توجه به ایلیسو برای احداث سد ارس

توجه به ایلیسو برای احداث سد ارس

بهمن آرمان، اقتصاددان درباره افتتاح سد ایلیسو به خبرنگار ما گفت: به نظر می‌رسد یک جریان سیاسی به دنبال توجه ایران به افتتاح سد ایلیسو است در حالی که ترکیه پیگیر افتتاح سد روی رودخانه ارس است و اگر این اتفاق بیفتد منطقه آذربایجان ایران و کشاورزی این منطقه از بین می‌رود.
آرمان معتقد است از اکنون باید به فکر سدی که ترکیه قرار است روی رودخانه ارس افتتاح کند باشیم در غیر این صورت بلایی که سر دریاچه هامون آمد سر رود ارس نیز می‌آید. ضمن این‌که ایران قرار بود با کشورهای آذربایجان و ارمنستان به صورت جداگانه سد بسازند تا منافع آنها نیز درگیر شود اما صرف نظر از این کار باعث شده ترکیه در این بخش پیشتازی کند.
این اقتصاددان می‌گوید: هنوز معلوم نیست سدی که قرار است روی رودخانه ارس آبگیری شود برای تولید برق است تا ذخیره آب. اگر تولید برق در برنامه باشد مشکل زیادی وجود ندارد اما اگر آب ذخیره‌سازی شود مشکلات بی‌آبی سه کشور آذربایجان، ارمنستان و ایران را تشدید می‌کند.
هدف ارس است، حواس‌ها پرت شد
از سوی دیگر جمال محمد ولی‌سامانی، مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید ترکیه در حال ساختن سدی بر روی رود ارس است که می‌تواند کاملا این رود را تحت کنترل خویش درآورد و میان ما و ارمنستان مشکل جدی ایجاد کند. به طور کلی این طرح‌های آبی از سوی ترکیه به منظور اهداف سیاسی در منطقه ایجاد شده و باید هرچه سریع‌تر اقدامات متقابل انجام شود. برای مقابله با اقدامات ترکیه و افرایش قدرت دیپلماسی آب اولا ما باید عراق را حمایت کنیم، زیرا ضرر سد مذکور به طور مستقیم به این کشور می‌رسد.
دشت مغان در خطر!
 همچنین برخی کارشناسان اقتصاد آب بر این باورند که ترکیه با احداث سد در حوضه ارس می‌تواند تهدیدی برای کشاورزی ایران در دشت مغان باشد. در افغانستان هم سدهایی نظیر کمال‌خان و پاشدان احداث می‌شود که می‌تواند با تاثیر بر میزان آب ورودی از طریق هیرمند به ایران بر اقلیم سیستان و بلوچستان آثار اقتصادی و محیط‌زیستی را منجر شود.