سیاست به‌شرط چاقو

طی سال‌های اخیر، برخی نمایندگان پارلمان انگلیس از سوی مخالفانشان ترور شده یا هدف سوءقصد قرار گرفته‌اند

سیاست به‌شرط چاقو

منازعات سیاسی در کشورهای مختلف دنیا، همواره در سطح دیالوگ و چالش‌های لفظی باقی نمی‌ماند! در برخی موارد، شدت نفرت از سیاستمداران یا شدت رقابت سیاسی میان کسانی که در معادلات قدرت حضور دارند به اندازه‌ای بالاست که ثمره آن می‌تواند ازدست‌رفتن جان یکی از طرفین یا حتی هر دو طرف منازعه باشد! این قاعده درخصوص کشورهای اروپایی و به‌صورت خاص انگلیس نیز صادق است. کشورهایی که در آن، حذف فیزیکی سیاستمداران توسط مخالفان یکی از راهکارهای مرسوم برای پایان‌دادن به یک جدال‌سیاسی محسوب می‌شود! در اینجا به مرور برخی ترورهای موفق یا ناموفق سیاسی انجام‌گرفته در انگلیس می‌پردازیم:

قتل نماینده مدافع برگزیت در کلیسا
اخیرا (روز جمعه) نماینده محافظه کار پارلمان انگلیس پس از آنکه با ضربات متعدد چاقوی فردی در یک کلیسا مورد حمله قرار گرفت، کشته شد. دیوید آمس در کلیسایی در «لی-آن-سی» در «اسکس» در جمع کسانی که به وی رای داده‌اند، چند بار هدف ضربات چاقو قرار گرفت.
آمس ۶۹ساله که حوزه انتخابیه یکی از نواحی اسکس را در مجلس عوام انگلیس نمایندگی می‌کند در همان محل حادثه تحت مداوا و رسیدگی قرار گرفت اما به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد. پلیس انگلیس در خبری تکمیلی از بازداشت فرد مهاجم خبر داده است. با این حال هنوز از انگیزه‌های فرد ضارب خبری رسمی منتشر نشده است.
لازم به ذکر است که این نماینده انگلیسی از سال۱۹۸۳ نماینده نواحی اسکس در پارلمان انگلیس و از طرفداران سرسخت برگزیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بوده است. نمایندگان انگلیسی در دیدارهای این‌چنینی تحت‌حفاظت محافظان قرار نمی‌گیرند مگر اینکه معاون‌وزیر باشند یا تصور شود با تهدید تروریستی خاصی روبه‌رو هستند.


 ترور نماینده حزب کارگر توسط یک نئونازیست

سال2016 میلادی پلیس انگلستان اعلام کرد جو کاکس، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس بر اثر تیراندازی در شهر لیدز این کشور زخمی شد و ساعاتی بعد مقامات بیمارستانی از مرگ وی خبر دادند.کاکس یکی از 36نماینده‌ای بود که جرمی کوربین، رهبر فعلی حزب کارگر را برای شرکت در رقابت‌های رهبری حزب نامزد کرده بود. گرچه وی در انتخابات نهایی به فرد دیگری رأی داد.
خانم کاکس همچنین از نمایندگانی در پارلمان بریتانیا بود که خواهان پذیرفتن پناهجویان سوری در این کشور بودند. وی در کارهای خیریه نیز فعال بود. پلیس یورکشایرِ غربی اعلام کرد که یک مرد 52ساله به‌نام «تامی مر» در این رابطه بازداشت و سلاح‌های مورداستفاده در حمله نیز ضبط شده است. این مرد دارای گرایش‌های نئونازیستی و نژادپرستانه بوده و در جلسات دادگاه اعتراف کرد که به دلیل رویکرد ایجابی کاکس در قبال پناهجویان سوری به وی حمله کرده و او را کشته است!



ترور ناکام یک نماینده جنگ‌طلب
یکی دیگر از حملات جدی در قبال نمایندگان پارلمان انگلیس، سال2010 رخ داد. در آن سال استفان تیمز، نماینده حزب کارگر با چاقو مورد حمله قرار گرفت.
تیمز دو بار از ناحیه شکم در دفتر حوزه انتخاباتی‌اش در شرق لندن هدف ضربات چاقو قرار گرفت و پزشک معالج وی اعلام کرد که ضربات وارده به‌دلیل خونریزی و عفونت بعدی می‌توانستند منجر به مرگ شوند. وی پنج روز را در بیمارستان گذراند. روشونورا چودری، مهاجم 21ساله در اعترافاتش به پلیس اعلام کرد که به‌دلیل حمایت این نماینده از جنگ عراق به وی حمله کرده است. چودری در دادگاه به‌جرم سوءقصد به حبس‌ابد با دست‌کم 15سال زندان محکوم شد. استفان تیمز از اعضای ارشد حزب کارگر محسوب می‌شود. فردی که روابط نزدیکی با تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق و جنگ‌طلب انگلیس داشته و سال2003 میلادی وی را درخصوص اتحاد با دولت جرج واکر بوش در آمریکا(برای اشغال عراق) ترغیب کرده است. از استفان تیمز به‌عنوان فردی در سایه(در حزب کارگر) یاد می‌شود. فردی که نقشی به‌مراتب فراتر از یک نماینده پارلمان در معادلات سیاسی لندن دارد.




ترور به دلیل بی‌محلی به ارباب‌رجوع!
سال2000، نایجل جونز،‌ عضو حزب لیبرال دموکرات، زمانی که در یکی از دیدارها در حوزه انتخاباتی‌اش بود، مورد سوءقصد قرار گرفت. لرد جونز زخمی شد و اندرو پنینگتون دستیار وی در دفتر حزب با ضربات چاقو به قتل رسید. جونز با فرد مهاجم رابرت، فردی که بارها به دفتر وی رجوع کرده بود درگیر شده و به‌دلیل تلاش برای گرفتن تیغه چاقو دست‌هایش دچار بریدگی عمیق شد. وی درنهایت توانست فرارکرده و آژیر خطر را به صدا درآورد. برخی منابع می‌گویند اختلافات شخصی با فرد مراجعه‌کننده و بی‌اعتنایی به درخواست‌های این فرد عامل اصلی حمله ناموفق وی به نایجل جونز بوده است.




روزی که خواب از سر تاچر پرید
چند نفر از نمایندگان پارلمان انگلیس(از حزب محافظه‌کار) در جریان سوء قصد به مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق این کشور جان خود را از دست دادند.
یکی از ترورهای معمایی و بحث‌برانگیز قرن‌بیستم، بمبگذاری سال۱۹۸۴ در هتل برایتون بود که هدف این ترور کشتن مارگارت تاچر و کابینه او در زمان برگزاری کنفرانس «حزب محافظه‌کار» بود. تاچر از این حادثه جان سالم به‌در برد ولی تعدادی از نمایندگان حاضر در آن مجلس کشته شدند. همسر مارگارت تاچر نیز در این حادثه زخمی شد. منابع امنیتی انگلیس این حمله را به اعضای ارتش جمهوریخواه ایرلند نسبت می‌دادند. خصوصا آنکه تا قبل از این حادثه، چند حادثه ترور از سوی جمهوریخواهان ایرلند برنامه‌ریزی و اجرا شده بود. به‌عنوان مثال، کشیش رابرت برادفورد نماینده‌ای اتحادگرا از ایرلند شمالی بود که نوامبر1981 توسط افراد ارتش آزادی‌بخش ایرلند در یک نشست سیاسی در جنوب بلفاست به قتل رسید. در این حمله یکی دیگر از مقامات محلی نیز کشته شد. ادگار گراهام یکی دیگر از نمایندگان اتحادگرا و عضو مجمع ایرلند شمالی بود که دسامبر1983 کشته شد. وی استاد حقوق در دانشگاه کوین در بلفاست بود و زمانی که با یکی از همکارانش در دانشگاه مشغول گفت‌وگو بود یکی از افراد شبه‌نظامیان ارتش آزادی‌بخش ایرلند به او نزدیک‌شده چند گلوله به سرش شلیک کرد.
یان گائو،‌ یکی دیگر از نمایندگان حزب محافظه‌کار و افسر سابق ارتش بود که با توافق انگلستان و ایرلند مخالفت کرد. وی در جریان انفجار خودرویش در جولای1990 توسط ارتش آزادی‌بخش ایرلند کشته شد. ارتش آزادی‌بخش ایرلند اعلام کرد که نماینده ایست‌بورن را به‌دلیل ارتباط نزدیک با مارگارت تاچر، نخست‌وزیر به قتل رسانده است.