نسخه Pdf

بازی با روح و روان

Kena یادآور خاطرات‌مان با بازی‌های کودکی است

بازی با روح و روان

با این که پلی‌استیشن در نیمه‌دوم سال عملکرد چندان قدرتمندی از نظر بازی‌های انحصاری ندارد اما بازی‌های تردپارتی و انحصاری کنسولی PS5، وضعیت کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن را بهتر از همیشه کرده‌اند. بعد از Deathloop ساخته استودیو آرکین، نوبت به بازی Kena: Bridge of Spirits می‌رسد که اولین بازی استودیوی Ember Lab محسوب می‌شود. Kena یک بازی نه چندان جدید از نظر ایده و اجرا، اما یک بازی متفاوت از نظر احساساتی است که مخاطبان با بازی‌های امروزی تجربه می‌کنند.

  ماورا
کمتر نکته‌ جدیدی در مورد Kena وجود دارد که مخاطبش را شگفت‌زده کند، ولی در عین حال، همه‌چیز بازی حس و حال خوبی دارد. بازی در مورد یک راهنمای ارواح به اسم «کینا» است که به آنها کمک می‌کند از دنیای ما به دنیای بعد از مرگ نقل‌مکان کنند. در این بین، ماجراجویی جدید کینا از مسیر روستایی می‌گذرد که تمام ساکنانش از قید حیات رفته‌اند. تمام نشانه‌های زندگی از این روستا برچیده شده و حالا کینا برای این که ماموریت خودش را انجام دهد، باید آرامش را به ارواح سرگردان و پراکنده این روستا بازگرداند. همه چیز در مورد افراد مختلفی است که کینا به آنها کمک می‌کند تا سرنوشت بهتری داشته باشند. هر چند پیدا کردن آرامش در دنیای ما، ساز و کار متفاوتی دارد و همین موضوع، ماجراجویی‌های بازی را شکل داده است.
همان‌طور که از نمایش‌های بازی حدس زده بودیم، مسیر اصلی کینا در ماجراجویی‌هایش از بین جنگل‌های زیبا، غارهای تاریک دورافتاده و قله‌های بلند می‌گذرد. بازی برای من یادآور آرامش قبل از توفانی بود که بازی‌های «آنچارتد» 10سال پیش منتقل می‌کرد. کینا در این بین دوستان جدیدی هم پیدا می‌کند که بازی آنها را به نام Rot معرفی می‌کند. رات‌ها در واقع موجودات مینیاتوری کوچکی هستند که در نوع خود احتمالا بامزه‌ترین ویژگی این بازی به حساب می‌آیند. در حین مبارزات و پازل‌ها، این موجودات که بعدا به یک لشکر کوچک تبدیل شده‌اند، کینا را همراهی می‌کنند.
  بامزه‌ترین بازی سال
با این‌که Kena یک بازی با پروداکشن AA محسوب می‌شود و برای PS4 هم عرضه شده اما رنگ و بوی بازی‌های نسل بعدی را دارد. بازی به نرمی اجرا می‌شود و با این‌که انیمیشن‌ها و مکانیک‌های مختلف بازی به ظاهر متفاوت نیستند، ولی در عمل حس و حالی فوق‌العاده‌ القا می‌کنند. درست مثل بازی‌هایی که در دوره PS2 تجربه می‌کردیم و هر کدام حس و حال خودشان را داشتند، Kena هم در بین تمام بازی‌های بزرگی که سعی در القای حس جدیدی ندارند، می‌درخشد. قابلیت‌های جدید مثل Dash کردن که کینا در ادامه مسیر ماجراجویی‌اش آن را به دست می‌آورد و البته پلتفرمینگی که دوباره یادآور بازی‌های آنچارتد است،
از Kena: Bridge of Spirits یک تجربه ماجرایی محشر ساخته است که ما را به آینده بازی‌های این سبک امیدوار می‌کند.
با این‌که بازی یک تجربه خطی تک‌نفره و نسبتا کوتاه است اما نمی‌توانیم از ظرفیت‌‎های دنیای غنی و زیبای آن غافل بمانیم. محیط‌ها جزئیاتی فوق‌العاده ریز دارند و البته پالت رنگی بازی هم بیش از پیش کمک می‌کند احساس کنیم حین تجربه Kena، مشغول تماشای یکی از انیمیشن‌های پیکسار هستیم. پازل‌های بازی نه آن‌قدر دشوارند که تجربه بازی را تحت تاثیر خود قرار دهند و نه آن‌قدر ساده که آن را به یک بازی با رده‌بندی سنی پایین تبدیل کند. بازی همه چیز را به اندازه به مخاطب می‌دهد و سعی می‌کند از فرصت محدودی که برای فضاسازی و قصه‌گویی دارد، نهایت استفاده را برای سرگرمی ببرد.
با این‌که اولین تجربه بازی‌سازی Ember Lab
لزوما یک بازی اریجینال و کاملا متفاوت از نظر ایده و اجرا نیست اما حس و حال بازی کردن Kena آن هم در سال ۲۰۲۱، تجربه‌ای دست‌نیافتنی است.
تقریبا همه چیز در بازی به بهترین شکل ممکن اجرا شده و با این‌که ما با یک تجربه کوتاه و نسبتا خطی روبه‌رو هستیم اما وقتی داستان، شخصیت‌پردازی و البته نرم بودن بازی را در کنار همدیگر قرار می‌دهیم، انگار Kena  یکی از محصولات شرکت‌های انیمیشن‌سازی بزرگ دنیا مثل پیکسار است.
ماجراجویی کینا یک تجربه ۴۰ دلاری است که حتی ارزش خرید بازی به قیمت کامل را دارد. بازی در حال حاضر برای PS4 و PS5 از طریق شبکه پلی‌استیشن و پی‌سی از طریق اپیک گیمز استور در دسترس است.