میدان پاستور

میدان پاستور

 جواد ساداتی‌نژاد
 وزیر جهاد کشاورزی:

 انتظار ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که قرارگاه امنیت غذایی در تمام استان‌ها تشکیل شود. ایجاد قرارگاه امنیت غذایی مصوبه ستاد اقتصادی دولت و قرارگاه استانی امنیت غذایی هم مصوبه ستاد تنظیم بازار است. در شرایط سخت کشور، مسوولیت کل زنجیره از مزرعه تا سفره و بازاررسانی و کنترل بازار به وزارت جهاد کشاورزی محول شده و ما از این مسوولیت استقبال می‌کنیم. سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال توزیع هوشمند محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است و باید تا پایان ۱۴۰۰ تمام استان‌ها توزیع را هوشمند انجام دهند. کشاورزی قراردادی محوری‌ترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم خواهد بود و این روش را با شرکت بازرگانی دولتی و تعاون روستایی شروع کرده‌ایم تا نواقص کار برطرف شود. برای حمایت از کشاورز باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم تا معیشت کشاورز بهتر شده و بهره‌وری و تولید افزایش یابد بنابراین کشاورزی قراردادی شاخص ارزیابی ما در استان‌ها خواهد بود. توسعه کشاورزی قراردادی، اجرای الگوی کشت و افزایش بهره‌وری در گرو توجه به امر ترویج است، بنابراین باید با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی، بخش ترویج کشاورزی را ارتقا دهیم. وزارت جهادکشاورزی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم کشت قراردادی محصولات زراعی به‌ویژه گندم و کلزا را به منظور بهبود فرآیند تولید و بازار در دستور کار قرار داد، زیرا کشت قراردادی حذف دلالان و واسطه‌گران می‌شود.

 مسعود میرکاظمی
 رئیس سازمان
 برنامه و بودجه:

تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند. دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آن که اوراق بفروشد اوراق تسویه کرده است.‌ آخرین عرضه اوراق دولت در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار و از ابتدای مهر سال جاری اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است. همچنین در هفت ماهه ابتدایی امسال در ازای دریافت مبلغ ۴۴۱ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بابت فروش شش‌ماهه نخست سال جاری اوراق مالی اسلامی، مبلغ ۴۶۸ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال برای تسویه اصل و سود اوراق مذکور از سوی خزانه‌داری کل کشور پرداخت شده است.

 سعید محمد
 دبیر شورای عالی
 مناطق آزاد:

مناطق آزاد در سال‌های گذشته به جای آن که بر تولید، صادرات، اشتغال و سرمایه‌گذاری تمرکز کنند، بعضا به انحرافاتی وارد شدند و آن هم زمین فروشی و تأکید بر منابع ناپایدار بوده است. بعضا شهرهایی را به اصرار برخی نمایندگان مجلس وارد منطقه آزاد کرده‌اند که این یک آسیب جدی بوده است. ضعف قانونی یکی از اصلی‌ترین موضوعات در عدم توفیق مناطق آزاد است و اگر قوانین اصلاح شود، در همه بخش‌ها رشد می‌کنیم؛ اگر به سرمایه‌گذار شوک وارد شود و بر خلاف بیزینس پلن و طرح توجیه اقتصادی که تهیه کرده‌اند اتفاقاتی رخ دهد، نمی‌توانند دوام بیاورند چون حاشیه سود تولیدکنندگان بسیار پایین است.

 رستم قاسمی
 وزیر راه و شهرسازی:

ایران و جمهوری آذربایجان درباره احداث پل مرزی بر روی رود آستاراچای، پروژه ریلی رشت- آستارا به عنوان کریدور ریلی بسیار مهم برای دو کشور و فعال‌شدن قطار مسافری نخجوان به مشهد مذاکره خواهند داشت. دوستان آذربایجانی ما در آستارای ایران برای احداث ترمینال سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده که قرار است در این مذاکرات در خصوص تکمیل ترمینال صحبت کنیم. همچنین نشستی را هم در آستارای آذربایجان برگزار خواهیم کرد. سال گذشته ۴۰۰ دستگاه خودرو صادر کردیم و امسال به 1400 دستگاه افزایش یافته است. همچنین با فعال‌شدن تولید مشترک خودرویی بین ایران و آذربایجان، می‌توانیم امکان صادرات محصولات مشترک را به سایر کشورها داشته باشیم.