردید. این یك الگو و نمونه برای كشورهای دنیاست كه در مقابل تحریم‌های آمریكا تسلیم نشوند.
 مقامات و رسانه‌های غربی و صهیونیستی در ابتدای حركت نفتكش‌های ایرانی به سوی لبنان، تهدیداتی را صورت داده و حتی از امكان مواجهه با نفتكش‌ها در آب‌های مدیترانه خبر دادند. سكوت و سرخوردگی آنها در برهه كنونی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
در هر حال، باید پذیرفت كه جبهه مقاومت و حزب‌ا... معادلات و محاسبات دشمنان را برهم زده‌اند. این اتفاق برخلاف انتظارات آمریكا رخ داده است. بنابراین، هضم این مساله از سوی دشمنان آسان نیست. حزب‌ا... بار دیگر نشان داد كه بازی دشمنان را به‌خوبی رصد می‌كند و در برابر توطئه‌ها، اقدامات، تهدیدات و تحریم‌های دشمنان بهترین سناریوهای ممكن را می‌چیند. ما امروز در كنار قدرت نظامی حزب‌ا... در مواجهه دریایی، موشكی و زمینی با دشمن صهیونیستی، كه خود را در موارد متعددی مخصوصا جنگ 33 روزه نشان داد، شاهد هستیم كه حزب‌ا... در نبرد اقتصادی نیز موثر و براساس قدرت و منطق عمل می‌كند. بدون شك حزب‌ا... و جریان‌های مقاومت در لبنان و منطقه به این حركت و مسیری كه از ابتدا آن را در پیش گرفته، ادامه خواهند داد. امروز كارآمدی این مسیر بیش از هر زمان دیگری بر همگان به اثبات رسیده است.