نسخه Pdf

چرا خودکشی بعد از قتل؟

چرا خودکشی بعد از قتل؟


جرم گاهی خودش مجازات می‌کند و دیگر نیازی به دستگیری، دادگاه، محاکمه و زندان نیست. شاید باورش برای برخی‌ها سخت باشد که مگر می‌شود فردی خودش مرتکب قتل شود و در حالی که قتل را با قساوت انجام داده است، کارش به جایی برسد که از عذاب وجدان خودش را بکشد و به زندگی‌اش پایان دهد.
در لابه‌لای انواع و اقسام پرونده‌های جنایی هستند پرونده‌هایی که افراد بعد از ارتکاب قتل دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان می‌دهند. اما این‌که چرا این قاتلان به سمت مرگ خود خواسته می‌روند، چند دلیل متفاوت دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند فرد را به سمت خودکشی ببرد.
یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع قتل خانوادگی است، فرد در یک عصبانیت یا کش‌و‌قوس ناخواسته مرتکب قتل یکی از اعضای خانواده‌اش می‌شود و دقایق یا ساعتی بعد وقتی که تازه متوجه ماهیت این جنایت می‌شود فشار روحی را طاقت نمی‌آورد و به زندگی خود پایان می‌دهد. معمولا قاتلانی که یکی از اعضای خانواده خود را می‌کشند و بعد به شدت دچار عذاب وجدان می‌شوند، به همان شیوه ارتکاب قتل به زندگی خود پایان می‌دهند.
گرچه اولین و مهم‌ترین دلیل خودکشی پس از ارتکاب جنایت عذاب وجدان است اما درصد زیادی هم به علت جنون آنی و فشار روحی دست به خودکشی می‌زنند. در پرونده‌های همسر‌کشی و درگیری آنی بیشتر شاهد جنون آنی هستیم که فرد در آن شرایط دست به قتل می‌زند و بلافاصله بعد از رفع جنون تاره می‌فهمد چه کاری انجام داده و به خاطر فشار روحی که به او وارد می‌شود و قابل تحمل نیست به استقبال مرگ خود‌خواسته می‌رود.
دسته دیگری از جنایتکاران که خودشان به زندگی‌شان پایان می‌دهند مجرمان خشن هستند، این مجرمان معمولا وقتی می‌دانند چه جنایت بزرگی را مرتکب شده و عاقبت کار چیست خودشان قبل از دستگیری و محاکمه به زندگی‌شان پایان می‌دهند. این افراد گاهی در محاصره پلیس هم قرار می‌گیرند و برای فرار از قانون قبل از رسیدن ماموران‌، خودشان را می‌کشند. این قشر معمولا فکر می‌کنند علاوه بر فرار از محاکمه مرگشان تراژیک و به یاد‌ماندنی می‌شود.
دسته آخر افرادی که مرتکب قتل شده و زندگی خود را به پایان می‌رسانند‌، قاتلانی هستند که مرتکب قتل شده و محاکمه و به قصاص محکوم شده‌اند. این افراد تا دقیقه۹۰‌ باوری به انجام قصاص ندارند اما وقتی در زندان می‌بینند کسی قصاص شده و سرنوشت آنها هم همین است از ترس با خودکشی، پرونده زندگی‌شان را می‌بندند. البته درصد این نوع خودکشی‌ها بسیار اندک است.

ضمیمه چار دیواری