تعویض طلایی !

پایان تلخ داستان منچستر ‌یونایتد با اوله‌‌گونار سولسشر

تعویض طلایی !

  تا قبل از 19 دسامبر 2018 هر بار اسم اوله‌گونار سولسشر بین طرفداران منچستر یونایتد مطرح می‌شد، همه آنها بدون درنگ یاد فینال لیگ قهرمانان سال 1999 می‌افتادند که اوله به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و توانست گل پیروزی‌بخش تیمش مقابل بایرن مونیخ را به ثمر برساند. بعد از آن لقب « تعویض طلایی » به این مهاجم نروژی داده شد. هوادارانی که حدود 20 سال پیش منتظر ورود این بازیکن و درخشش احتمالی‌اش داخل زمین بودند، اصلا تصورش را نمی‌کردند روزی برسد که برای اخراج اوله ثانیه‌شماری کنند.
او حدود سه سال پیش به عنوان چهارمین مربی بعد از فرگوسن روی نیمکت شیاطین سرخ نشست تا  شاید بتواند میراث او را دوباره زنده کند. اما در نهایت داستان این مربی 48 ساله با باشگاه منچستر روز گذشته و به تلخ‌ترین شکل ممکن به پایان رسید. بعد از باخت 4 بر یک شنبه شب من‌یو مقابل واتفورد، هیات مدیره این باشگاه در جلسه‌ای اضطراری به این نتیجه رسید که دیگر امکان همکاری با این مربی نروژی وجود ندارد. بنا به اعلام سایت رسمی منچستر، مایکل کریک، بازیکن سابق منچستر و دستیار سولسشر فعلا به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم می‌نشیند.
البته بعد از سوت پایان بازی با واتفورد و از روی حرکات و رفتارهای خود اوله هم می‌شد فهمید که این مربی به پایان کارش در منچستر رسیده است. او در پایان این بازی، به سمت هواداران منچستر رفت و به شکلی کاملا مشخص با آنها خداحافظی کرد. حالا منچستر در شرایطی با مربی موقت به کارش ادامه می‌دهد که بازی‌های مهمی پیش رویش قرار دارد. این تیم فردا شب و در هفته پنجم لیگ قهرمانان باید در خانه ویارئال به میدان برود. با توجه به این‌که هر دو تیم 7 امتیازی هستند و دو تیم دیگر یعنی آتالانتا و یانگ بویز همچنان شانس صعود دارند، این بازی حکم مرگ و زندگی را برای منچستر دارد. بعد از بازی با ویارئال، این تیم در لیگ‌برتر باید به مصاف چلسی برود که الان صدرنشین لیگ جزیره است.  سولسشر در حالی از کارش برکنار شد که ماه جولای همین امسال، قرارداد تازه‌ای به مدت
سه سال با مدیران منچستر امضا کرد. حالا که او اخراج شده، مدیران منچستر باید غرامتی 9 میلیون دلاری به این مربی نروژی بدهند. بعد از گذشت یک چهارم از لیگ جزیره، شیاطین سرخ با 17 امتیاز در رده هفتم هستند و فاصله‌شان با صدرنشین به 12 امتیاز رسیده است.  
 گزینه‌های احتمالی
حالا که سولسشر اخراج شده و نام مربیانی به عنوان جانشین او مطرح می‌شود، هواداران منچستر از این عصبانی هستند که چرا یک ماه پیش که زمزمه رفتن اوله و جذب آنتونیو کونته جدی شده بود، این موضوع محقق نشد. مدیران تاتنهام از این تعلل مدیران منچستر بیشترین استفاده را برده و کونته را جایگزین اسپریتوی  پرتغالی کردند. با این حال، در شرایط کنونی نام زین‌الدین زیدان بیش از بقیه گزینه‌ها به عنوان مربی بعدی این تیم مطرح می‌شود. حتی گفته می‌شود خانواده گلیزرها به عنوان مالک منچستر به مدیران این تیم گفته‌اند که اولویت اصلی‌شان استخدام مربی سابق رئال باشد.  در این میان، اخبار متفاوتی در مورد زیدان در رسانه‌ها مطرح می‌شود. برخی می‌گویند او تمایل به حضور در فوتبال باشگاهی ندارد و منتظر نشسته تا بعد از جام‌جهانی 2022 جانشین دیدیه دشان در تیم‌ملی فرانسه شود. برخی هم این شایعه را مطرح کردند که زیزو در چند هفته گذشته یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده است.  البته زیدان تنها مربی نیست که نامش به عنوان جانشین اوله در رسانه‌ها مطرح می‌شود و برندان راجرز، مربی کنونی لسترسیتی هم طی این چند هفته به نامش اشاره شده است. البته خود راجرز چند روز پیش و در پاسخ به سوالی در مورد جانشینی سولسشر گفته بود: «سوال محترمانه‌ای نیست. من مربی لستر هستم و سولسشر نیز هدایت یونایتد را برعهده دارد. از این‌که مربی لستر هستم، احساس غرور می‌کنم.»  حالا یک نام جدید هم در رسانه‌ها شنیده می‌شود. نشریه اسپانیایی اتلتیک دیروز خبر داد که خولن لوپتگی، مربی کنونی سویا هم به گزینه‌های مدیران منچستر اضافه شده است.
 مشکلات ریشه‌ای
بسیاری از کارشناسان انگلیسی بعد از اعلام خبر اخراج اوله به این موضوع تاکید داشتند که این مربی نروژی را نمی‌توان مقصر اصلی این روزهای منچستر دانست. پیدا کردن مقصران اصلی چندان هم سخت به نظر نمی‌رسد زیرا تمام کارشناسان در این میان خانواده گلیزرها و افرادی همچون اِد وودوارد ( مدیر اجرایی باشگاه ) و ریچارد آرنولد (مدیر اقتصادی) را مقصر چنین اوضاعی می‌دانند.  وقتی مدیران منچستر حدود چند ماه پیش همراه مدیران دیگر باشگاه‌ها به دنبال پروژه سوپر لیگ رفتند، انتقادهای زیادی به آنها شد و حتی خیلی‌ها خواستار اخراج این دو نفر شدند. اما یک اتفاق باعث شد رفتن آنها در حاشیه قرار بگیرد. آنها با کلی سر و صدا کریستیانو رونالدو را به خدمت گرفتند و این ذهنیت به وجود آمد که با توجه به خریدهایی خوبی که در تابستان انجام داده‌اند، آینده‌ای درخشان در انتظارشان است. اما اوضاع برایشان اصلی خوب پیش نرفت تا جایی که حالا برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا خرید رونالدو اساسا تصمیم درستی بوده یا نه ؟
مشکل دیگر، گذشته درخشان این باشگاه است. بعد از رفتن الکس فرگوسن، تماشاگران انتظار داشته‌اند هر فردی روی نیمکت این تیم بنشیند، بتواند وارث خوبی برای آن افتخارات باشد. همین انتظار باعث شده، فشارهای زیادی روی بازیکنان و مربیان بعد از فرگوسن باشد. بعد از دیوید مویس، لوئیس فن‌خال، ژوزه مورینیو و اوله‌گونار سولسشر حالا باید ببینیم قرار است چه کسی این انتظارات را بر‌آورده کند؟