نسخه Pdf

سفر به سرزمین دره‌ها

حاشیه‌نویسی محمدحسین جعفریان بر سفری پرماجرا به كابل و پنجشیر

سفر به سرزمین دره‌ها

کلیشه‌ها و باورهای اشتباه در مورد سایر كشورها چیزی است كه بسیاری از ما به نوعی درگیر آن هستیم؛ كلیشه‌هایی كه باعث می‌شود گاهی تمام عمرمان را با باوری اشتباه در ارتباط با مردم یك سرزمین بگذرانیم. اساسا یكی از بزرگ‌ترین مزیت‌های خواندن سفرنامه در شكستن همین كلیشه‌های اشتباه و تغییر نگاه به ملت‌هایی است كه همیشه به واسطه حرف‌هایی كلی و نه مستند و دقیق آنها را قضاوت كرده‌ایم. «در پایتخت فراموشی» یكی از بهترین نمونه سفرنامه‌هایی است كه می‌تواند بسیاری از كلیشه‌های شكل گرفته در ارتباط با ملت و كشور دوست و برادرمان افغانستان را در ذهن مخاطبان خود تغییر دهد.
حاشیه‌نگاری محمدحسین جعفریان، شاعر و مستندسازان ایرانی بر سفری چند روزه همراه با بهروز افخمی، كارگردان شناخته شده سینما به كشور افغانستان برای شركت در مراسم سالگرد شهادت احمد شاه مسعود، مبارز افغانستانی در این كتاب منتشر شده است. جعفریان كه علاوه بر ساخت مستند «حماسه ناتمام» یا همان «شیر دره پنجشیر» در ارتباط با زندگی و شخصیت احمد‌ شاه مسعود، مبارز سرشناس افغانستانی سابقه دو سال حضور به‌عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را نیز داشته، در این كتاب گزارشی دقیق و خواندنی از وضعیت افغانستان درست یك سال بعد از پایان جنگ‌های داخلی در این كشور ارائه كرده است. 
جعفریان كه در جای جای كتاب تسلط خود را در شناخت نواحی مختلف افغانستان به رخ مخاطبان می‌كشد، با نثر دلنشین و جذاب و كمی طنزگونه‌اش، در بخش‌های مختلف كتاب، مخاطبانش را به گردشی دلنشین در سرزمین دیدنی افغانستان مهمان می‌كند. او در خلال روایت حضورش در افغانستان برای شركت در مراسم سالگرد احمد شاه مسعود، تاریخچه كوتاهی از سابقه جنگ در افغانستان و برخی از آداب و رسوم مردم این سرزمین را نیز ارائه می‌كند.