۳ احتمال درباره علت مرگ فوک‌های خزری

۳ احتمال درباره علت مرگ فوک‌های خزری

 امیر شیرازی، ‌رئیس مرکز حفاظت از فوک‌های خزری با اشاره به افزایش مشاهده تلفات فوک‌های خزری در روزهای اخیر گفت: از ابتدای سال ۲۳ لاشه و در دو هفته اخیر نیز در استان‌های گیلان و مازندران و در شهرهای محمود آباد، جویبار و بابلسر لاشه‌هایی یافت شد که اغلب نر و از نظر فیزیکی سالم بودند که فرضیه بیماری در آنها را از بین می‌برد.
وی به علل احتمالی این تلفات اشاره کرد و توضیح داد: لاشه‌ها نشان می‌دهد این فوک‌ها در دریا تلف شده‌اند و موج‌ها، لاشه آنها را به ساحل آورده‌است. پیش‌بینی ما از علت مرگ این فوک‌ها اتفاقی نظیر مانور نظامی است. طبق اخباری که به دست ما رسیده، چندی پیش رزمایشی توسط آذربایجان، ترکیه و پاکستان انجام شده و ما درحال پیگیری موضوع هستیم تا ارتباط آن را با تلفات فوک‌های خزری بررسی کنیم. غیر از مانور نظامی، احتمال بعدی آلودگی شدید آب و مسمومیت حاد این موجودات است. این اتفاقات به‌طور قطع زیر آب رخ داده چرا که تلفات فوک‌ها در ساحل مشاهده نشده‌است.
شیرازی همچنین با اشاره به بیماری واگیرداری که اخیرا در بخش‌هایی در اروپا مشاهده شده‌است،‌ عنوان‌کرد: در کشورهای هلند و آلمان، بیماری‌ای در فوک‌ها مشاهده شده که باعث تلفات آنها شده و علت آن، آنفلوآنزای حاد پرندگان گزارش شده‌است. این موضوع باعث می‌شود ما نیز خود را ملزم به تحقیق راجع به این بیماری کنیم؛ چرا که آنفلوآنزای حاد پرندگان نه تنها بر موجوداتی مانند فوک بلکه می‌تواند بر سلامت انسان نیز تاثیر
بگذارد./ ایسنا