قصه پرغصه کشاورزان هرمزگان از مهر تا اردیبهشت

قصه پرغصه کشاورزان هرمزگان از مهر تا اردیبهشت

کشاورزان هرمزگانی در حالی کشت امسال خود را از همین ماه مهر آغاز کرده‌اند که سال‌گذشته مشکل فروش محصولات‌شان حل نشد و خرید تضمینی در حد یک مسکن تنها چاره آنان بود. هرمزگان با تولید نیمی از محصولات خارج از فصل، رتبه نخست تولیدات زراعی را در کشور به خود اختصاص داده است. در این استان ۲۹محصول کشاورزی خارج از فصل کشت می‌شوند که بادمجان، گوجه‌فرنگی، خیار، کلم، فلفل و لوبیا سبز از مهم‌ترین آنهاست. همچنین شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان از مناطق مهم کشت محصولات خارج از فصل در هرمزگان شناخته می‌شوند. محصولات برداشت ‌شده علاوه بر تأمین نیاز استان به تهران، اصفهان، مشهد، فارس، قم، خراسان و آذربایجان شرقی و غربی و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده می‌شوند.

افت شدید قیمت برخی محصولات و خرید ارزان دلالان، مشکلی است که در چند سال اخیر باعث شده کشاورزان در فصل برداشت محصولات‌شان را یا برداشت نکنند و بخشکانند یا به نشانه اعتراض به مسؤولان در رودخانه‌ها و کنار جاده و جلوی دام خود بریزند؛ اقدامی که نتیجه‌ای نداشته و عملا رسیدگی به این موضوع بین ادارات ذی‌ربط صنعت ، معدن و کشاورزی پاسکاری شده و پس از فصل برداشت به فراموشی سپرده می‌شود تا فصل بعدی برداشت که روز از نو و روزی از نو.
 امیدمان به امسال است
علی پشنگ، یکی از کشاورزان بخش شمیل دراین باره به جام‌جم می‌گوید:در دو سال اخیر برخی محصولات‌مان که حاصل چند ماه کار و تلاش و هزینه بود به‌خاطر هزینه‌های بالای برداشت و افت قیمت، فروش نرفت و روی دستمان ماند و امسال امیدواریم با قیمت مناسبی در بازار به فروش برسند. وی بالا بودن نرخ حمل ونقل محصولات به بازار فروش را از دیگر مشکلات کشاورزان منطقه اعلام کرده و می‌افزاید: از مسؤولان انتظار داریم پیش از فصل کشت چاره‌ای برای فصل برداشت و فروش دسترنج کشاورزان داشته باشند. سال گذشته بالا بودن نرخ کرایه و بعضا بسته بودن مرزها به‌دلایل مختلف به‌ویژه شیوع بیماری کرونا از مهم‌ترین موانع فروش محصولات کشاورزی هرمزگانی‌ها و صادرات آن به بازارهای کشورهای همسایه بود که نتیجه آن انباشت محصولات و ریختن در رودخانه‌ها، بیابان‌ها وخیابان‌ها بود.
 جهاد کشاورزی به وظیفه خود
عمل می‌کند
سید رضا امیری زاده، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان دراین باره به ما می‌گوید: در هرمزگان ۷۸هزار هکتار زیر کشت محصولات خارج از فصل می‌رود که ۴۸هزار هکتار آن مربوط به صیفی و سبزیجات است. تولیدات استان نیز بیش از دو میلیون ۳۰۰ هزارتن در سال است. امیری زاده می‌گوید در بحث الگوی کشت هر سال با مدیران شهرستان ومراکز، جلساتی برگزار شده و نتیجه جلسات در نشست وزارتخانه مطرح می‌شود که براساس آن الگوی کشت به استان‌ها اعلام می‌شود، پس مشکل را باید در جای دیگری جست. وی با بیان این‌که شرایط کرونایی و بسته بودن رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و همچنین محدود شدن صادرات باعث ضرر کشاورزان در سال گذشته شد،تصریح‌می‌کند: با این همه جهادکشاورزی حامی کشاورزان بوده و تقویت و ایجاد واحدهای فرآوری محصولات از یک سو و ورود وزارت خارجه و تشکل‌های کشاورزی غیردولتی همچون نظام صنفی کشاورزی ، منابع طبیعی و خانه کشاورز و سازمان صمت از دیگر سو می‌تواند به رفع مشکلات این بخش کمک کند. به گفته وی، این تشکل‌ها با داشتن پشتوانه نیروی انسانی فعال به عنوان یک نهاد مردمی باید با انجام فعالیت‌های اقتصادی گسترده و برنامه ریزی شده، قبل از آغاز فصل کشت، اقدام به بازاریابی محصولات تولیدی در داخل و خارج کنند و براساس آن با برنامه‌ریزی برای کشت به کمک کشاورزان بیایند. نظارت بر رعایت الگوی کشت تعریف‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، با هدف ممانعت از انباشت محصول و در نتیجه افت قیمت در زمان برداشت از دیگر اقدامات پیشگیرانه مشکلات کشاورزان است.