نسخه Pdf

ناگفته‌های یک استارت‌آپ کهنه‌کار

حقایق جالبی که درباره نتفلیکس نمی‌دانید

ناگفته‌های یک استارت‌آپ کهنه‌کار

دیگر آن روزها گذشته که همه پول‌توجیبی‌های‌تان را برای خرید دی‌وی‌دی‌های فیلم‌های مورد علاقه‌تان خرج می‌کردید. الان قرن21 است، عصر تکنولوژی و دیگر فرقی هم ندارد که می‌خواهید فیلم موردعلاقه‌تان را ببینید یا از صفحه‌ برنامه‌های مختلف دیدن کنید. خیلی واضح است که کجا می‌توان همه اینها را پیدا کرد: نتفلیکس! با اضافه‌شدن روزانه فیلم‌ها، مستندها و برنامه‌های جدید، نتفلیکس محبوب‌ترین پلتفرم پخش در جهان است. در این گزارش قصد داریم برای شما چند واقعیت جالب نتفلیکس بگوییم که ممکن است به گوش‌تان نخورده باشد و از خواندن آنها شگفت‌زده شوید.

گرچه نتفلیکس از سال1998 کار خودش را با اجاره DVD شروع کرد اما سال1997 توسط رید هستینگز و مارک راندولف ساخته شد. این یعنی نتفلیکس یک‌سال بزرگتر از گوگل است.
اوایل نام اصلی نتفلیکس کیبل(Kibble یا غذای حیوانات خانگی) بود. کیبل نام سگ مارک راندولف، موسس نتفلیکس بود. این نام برای این انتخاب شد تا به همه یادآور شود: «هرچه‌قدر هم تبلیغات خوب و عالی باشه اگه سگ‌ها غذای سگ رو نخورن، موفقیت‌آمیز نیست.»
نتفلیکس سال‌2019 با درآمدی بالغ بر 20‌میلیارد دلار موفق به کسب سود خالصی نزدیک به دو میلیارد دلار شد. گرچه این اعداد بزرگ در مقایسه با بازاری که ما می‌شناسیم، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند اما به این معنا نیست که نتفلیکس در مقایسه با رقبای خود همیشه موفق بوده است.
از ابتدای فراگیری پاندمی کرونا Disney+
و Hulu (هر دو متعلق به دیزنی) هرکدام 29و21‌درصد افزایش مشترک را تجربه کرده‌اند. این درحالی است که همین رقم برای نتفلیکس 15درصد و برای Apple TV+ 10درصد بوده است.
تا اکتبر2018، نتفلیکس 15درصد از ترافیک اینترنت جهانی و تقریبا 5/36درصد از ترافیک اینترنت آمریکای شمالی را در دست داشت. یعنی اگر نتفلیکس ویدئوهایش را فشرده سازی نمی کرد، این عدد سه برابر بیشتر از این هم می‌شد. یوتیوب، که پلتفرم پخش آنلاین است کلا 4/11درصد از ترافیک اینترنت را دارد.
سال2013، نتفلیکس میزبان برنامه جوایز خودش بود و نام Flixies را برای این برنامه انتخاب کرد که انصافا انتخاب درستی هم بود. نتفلیکس به کاربرانش این امکان را داد تا به محبوب‌ترین فیلم‌ها و برنامه‌های‌شان در ژانرهای مختلف رای بدهند.
نتفلیکس فقط با ۳۰کارمند و ۹۲۵عنوان نسخه DVD فیلم‌های سینمایی شروع به ارائه خدمت به مشتریانی کرد که اتاق خانه و تماشای چندباره یک فیلم را به تجربه تماشای دسته‌جمعی و یک‌باره در سینما ترجیح می‌دادند.
نتفلیکس در بیش از 190کشور دنیا فعال است که از استرالیا و اروپا گرفته تا بسیاری از کشورهای آسیایی، مردم از این شبکه استفاده می‌کنند؛ البته نتفلیکس در ایالات متحده آمریکا خیلی محبوب‌تر است.
آخرین آمار که مربوط به سال2019 است می‌گوید نتفلیکس حدود 139میلیون مشترک پرداخت‌کننده دارد که بیش از 61میلیون این مشترک‌ها اصالتا از ایالات متحده آمریکا هستند.
بیزنس مدل نت فلیکس on-demand و مبتنی بر مدل اشتراکی و در تضاد ایجاد جریان درآمدی از طریق فروش عناوین خاص است. به‌طور مشخص نتفلیکس در مدل اشتراکی خود از سه طرح پایه، استاندارد و اختصاصی پشتیبانی می‌کند.
وقتی نتفلیکس شروع به پخش یکباره همه قسمت‌های سریال‌هایش کرد به اصطلاح تماشای بی‌وقفه جان بخشید و به آن فعلیت داد.
از همان ابتدا نتفلیکس مشغول مشاهده نحوه ارتباط و تعامل کاربران با نرم‌افزارش بود تا ببیند کاربران چه نام یا عنوانی را انتخاب می‌کنند. در اواخر دهه1990 نتفلیکس به کاربرانی که نزدیک محل و موقعیت شرکت در لاس گاتس در ایالت کالیفرنیا بودند، زنگ می‌زد و از آنها سوالات مختلفی می‌پرسید. بعد هم کارکنان نتفلیکس از این کاربران می‌پرسیدند آیا مشکلی ندارد کاربران را در حال استفاده از سایت ببینند؟ شاید باورنکردنی باشد اما خیلی از کاربران پاسخشان مثبت بود! نتفلیکس هم در پاسخ به این محبتشان مهمان قهوه‌شان کرد. در واقع یک سرمایه‌گذاری کوچک برای به‌دست آوردن اطلاعات ارزشمند نحوه کار این کاربران کرد.
نتفلیکس حتی از لو دادن (اسپویل) هم یک فکت علمی ساخت. از آنجا که محتواهای فاخر نتفلیکس در یک هفته قابل‌دیدن است، این شرکت به جامعه‌شناس فرهنگی بزرگی به نام مک کراکن ماموریت داد ارزیابی کند که چگونه لو دادن یا اسپویل می‌تواند روی عادات رفتاری مشاهده و بازدید افراد تاثیر بگذارد. مک کراکن دسته‌ای از افراد مستعد لو دادن را شناسایی کرد که یا عمدا پلات اصلی داستان را خراب می‌کنند یا آن را برای دیگران نگه‌می‌دارند(برخی از افراد هم لودهنده‌های کُد داده هستند، خیلی هم حواسشان جمع است که چیزی از زیر دستشان در نرود که خب اینها دوستان خودتان هستند.)نظریه‌اش چه شد؟ برخی از افراد از قدرت داشتن اطلاعات و دانش اسپویل‌ها لذت می‌برند اما اگر یک برنامه یا فیلم یا سریال خیلی خوب باشد، حتی دانستن کدهای مهم و اتفاق‌های حساس نمی‌تواند لذت دیدن آن برنامه را از بین ببرد.
نتفلیکس بیش از 150میلیون دلار خرج‌کرده تا سیستم پیشنهادی خود را بهبود ببخشد. در واقع نتفلیکس تلاش می‌کند ترتیب انتخاب‌ها را براساس آنچه که فکر می‌کند موردپسند شما واقع می‌شود، قرار دهد. این منوی خصوصی‌سازی‌شده واقعا مهم و ضروری است: این شرکت تخمین‌زده که کاربران فقط 2دقیقه را صرف جست‌وجوی عنوان یا نام برنامه می‌کنند تا یک برنامه را انتخاب و یکی دیگر را در فهرست برنامه‌هایی که خواهند دید، قرار بدهند.
جولای2019 ایلان ماسک، موسس تسلا اعلام کرد که دارندگان ماشین‌های تسلا می‌توانند هم نتفلیکس و هم یوتیوب را در ماشین خودشان پخش کنند اما این شبکه‌ها فقط زمانی در خودرو پخش می‌شوند که ماشین پارک شده باشد. این ویژگی در خودروهای جدید تسلا که تاریخ تولیدشان اعلام شده، خواهد بود.
ضمیمه قاب کوچک