مجوز دورکاری برای مادران دارای کودک زیر 6 سال

مجوز دورکاری برای مادران دارای کودک زیر 6 سال


 پنجشنبه گذشته 12 آبان‏ بود که سازمان اداری و استخدامی کشور مجوزی صادر کرد؛ مجوز استفاده از دورکاری مادران شاغل باردار و دارای فرزند زیر شش سال یا دچار معلولیت. در چند هفته اخیر پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا و حذف دورکاری، بسیاری از مادران شاغل مجبور به حضور در محل کار خود شدند، با استفاده از این قانون اما مادران شاغل اجازه پیدا می‎کنند در کنار ایفای نقش مادری به امر اشتغال هم بپردازند. در این بین اما مهم‎ترین نکته این است که آیا این مساله ضمانت اجرایی دارد؟‌ نمایندگان مجلس معتقدند بندهای این مجوز سفت و سخت است و حتی بخش خصوصی هم نمی‎تواند از اجرای‌ این قانون شانه خالی کند.
پیش از این اما انسیه خزعلی، معاون امور بانوان و خانواده ریاست‌جمهوری از قانونی گفته‌بود که به صورت رسمی به همه بانوان اجازه استفاده از دورکاری را می‎داد. ماجرا به آیین‌نامه دورکاری کارمندان برمی‌گردد. سی‎ام خرداد 89 بود که تعدادی از مدیران با آیین‌نامه دورکاری کارمندان موافقت کردند.‌ در تبصره ماده 4 این آیین‏نامه آمده‌است اگر چند کارمند متقاضی دورکاری‎اند، اولویت دورکاری با افراد دارای معلولیت، مادران باردار یا مادران دارای فرزند کمتر از شش سال است. پس از شیوع ویروس کرونا این آیین‏نامه اجرایی شد تا حدود یک ماه پیش که با کاهش آمار مبتلایان روزانه دورکاری کارمندان پایان یافت.  اما تعدادی از مادران تقاضای ادامه یافتن دورکاری را داشتند. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز عنوان کرد بنا به درخواست مادران شاغل اجرای این آیین‏نامه را پیگری می‎کند. به این ترتیب‌ پنجشنبه گذشته‌ مجوز دورکاری مادران باردار شاغل و مادران شاغلی که فرزندان زیر شش سال یا دچار معلولیت دارند از طرف سازمان اداری و استخدامی صادر شد.
 خوشحال از دورکاری
 برای زهرا که مادر شاغل باردار است، دورکاری بهترین هدیه برای گذراندن روزهای سخت بارداری است. او مهندس نقشه‎بردار است و با وجود پیچیدگی‎های پروژه‌‎هایی که دارد، در دوران بارداری اجازه داشت در خانه کار کند. زهرا به ما گفت با این که در یک شرکت خصوصی کار می‎کند اما زمانی که او اجازه کارکردن در خانه را خواست رئیسش با درخواست او موافقت کرد. زهرا توضیح داد: «هر ماه و بدون اطلاع قبلی از طرف بیمه به شرکت خصوصی که در آن کار می‎کنم سر می‎زدند بنابراین رئیس شرکت نمی‌تواند هیچ قانون‎شکنی داشته‌باشد.»
 برای معلم جوانی که یک دختر چهارساله دارد نیز دورکاری می‎تواند مفید باشد. او به ما گفت تا چند روز دیگر باید کلاس‎های آنلاین را تعطیل و کلاس‎های درسش را به صورت حضوری برگزار کند. این مادر اما تا پیش از این دل‎نگران تنها ماندن دختر خردسالش بود؛ چراکه در زمان تعطیلی مهدهای‌کودک‌ او نمی‎دانست فرزندش را باید به چه کسی بسپارد. این معلم جوان امیدوار است از آیین‏نامه استفاده کند و اجازه داشته‌باشد
در خانه و به شکل مجازی تدریس کند.
 ضمانت اجرایی دارد
 حالا مجوز دورکاری مادران صادر شده اما بسیاری از مادران هنوز دل‏نگران‏اند؛ نگران از همکاری نکردن رئیس‎شان. با وجود تمام دل‎‏نگرانی‎ها، خزعلی گفته در صورت امکان دورکاری و لطمه نزدن به کیفیت کار، همکاری در این باره انجام خواهدگرفت.
 از نظر فاطمه مقصودی، دبیر اول فراکسیون زنان مجلس با صدور مجوز دورکاری امکان تخطی از این قانون وجود ندارد. مقصودی به جام‌جم توضیح داد که اعضای فراکسیون زنان مجلس از رئیس‎جمهور خواسته‌اند تا آیین‎نامه به شکلی اجرا شود که امکان قانون‏شکنی وجود نداشته‌باشد.
مهدی عیسی‎زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با مقصودلو هم‌نظر است. او نیز به ما گفت نمایندگان مجلس نسبت به اجرای این آیین‌نامه به شدت اصرار دارند و در صورت قانون‎شکنی سریعا وارد عمل می‎شوند. او البته حمایت مسؤولان بیمه‎ و سازمان اداری و استخدامی از این آیین‏نامه را همه‏جانبه خواند و گفت با حمایت‎ها امکان قانون‏شکنی به حداقل می‏رسد.