علائم هشدار بعد از ضربه به سر

علائم هشدار بعد از ضربه به سر


 ضربه به سر ممکن است در منزل، محل کار، کوچه و خیابان، در سفر و همین‌طور در حوادث طبیعی مانند وقوع زمین‌لرزه اتفاق بیفتد. همه موارد ضربه به سر، نگران‌کننده نیست ولی در صورت آسیب جدی به مغز، هرگونه تاخیر در بررسی و درمان می‌تواند برای بیمار گران تمام شود. به این دلیل لازم است همه افراد علائم هشدار بعد از ضربه به سر را بدانند تا در صورت بروز این اتفاق در مورد خودشان یا اطرافیان بتوانند تصمیم صحیحی برای رساندن مصدوم به مرکز درمانی یا مراقبت از او در منزل بگیرند.
به عنوان یک اصل کلی باید گفت افراد سالمند و کودکان، کسانی که سابقه جراحی مغز یا خونریزی مغزی دارند یا سابقه تشنج یا مصرف داروهای ضدانعقاد را دارند، مستعد عوامل خطرساز برای خونریزی مغزی و آسیب به مغز به‌دنبال ضربه هستند و به این دلیل بهتر است در این مواقع با سختگیری بیشتری برخورد کرده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کرد.
وجود درد در محل ضربه، کمی تهوع، احساس سرگیجه یا ضعف و خراشیدگی مختصر در پوست سر مواردی است که معمولا نیازی به مراجعه به اورژانس ندارد و می‌توان بیمار را در منزل تحت مراقبت قرار داد. اگر این علائم تداوم داشته‌باشد و بهبود نیابد یا این‌که علامت‌های جدی‌تری در بیمار ظاهر شون، بهتر است بدون معطلی به مرکز درمانی مراجعه شود.
علائم هشدار جدی بعد از ضربه به سر شامل سردرد شدید خصوصا در کل سر، پارگی پوست سر و خونریزی، تهوع زیاد و استفراغ مکرر، خواب‌آلودگی یا کاهش سطح هوشیاری، تشنج، فراموشی و احساس ضعف در اندام‌هاست. در تمام این موارد ممکن است خونریزی داخل جمجمه اتفاق افتاده باشد و با اثر فشاری روی مغز سبب بروز این علائم بشود. غیر از موارد ذکر شده، برخی علائم نیز به دلیل شکستگی قاعده جمجمه است که باید جدی تلقی شده و بیمار هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند؛ کبودی دور چشم، کبودی پشت گوش، خونریزی از بینی یا گوش و خروج مایع شفاف از بینی یا گوش از جمله این علائم است.
فراموش نکنید اگر به دلیل خفیف‌بودن علائم تصمیم به مراقبت از مصدوم در منزل گرفتید بهتر است خصوصا در شش ساعت اول و ترجیحا تا ۳۶ ساعت به دقت از بیمار مراقبت کرده و او را تحت نظر بگیرید تا با کوچک‌ترین تغییر در شرایط وی، بتوانید در اسرع وقت نسبت به رساندن او به مرکز درمانی
اقدام کنید.