اسکان، مساله اصلی اندیکا

اسکان، مساله اصلی اندیکا

  زمین‌لرزه اندیکا باعث تخریب تعداد قابل توجهی از روستاهای این شهرستان و تخریب چندصد واحد مسکونی در خود شهرستان اندیکا شده اما در برخی روستاها حجم تخریب‌ها تا 100درصد هم رسیده‌است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۳۳۰روستای اندیکا خسارت جدی دیده‌اند که از این مجموع ۳۰روستا بین ۸۰ تا ۹۰درصد آسیب دیده‌است. تا امروز اما 90 درصد امدادرسانی‌ها انجام شده‌است به این مفهوم که در بسیاری از مناطق، افراد زلزله‌‌زده در چادر اسکان یافته‌اند. به برخی روستاهای صعب‌العبور هم با بالگردهای هلال احمر امدادرسانی شده‌است.
افزون بر این، قرارگاهی نیز ازسوی سپاه با عنوان قرارگاه خدمات‌رسانی سردار شهیدمرتضی حسین‌پور تشکیل شده‌است که از این پس کمک‌های خیرین، مردم و گروه‌های جهادی به افراد زلزله‌زده توسط این قرارگاه انجام خواهدشد. در کنار این قرارگاه خدمات‌رسانی هم قرارگاه دیگری با عنوان «بازسازی منازل آسیب‌دیده» در شهرستان تشکیل شده‌است، چرا که بیشترین مشکل کنونی بحث اسکان مردم منطقه و ‌البته دام‌هایشان است؛ زیرا معاش غالب مردم این منطقه از راه دامداری است و به همین دلیل بیشترین مشکلات و نیاز آنها در این ارتباط است.
براساس اطلاعات به دست آمده تاکنون 720 آغل دام‌ اهالی تخریب شده و دام‌هایی هم که از گزند آسیب‌ها در امان مانده‌اند شرایطی برای نگهداری‌شان وجود ندارد. یادآوری می‌شود اغلب سازه‌های روستایی این منطقه گلی و چوبی است. در واقع این سازه‌های نامناسب باعث شده با توجه به شدت زلزله، حجم تخریب‌ها تا 100درصد هم برسد. با وجود این به نظر می‌رسد ‌کمتر شخصی در این روستاها باشد که از اسکان مناسب برخوردار نشده‌باشد‌. البته این منطقه همواره جزو مناطق محروم بوده و همین موضوع هم باعث بروز برخی گلایه‌ها در روند امدادرسانی‌ها شده‌است، با این حال تلاش شده شیوه امدادرسانی به گونه‌ای باشد که اغلب مردم از آن رضایت داشته‌باشند. ‌‌
 خدمات‌رسانی با تلاش نیروهای امدادی و جمعیت هلال‌احمر همچنان ادامه دارد اما با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و بارندگی نیاز است در سطح استان و کشور به اندیکا توجهی ویژه‌ شود. از رئیس‌جمهور محترم هم خواسته‌ایم دستور بدهند بنیاد مسکن در این حوزه ورود کند؛ چرا که با توجه به سرمای هوا در این فصل سال در منطقه باید هر چه زودتر به فکر اسکان مناسب افراد بود. شهرستان اندیکا از محرومیت‌های بسیاری در رنج است و به امکاناتی از جمله آب شرب، بیمارستان و راه مناسب نیاز دارد؛ بنابراین پیگیری و مطالبه‌گری این کمبودها ضروری است.