پزشک خودتان باشید

پزشک خودتان باشید


 دیابت نوعی بیماری است که کاملا به روش زندگی فرد بستگی دارد؛ در واقع نوعی از سبک زندگی سالم که می‌تواند هم در بروز بیماری تاثیرگذار باشد و هم در کنترل و پیشرفت آن نقشی به‌سزا دارد. بدیهی است که اگر افراد در روش زندگی و تغذیه‌شان، عوامل خطرساز را که به بروز یا پیشرفت این بیماری منجر می‌شود، کنترل کنند، بدون شک می‌توانند این بیماری را به تاخیر بیندازند یا حتی مانع ظهور آن بشوند؛ البته که عوامل ژنتیکی هم در بروز آن دخیل است اما در چنین افرادی، کنترل مطلوب سبک زندگی و تغذیه، بروز عوارض را به تاخیر می‌اندازد. کنترل یعنی چه؟ یعنی فرد به طور مداوم قند خونش را بررسی می‌کند، معاینات مرتبی از پاها و چشم‌هایش انجام می‌دهد، از کفش مناسب استفاده می‌کند، روش درستی از پیاده‌روی را اجرا می‌کند و... که هرکدام از این‌ها می‌تواند زندگی فرد را به سمت عادی بودن پیش ببرد. ضمن این‌که نوعی دیگر از پیشگیری هم وجود دارد که از به خطر افتادن جان بیماران جلوگیری می‌کند و مرگ و میر را کاهش می‌دهد. در واقع افرادی که با دیابتی مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند با برخی از مراعات غذایی و رفتاری، مرگ را به تاخیر بیندازند و عمرشان با فردی که عمر طبیعی دارد، همسان باشد.
اما برای آگاهی از بیماری دیابت لازم است، دغدغه دو گروه از افراد را در نظر بگیریم؛ یکی دغدغه پزشکان بیماران دیابتی و دیگر دغدغه و مسائلی که خود بیماران با آن درگیر هستند. بدیهی است یکی از مهم‌ترین دغدغه پزشکان این است که بیماران به بیماری‌شان اهمیت بدهند؛ یعنی بیماری را بشناسند و بدانند یک اقدام کوچک در زمان فعلی، می‌تواند منافع بزرگی را در آینده برایشان رقم بزند. مثلا اگر می‌گوییم دارو استفاده کنند، در مصرف آن سهل‌انگاری نکنند. معاینه پا و چشم را به طور اساسی، جدی بگیرند؛ چرا که ممکن است در زمان معاینه، تغییری احساس نکنند اما بدون شک، در سال‌های بعد، بر اثر توجه یا بی‌توجهی به این توصیه‌ها، تغییرات شگرفی را در زندگی‌شان مشاهده خواهند کرد و همین مسائل، برایشان تعیین‌کننده خواهد بود.
اما از طرف دیگر، بیماران دیابتی هم با دغدغه‌هایی روبه‌رو هستند؛ برای مثال آنها در مقاطع مختلف، با کمبود انسولین مواجه بوده و گاهی هستند که برای ادامه حیات‌شان ضروری بوده و لازم است توجهی ویژه به حل و رفع این مشکل بشود. از طرف دیگر، قیمت بالای داروها، به خصوص در بیماران دیابتی، می‌تواند برای این افراد دردسرساز شود؛ حالا اگر قرار به حذف ارز 4200 تومانی باشد هم که دیگر اوضاع سخت‌تر خواهد شد. گاهی در این میان بیماران دیابتی، به دلیل دسترسی نداشتن به منابع اطلاعاتی صحیح درباره بیماری‌شان، گرفتار سودجویانی می‌شوند که تنها به دنبال سود اقتصادی خودشان هستند و و اطلاعات صحیحی در اختیار بیمار قرار نمی‌دهد.  نبود منابع معتبر یکی دیگر از معضلاتی است که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند.