مواجهه با چالش صرع در بارداری

مواجهه با چالش صرع در بارداری

  بارداری با تغییرات گسترده‌ای در هورمون‌های بدن همراه است و تظاهر و شدت بسیاری از بیماری‌ها را تغییر می‌دهد. به این دلیل خانم‌هایی که دچار بیماری صرع یا همان تشنج‌های تکرارشونده هستند، برای بارداری دچار نگرانی شده و از این وحشت دارند در صورتی که بخواهند بچه‌دار شوند، احتمالا با چالشی بزرگ مواجه شده و ممکن است بیماری آنها از کنترل خارج شود.
در واقع بارداری ممکن است به‌ندرت سبب افزایش خطر بروز تشنج شود اما در بیشتر موارد تغییری در کنترل بیماری صرع در زمان بارداری رخ نمی‌دهد یا این‌که حتی خطر تشنج کاهش می‌یابد. مشروط به آن‌که پیش از بارداری با پزشک معالج مشورت شده و تغییرات لازم در داروها صورت بگیرد.
مهم‌ترین نکته‌ای که خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید به آن توجه کنند، این است که برخی داروهای ضدتشنج ممکن است سبب اختلالات مادرزادی در ساختار ستون فقرات و مغز شود؛ سردسته این داروها «والپروات سدیم» است. به این دلیل مراجعه به پزشک معالج حداقل دو ماه زودتر از زمانی که قصد شروع بارداری را دارید بسیار ضروری و مهم است. پزشک شما پس از انجام بررسی‌ها و با در نظر گرفتن این‌که آخرین حمله تشنجی شما مربوط به چند ماه یا چند سال قبل بوده‌است تصمیم خواهدگرفت داروهای شما را قطع کند یا دوز آنها را تغییر بدهد یا این‌که نوع دارو را عوض کند. پس از آن می‌توان حدود دو ماه صبر کرد و سپس اقدام به بارداری کرد.
نکته مهم دیگر این است که مصرف اسیدفولیک در خانم‌هایی که سابقه تشنج دارند و در حال مصرف داروهای ضدتشنج هستند در دوران بارداری و قبل از آن بسیار مهم است و معمولا با دوز بیشتری نسبت به سایر خانم‌ها تجویز می‌شود. در صورتی که تمام این اقدامات شامل تغییر داروها و مصرف اسیدفولیک را انجام داده سپس به بارداری اقدام کردید فراموش نکنید خواب مناسب، تغذیه سالم و پرهیز از مصرف سیگار و الکل و مقادیر زیاد کافئین در جلوگیری از تکرار تشنج در زمان بارداری بسیار مهم است. در پایان باید اشاره کرد حتی در صورت بروز تشنج در زمان بارداری در بیشتر موارد خطری جان مادر و جنین را تهدید نمی‌کند و با تجویز به موقع داروها می‌توان تشنج را کنترل کرد و بارداری را به سلامت به پایان رساند.