غربت هنر و فرهنگ در سرزمین فرهنگی

غربت هنر و فرهنگ در سرزمین فرهنگی


هنر بهترین وسیله انتقال فرهنگ، هویت، داشته‌ها و ثروت‌های ناملموس یک ملت و سرزمین است و بهترین هنر هم در عصر حاضر سینما و تئاتر است و در کنار این دو دنیای زیبا و لذت‌بخش کتاب و کتابخوانی. برخی از استان‌های ما مثل قزوین اما سهم بسیار ناچیزی از این دنیای فاخر هنری دارند.
مثلا در حوزه سینما و طبق آخرین آمار منتشره در سال 99، قزوین دو سینما و چهار سالن با ظرفیت 552صندلی دارد که برای جمعیت بیش از یک‌میلیون نفری آن بسیار ناچیز است. البته شرایط سینما در همه استان‌های کشور جز چند استان تهران، اصفهان و خراسان تقریبا بغرنج و ناخوشایند است اما در این میان در پنج استان سیستان و بلوچستان، زنجان، قزوین، کرمانشاه و هرمزگان، هر صندلی برای بیش از 1000نفر است، درحالی‌که میانگین کشوری در این خصوص یک صندلی برای 491نفر است.
وضعیت سالن‌های تئاتر در این استان به‌مراتب بدتر است، چراکه حتی یک سالن تئاتر هم ندارد.گرچه چندسالی می‌شود قزوینی‌ها اخباری از احداث و اجرای یک سالن تئاتر در شهر قزوین می‌شنوند که هرسال قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و هنوز این مهم محقق نشده است. درهمین خصوص مدیرکل ارشاد استان قزوین سال گذشته از پایان و بهره‌برداری از مجموعه بزرگ تئاتر شهر قزوین با 3000مترمربع وسعت تا پایان سال خبر داد که در صورت تحقق می‌تواند به بخشی از مطالبات فرهنگی، هنری این شهر پاسخ دهد. این درحالی است که این استان کلی دانش‌آموخته تئاتر و فعال در این حوزه دارد که گفته می‌شود تعدادشان به بیش از 2000 نفر می‌رسد.
وضعیت کتابخانه‌های استان قزوین اما شاید بهتر از سالن‌های سینما و تئاتر باشد، البته نه در حوزه روستایی، زیرا در حال حاضر از 37کتابخانه عمومی در سراسر این استان، فقط شش کتابخانه در بخش‌های روستایی فعالیت می‌کنند.
در حوزه شهری هم شرایط چنگی به دل نمی‌زند، البته اگر بخواهیم به استانداردهای جهانی در این حوزه نگاهی داشته باشیم. هم‌اکنون 60 کتابخانه عمومی در سطح استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 37کتابخانه به‌صورت نهادی و توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و 23کتابخانه به‌صورت مشارکتی اداره می‌شود.
طبق استاندارد انجمن کتابداران جهان (ایسلا) باید به ازای هر 10هزار نفر یک باب کتابخانه وجود داشته باشد که در استان قزوین این سرانه به ازای هر 20هزار نفر یک کتابخانه است و این یعنی باید حدود دو برابر ظرفیت فعلی یعنی 120کتابخانه در استان راه‌اندازی شود.