جای خالی  بزرگان  نتوان نشست

جای خالی بزرگان نتوان نشست

 وقتی می‏گوییم فوتبال بی‏رحم است بهترین مثالی که می‏توانیم بیاوریم علی دایی، علی کریمی و جواد نکونام هستند. اولی از اردیبهشت ماه 98 که از سایپا اخراج شد دیگر به لیگ‌برتر برنگشت. دومی بعد از پایان تجربه نه‎چندان موفقیت‏آمیز در سپیدرود رشت دیگر در لیگ‌برتر رویت نشد و امکان مربیگری پیدا نکرد.
سومی هم با وجود این‌که فصل گذشته با فولاد در لیگ‌برتر فوتبال ایران خوب نتیجه گرفت و این تیم را قهرمان جام‎حذفی هم کرد اما اکنون جایی در 16 نیمکت لیگ‌برتر ندارد. حالا این سه با کوهی از افتخار و محبوبیت بیرون نشسته‎اند. به خصوص دایی و کریمی که حداقل در دو فصل اخیر تماشاگر محض بوده‎اند.
 شایعات پرزرق و برق
کل اخبار مربوط به علی دایی در مدت دو فصل دوری‎اش از فوتبال به این چند مورد اختصاص داشت: شکسته‌شدن رکوردش به دست رونالدو، شایعات پرزرق و برق و البته نا‌فرجام پیوستنش به تیم اورتون در سِمَت یک ناظر فنی و انتخاب دوباره‎اش به عنوان سرمربی تیم‌ملی و دزدیده شدن گردنبندش در روز روشن! در حالی که کم‎کم به آغاز لیگ بیست‌ویکم نزدیک می‎شویم خبری از علی دایی نیست که نیست. بر اساس آخرین اخبار باز هم قرار نیست او را در کسوت مربیگری هیچ یک از تیم‎های لیگ‎برتری ببینیم. دایی همچنان یک گوشه نشسته و بی‎سر و صدا به کارهای تجاری‏اش می‏رسد. اسطوره‌ای که می‎توانست نماینده ایران در فیفا باشد اکنون به کارهای تجاری و رستوران‎داری می‎رسد و این چقدر بد است. انگار نه انگار که او سال‎ها آقای گل بی‎رقیب فوتبال ملی جهان بود. بر اساس آخرین اخبار هیچ خبری حتی شایعه در رابطه با بازگشت علی دایی به فوتبال وجود ندارد. حالا رابطه شهریار و فوتبال کاملا وارد مرحله تازه‌ای شده است. نه شهریار، فوتبال را می‌خواهد و نه فوتبال، شهریار را. این غم‎انگیز نیست؟
 کریمی؛ فعلا خبری نیست
علی کریمی هم که می‎توانست یک عامل بسیار جذاب برای لیگ بیست و یکم باشد اما از او خبری نیست و بعید به نظر می‎رسد حداقل به این زودی بازگشتی جذاب به لیگ داشته باشد. شماره 8 جادویی نه این‌که نخواهد سرمربی باشد اما واقعا شرایط برای او مهیا نیست. درباره کریمی گفته می‎شود بنا به دلایل خانوادگی باید مرتب بین ایران و خارج از کشور در رفت و آمد باشد. چنین برنامه سنگینی حضور او را در لیگ‌برتر عملا غیرممکن می‎کند. کریمی هم مانند دایی سخت درگیر کارهای تجاری است و در روزهای غیرفوتبالی سر خود را به مواردی گرم کرده که کوچک‎ترین ارتباطی با فوتبال ندارند. جادوگر شهیر فوتبال ایران، مردی که حرکات ناب و تکنیکی‎اش هنوز یکی از ماندگارترین لحظات فوتبال ایران است نباید جایی در فوتبال داشته باشد؟ فقدان چنین وزنه سنگینی در لیگ‌برتر هم غم‎انگیز است. فوتبال ایران عادت دارد برای خود نکات غم‎انگیز بسازد.
 نکونام؛  احتمال بازگشت
اما بر خلاف دایی و کریمی این یکی یعنی جواد نکونام احتمالاتی برای بازگشت دارد. او که با تصمیم هیات‎مدیره باشگاه فولاد بعد از قهرمانی این تیم در جام‎حذفی کنار گذاشته شد، اکنون بدون تیم است. خودش در مصاحبه‎ای گفت که دست‎های پشت‎پرده باعث جدایی او از فولاد شد اما موضوع پراهمیت این است تا این لحظه هنوز خبری در رابطه با بازگشت نکونام به لیگ‎برتر شنیده نمی‌شود. البته به نظر نمی‎رسد دوری نکونام از لیگ‎برتر مدت‎ها طول بکشد. می‎توان به راحتی متصور شد که او حتی اگر در ابتدای لیگ جایی بر روی نیمکت هیچ یک از تیم‎های لیگ برتری نداشته باشد قطعا بالاخره برمی‎گردد، شاید حداکثر تا نیم‎فصل.  بالاخره با قوانین نانوشته لیگ‌برتر و سرنوشت بسیاری از مربیان شاغل در این لیگ به خوبی آشنا هستیم و خوب می‎دانیم مربیان خارج از گودی همانند نکونام جزو آلترناتیوهای دسته اول هستند و شاید به زودی جای یک چهره کنار رفته یا اخراج شده را بگیرند.
 جای خالی بزرگان
فقدان دایی و کریمی در لیگ برتر اصلا خوب نیست. البته نه این‌که دانش مربیگری و سبک و سیاق آنها در هدایت تیم‎ها بی‌نظیر و خاص باشد اما به هر حال آنها بزرگانی از فوتبال هستند که جایگزین ندارند.  لیگ بیست و یکم هم به زودی آغاز می‎شود و باز هم شاهد مربیانی روی نیمکت‎‌ها هستیم که صرفا جای خود را هر چند وقت یکبار به یکدیگر می‎دهند. و این است چرخه کسل‌کننده و تکراری لیگ‌برتر فوتبال ایران. و در این میان چیز دیگری که باقی می‎ماند این است که جای بزرگان را نتوان نگرفت.



برگزاری قرعه‌کشی فصل بیست و یکم لیگ برتر
دربی پایتخت هفته هشتم

در حالی که لیگ فوتبال بیشتر کشورها از اروپا گرفته تا آسیا با پشت سر گذاشتن هفته پنجم یا ششم خود وارد فیفا دی جدید می‌شوند، لیگ برتر فوتبال ایران روز گذشته قرعه‌کشی شد تا طبق برنامه از روز 27 مهر آغاز شود. این مراسم روز گذشته و با حضور حداقل دو نماینده از هر باشگاه برگزار شد تا تیم‌ها حریفان خود را در فصل جدید را بشناسند. پیش از شروع مراسم سخنرانی، حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال پیام رئیس فدراسیون را خواند که برخی اشتباه‌خوانی‌ها از جمله نکات این سخنرانی کوتاه بود.
بعد از آن محسن بیاتی‌نیا مهاجم سابق استقلال و فرشید طالبی مدافع سابق ذوب‌آهن مراسم قرعه‌کشی را انجام دادند. یکی از نکاتی که هر سال خبرنگاران و فوتبال دوستان در این مراسم به دنبال آن هستند، مشخص شدن زمان دربی پایتخت است. با انجام قرعه‌کشی روز گذشته مشخص شد استقلال و پرسپولیس بازی رفت امسال را در هفته هشتم برگزار می‌کنند. با انجام مراسم، زمان دیگر شهرآوردهای مهم فوتبال نیز مشخص شد. بر این اساس، دربی کرمان بین مس - گل‌‎گهر در هفته دوازدهم،   دربی اصفهان بین ذوب‌آهن - سپاهان در هفته چهارم و  دربی‌آبادان بین دو تیم صنعت‌نفت- نفت مسجد سلیمان در هفته چهاردهم برگزار می‌شود.
بازی هفته اول تیم‌ها هم مشخص شد که پرسپولیس باید مقابل فولاد خوزستان قرار بگیرد؛ در واقع این بازی را می‌توان به نوعی بازی سوپرجام فوتبال هم دانست زیرا قهرمان فصل گذشته لیگ با قهرمان جام حذفی دیدار می‌کند. البته از قبل اعلام شده بود که به دلیل بازی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، بازی هفته این تیم برگزار نمی‌شود. استقلال هم در هفته اول میزبان تیم تازه صعود کرده هوادار است که رضا عنایتی را به عنوان سرمربی روی نیمکتش دارد. از دیگر بازی‌های مهم این فصل می‌توان به بازی استقلال و سپاهان در هفته دهم و پرسپولیس و سپاهان در هفته دوازدهم اشاره کرد.