شكست سنگین دولت نروژ در انتخابات سراسری

شكست سنگین دولت نروژ در انتخابات سراسری

اعلام نتایج اولیه انتخابات نروژ حزب حاكم محافظه‌كارِ راستگرا در این كشور رقابت را به بلوك چپ میانه واگذار كرده است.با شمارش اولیه حدود ۹۳ درصد آرا در نروژ حزب كارگر و دو متحد چپ این حزب یعنی سوسیالیست‌ها و حزب مركز اروپایی می‌توانند اكثریت پارلمان را در اختیار بگیرند. بر این اساس و با شكست حزب محافظه‌كار، حزب كارگر كه بزرگ‌ترین حزب سیاسی نروژ به شمار می‌رود، به سمت تشكیل دولت ائتلافی خواهد رفت و یوناس گاهر استوره، به عنوان رهبر بعدی نروژ تعیین خواهد شد.
به گزارش یورونیوز، این سیاستمدار ۶۱ ساله در جمع طرفداران این حزب اعلام كرد كه از طرف‌هایی كه خواهان تغییر در روند سیاسی در نروژ هستند، دعوت به همكاری خواهد كرد. حزب كارگر پیشتر وعده داده بود كه به سمت استفاده از انرژی‌های پاك مانند نیروی باد و هیدروژن آبی كه از گاز طبیعی برای تولید سوخت جایگزین استفاده می‌شود، خواهد رفت.
این انتخابات در حالی به پایان رسید كه حزب محافظه‌كار شكست خود را پذیرفته است. ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر كنونی و رهبر حزب محافظه‌كار پس از پایان انتخابات گفت: «ما می‌دانستیم كه برای پیروزی به معجزه نیاز داریم. من به گاهر استوره كه با اكثریت آشكار پیروز انتخابات شده است تبریك می‌گویم.»
این شكست در حالی رقم می‌خورد كه حزب محافظه كار در انتخابات سال ۲۰۱۳ توانسته بود حزب كارگر را كنار بگذارد و سولبرگ از آن زمان به عنوان نخست‌وزیر نروژ فعالیت می‌كرده است. او امیدوار بود كه به اولین نخست‌وزیر در نروژ تبدیل شود كه برای سومین دوره چهارساله متوالی پیروز انتخابات شود. او در طول هشت سال تصدی خود اكتشافات نفت را گسترش داد، مالیات را كاهش و همچنین به دنبال كارآمدتر كردن مدیریت دولتی در كشور بود.
براساس شمارش اولیه ۹۳ درصدی آرا، ائتلاف حزب كارگر و متحدانش در احزاب چپ و مركز گرای اروپایی می‌توانند به ۱۰۰ كرسی از ۱۶۹ كرسی موجود دست یابند. این در حالی است كه حزب محافظه‌كار تنها توانسته ۶۸ كرسی را به خود اختصاص دهد. كمیسیون انتخابات نروژ مشاركت را حدود ۷۶ درصد تخمین زده است. موضوع گسترش یا محدود كردن اكتشافات نفتی یكی از مهم‌ترین مسائلی به‌شمار می‌رفت كه در جریان كارزار انتخاباتی در نروژ مورد توجه قرار گرفته بود. در حالی كه حزب حاكم محافظه‌كار و دست راستی از گسترش این صنعت استقبال می‌كرد در مقابل ائتلاف چپ‌ها از توجه بیشتر به انرژی‌های تجدید‌پذیر سخن می‌گفتند.