شبیه یک رویا

نامه عزیزی خادم به اینفانتینو ایران به دنبال میزبانی جام‌جهانی

شبیه یک رویا


ایران مدت‌هاست از گرفتن یک میزبانی مهم، محروم مانده است. برگزاری تورنمنت‌های مهم با توجه به زیر ساخت‌های ورزشی در کشور تا حدودی رویایی به نظر می‌رسد. پیش از این فدراسیون چند بار برای میزبانی رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا، میزبانی فینال لیگ قهرمانان آسیا، میزبانی جام‌جهانی فوتسال، فوتبال ساحلی و... اقدام کرده ولی هیچ‌گاه نتوانسته در این زمینه موفق باشد. علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال می‌گوید: «گرفتن میزبانی به این سادگی نیست. باید وزرای مختلف دولت همراهی و همکاری کند. ما در دوره‌ای با امارات رقابت می‌کردیم برای گرفتن میزبانی جام ملت‌ها. دولت امارات یک کمیته مخصوص برای میزبانی مسابقات داشت و به سادگی هم توانستند ما را شکست دهند. برای این‌که بتوانیم در مسابقات مهم میزبان باشیم، باید علاوه بر ورزشگاه‌های استاندارد، زمین‌های تمرینی خوب، هتل‌های مجلل، پروازهای شهر به شهر و... داشته باشیم. خیلی مهم است که دولت همکاری کند در غیراین‌صورت، به هیچ وجه نمی‌توان میزبانی گرفت.»
وزارت ورزش، وزارت گردشگری، وزارت راه، وزارت ارتباطات، کشور و... از جمله وزارتخانه‌هایی هستند که برای میزبانی‌های مهم به afc یا fifa تعهد می‌دهند.
روز گذشته عزیزی خادم فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به اینفانتینو، رئیس فیفا اعلام کرد ایران آماده میزبانی جام‌جهانی فوتسال است. او بعد از حضور در لیتوانی و متوجه شدن این موضوع که میزبانی مسابقات این چنینی می‌تواند چه فوایدی داشته باشد، حسین شمس سرمربی سابق ایران را مامور کرد تا پیگیر شرایط میزبانی باشد. او دیروز گفت: «بله، بنده مسؤول این موضوع شده‌ام. نامه به فیفا ارسال شده و در تلاشیم بتوانیم میزبانی را به دست بیاوریم.»  اگر ایران بخواهد میزبان باشد، باید زمین‌های تمرینی زیادی برای فوتسال افتتاح کند. همچنین حداقل دو سالن استاندارد برای برگزاری مسابقات نیاز است. هتل‌های مناسب میزبانی از تیم‌ها هم یکی از شاخصه‌‌های مهم است. منظور همین هتل‌های عادی برای مسافران نیست بلکه باید منطبق با استاندارد میزبانی باشد. ورودی و خروجی‌ها حداقل و کنترل شده باشند و هرکسی اجازه ورود به هتل را پیدا نکند. ورودی رستوران، کیفیت اتاق‌ها، سالن وزنه، کنفرانس و... هم از جمله موارد دیگر هستند. علاوه بر اینها مسأله حمل و نقل هم اهمیت زیادی دارد. تیم ها نباید مشکل ترانسفر داشته باشند. در این بین تحریم‌ها هم مانعی بوده برای انتقال پول ها. اگر فدراسیون بتواند به ویژه برای مورد آخر راه حلی پیدا کند، می‌تواند به میزبانی نزدیک شود. ایران برای رسیدن به این هدف، باید هزینه گزافی کند و دست به جیب شود.