نسخه Pdf

یک انقلاب تكراری

به فرمول برنده دست نزن!

یک انقلاب تكراری

فاركرای ۶ بالاخره پس از مدت‌ها انتظار منتشر شد. جدیدترین نسخه فاركرای را این بار به جای یوبی‌سافت مونترال، شعبه تورنتو ساخته و چهار الی پنج سال در دست ساخت بوده. شاید بزرگ‌ترین سوالی كه برای مخاطبان به وجود آمده این است كه «آیا فاركرای ۶ همان فرمول همیشگی فاركرای با كمی تغییر؟» برای پاسخ به این سوال، باید از خودمان بپرسیم كه آیا فرمول همیشگی فاركرای را تا امروز دوست داشته‌ایم یا خیر؟

     كوبا از زاویه‌ای دیگر
بازی فاركرای ۶ به‌وضوح بزرگ‌ترین نسخه این مجموعه تا به امروز است. منظورم از بزرگ بودن صرفا ابعاد نقشه یا مقیاس‌های این شكلی نیست. بازی تا جای ممكن نسبت به بازی‌های قبلی كامل‌تر و بالغ‌تر شده و خیلی از مسائل حول محور آن، حالا رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته‌اند. اگر تا پیش از این، فاركرای را به خاطر آنتاگونیست‌های روانی و داستان انقلابی‌اش می‌شناختید، فاركرای ۶ به‌وضوح تمام انتظارات‌تان را برآورده خواهد كرد؛ اما اگر دنبال مفاهیم عمیق‌تری در دل داستان، شخصیت اصلی قصه و پیام كلی بازی هستید، فاركرای ۶ حالا از هر بازی دیگر این مجموعه عمیق‌تر شده است.
بازی در جزیره‌ای به اسم یارا آغاز می‌شود. این جزیره برداشت یوبی‌سافت از كوبا در دنیای واقعی و معضلات واقعی آن در سال‌های اخیر بوده است. به همین خاطر، معضلاتی كه در دل داستان می‌بینیم، ناخودآگاه بیشتر از نسخه‌های قبلی حس آشنایی را تداعی می‌كنند. فاركرای ۶ قصه چندلایه‌تری دارد و این را مدیون چند تغییر جزئی، اما اصولی در دل داستان است. تا پیش از این، شخصیت‌های اصلی بازی‌های فاركرای، نمی‌توانستند نقش كلیدی را در داستان داشته باشند و معمولا این جایگاه در اختیار شخصیت منفی بود. این در حالی است كه فاركرای ۶ یك شخصیت منفی خیلی خوب دارد كه جایگاه خود را حفظ كرده و در عین حال، صحنه را از شخصیت اصلی بازی نمی‌رباید. این موضوع باعث شده تا «دنی» یا كاراكتر اصلی فاركرای ۶، یك كاراكتر عمیق‌تر و محوری‌تر داشته باشد. علاوه‌بر این، نوع روایت آن‌قدری در نسخه ششم متحول شده كه گاهی فراموش می‌كردم در حال تجربه بخش داستانی یكی از بازی‌های فاركرای هستم.
     باشخصیت‌ترین بازی سال
فاركرای ۶ یكی از باشخصیت‌ترین بازی‌های یوبی‌سافت در سال‌های اخیر است. اگر ایده‌های جدیدی مثل For Honor و Steep را دوست نداشتید یا به نظرتان Assassin’s Creed Valhalla از ریشه‌هایش دور شده و فقط اسم این مجموعه را یدك می‌كشد، در عوض فاركرای ۶ همان بازی قبلی با كلی بهبود اساسی است. فرمول برنده فاركرای با این‌كه در این نسخه دیگر كم‌كم تاریخ‌مصرف خود را نشان می‌دهد، كماكان از پایه دست‌نخورده باقی‌ مانده، اما از هیچ تلاشی برای بهتر شدن دریغ نكرده است.
اولین تغییر بزرگ در ساختار مراحل دیده می‌شود. مراحل فاركرای ۶ نسبت به بازی‌های قبلی انسجام بهتری دارند و بازی این را مدیون نقشه حساب‌شده‌تر آن است. تقریبا هیچ جایی از بازی چالش جابه‌جا شدن بین دو نقطه از نقشه را احساس نكردم، چرا كه بازی سعی كرده تا با طراحی و چینش درست وسایل نقلیه، این جابه‌جایی را برای مخاطب ساده‌تر كند. یكی از وسایل نقلیه جدید بازی اسب است كه واقعا برای ستینگ بازی در كوبا، انتخابی تكرارنشدنی محسوب می‌شود.
اما فاركرای ۶ طبیعتا یك بازی بی‌نقص نیست. قبل از هر چیزی، بازی با این‌كه سعی كرده تا یك تجربه نسل نهمی و هشتمی باشد، همچنان قدیمی و بعضا تكراری به نظر می‌رسد. شاید بهتر باشد بگوییم كه اگر فرمول فاركرای را عمیقا دوست دارید و از گشت و گذار لذت می‌برید، فاركرای ۶ بهشت شما و یكی از بهترین بازی‌هایی است كه می‌توانید در این چند سال از یوبی‌سافت بازی كنید. بازی با اضافه كردن بخش‌های جدید به مراحل، مثل میز كار یا امكانات شخصی‌سازی، مراحل را به‌شدت متنوع‌تر كرده و حالا می‌توان واقعا از چند راه مختلف هر مرحله را انجام داد. از طرفی تجربه داستان بازی، آن هم با حال و هوای كوبا، تجربه‌ای است كه شاید هر چند سال یك بار تكرار شود.
اما اگر فرمول فاركرای را دوست ندارید، فاركرای ۶ احتمالا هیچ چیز جدید یا شگفت‌انگیزی برای شما ندارد. متاسفانه بازی همچنان حال و هوای بازی‌های نسل هشتمی را دارد و با وجود زیبایی مثال‌زدنی آن روی كنسول‌های نسل جدید، گاهی فقط پوسته یك بازی نسل جدید را دارد. فاركرای ۶ به كسانی پیشنهاد می‌شود كه دل‌شان برای یك تجربه جهان باز دیوانه‌وار در دنیای بی‌قانونی مثل فاركرای تنگ شده و در عین حال، با تكرار فرمول‌های برنده هم مشكلی ندارند. فاركرای ۶ برای پی‌سی، كنسول‌های نسل هشتم و نهم پلی‌استیشن و اكس‌باكس در دسترس است.