تجلیل رئیس‌جمهور از قهرمانان المپیک پارالمپیک و مدال‌آوران کشتی

صادق زاده با هفتمین بازوبند، رکورددار شد

تجلیل رئیس‌جمهور از قهرمانان المپیک پارالمپیک و مدال‌آوران کشتی

 داستان بازوبند پهلوانی در ایران بار دیگر به نیکی ورق خورد؛ این بار با حضور  سید ابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهور و با رکوردی که در پیشینه 77ساله این رقابت پهلوانانه بی‌سابقه بود.
ورزشگاه 12هزارنفری آزادی، دیروز میزبان رئیس‌جمهور، وزیر ورزش و جمع کثیری از پهلوانان و قهرمانان ایران‌زمین بود. تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک از یک‌سو و برگزاری رقابت‌های فینال کشتی پهلوانی قهرمانی کشور از سوی دیگر، باعث شده بود بعد از مدت‌ها این سالن قدیمی کلی قهرمان و پهلوان به خود ببیند. رئیس‌جمهور هم آمده بود تا هم در مراسم تجلیل حضورداشته باشد و هم فینال‌های اوزان ۷۰ و 100+ کیلوگرم را ببیند. در دسته 70 امیر خدمتی از تهران مقابل ابراهیم ولیان (خراسان جنوبی) پیروز شد اما رقابت اصلی بر سر بازوبند پهلوانی در وزن 100+ بود؛ جایی که جابر صادق‌زاده به مصاف امیر محمدی، نایب‌قهرمان سه دوره مسابقات پهلوانی کشور رفت و در همان سه دقیقه نخست با اجرای عقربک، پشت حریفش را به خاک چسباند و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. این هفتمین باری بود که صادق زاده بازوبند پهلوانی را بر بازو می‌بست. ۱۳۹۱، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و حالا 1400.
پیشتر‌ علیرضا سلیمانی با کسب شش بازوبند پهلوانی بین سال‌های 1358 تا 1369، لقب پهلوان‌باشی ایران را از آن خودکرده بود که دو سال پیش صادق زاده هم با کسب ششمین بازوبند پهلوانی به این لقب معروف شد. حالا پهلوان باشی مازنی‌ها با عبور از علیرضا سلیمانی تبدیل شد به اولین و تنها پهلوانی که هفت بار بازوبند را بر بازو بسته است.
 بایدهای ورزش از نگاه رئیس‌جمهور
سید ابراهیم رئیسی در مراسم اهدای بازوبند پهلوانی سال ۱۴۰۰ و تجلیل از مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: از مربیانی که امکانی فراهم کردند تا جوانان عزیزمان بر سکوی قهرمانی قرار بگیرند و سرود مقدس جمهوری اسلامی نواخته و پرچم جمهوری اسلامی ایران برافراشته شود، تشکر می‌کنم. همچنین از همه‌کسانی که دل مردم را شاد و تبسم را بر لبان زن و مرد این کشور نشاندند تشکر می‌کنم؛ آنهایی که نام ایران اسلامی را در جهان بلند کردید و افتخار آفریدید.
رئیس قوه مجریه با اشاره به انجام ورزش‌های پهلوانی تصریح کرد: ورزشی که امروز درصحنه دیدیم بیش از 3000 سال و برخی نوشتند 4000 سال در کشور ما قدمت دارد، لیکن بعد از اسلام این ورزش با آیین، دعا، نیایش، توسل و تضرع در خانه حضرت حق و اولیای دین همراه شد.
رئیسی اضافه کرد: ورزش پهلوانی ما با یاد خدا و توجه به مبدأ هستی عجین شده است. وقتی مرشد اشعار توحیدی می‌خواند، انسان را به یاد خدا و اولیای خدا می‌اندازد و این‌که باید با پهلوانی فتوت و مردانگی داشت. این ورزش پهلوانی ما با مفاهیم عالیه عبادی و بندگی خدا، مراقبت، فتوت و مردانگی، توجه به ضعفا و توجه به دیگران همراه است و این دگرخواهی در پرتو خداخواهی ارزشمند است.
رئیس‌جمهور با اشاره به برخی بایدهای مهم در امر ورزش افزود: تقویت ورزش پهلوانی، حمایت از قهرمانان مدال‌آور و گسترش ورزش همگانی از بایدها در این حوزه هستند و وزارت ورزش با اهتمام نسبت به این موارد باید در مسیری حرکت کند که ورزش بتواند به جایگاه‌های بالاتر ارتقا پیدا کند. من تردید ندارم باهمت و اراده شما ورزشکاران می‌توانیم در سطح جهانی ورزش، اعم از فوتبال ، والیبال و رشته‌های دیگر، ورزش پهلوانی ارتقا پیدا کنیم و دولت در این رابطه حمایت خواهد کرد.