بحران پناهجویان در اروپا بالا گرفت

بحران پناهجویان در اروپا بالا گرفت


همزمان با بالا گرفتن اختلافات لندن و پاریس بر سر بحران پناهجویان و پس از انتشار نامه اعتراضی بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص کوتاهی در ممانعت از عبور قایق‌های پناهجویان از کانال آبی بین دو کشور، دارمانین دیدار روز یکشنبه با پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس را لغو کرد.
به گزارش رویترز، وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای تند نوشت: «در پی انتشار نامه غیرقابل‌قبول نخست‌وزیر انگلیس، پریتی پتل در دیدار روز یکشنبه دعوت نخواهد شد اما این نشست همچنان میان فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و کمیسیون اروپا برگزار خواهد شد.»
در حالی که اختلافات میان انگلیس و فرانسه بر سر حق ماهیگیری و تبادلات تجاری پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) بالا گرفته است، چهارشنبه خبر واژگون شدن یک قایق پناهجویان و مرگ ۲۷نفر در راه رسیدن به سواحل انگلیس تنش‌ها بین دو کشور را افزایش داده است.
در این بین از یک سو بوریس جانسون فرانسوی‌ها را مقصر عبور پناهجویان از این کانال آبی می‌داند و از سوی دیگر، فرانسوی‌ها دولت انگلیس را به «مدیریت بد پناهجویان» متهم کرده است.
جانسون در نامه خود خطاب به ماکرون نوشته است: «توافقی با فرانسه برای پس گرفتن پناهجویانی که از مسیری خطرناک از این کانال عبور می‌کنند، تأثیر فوری و چشمگیری خواهد داشت.»
نخست‌وزیر انگلیس همچنین افزایش گشت‌های ساحلی، پایش هوایی، استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر رادار و حسگرهای پیشرفته برای مقابله با انتقال پناهجویان از فرانسه به انگلیس را خواستار شده است.
وی افزود که قصد دارد توافق مشابهی را با کشورهای اتحادیه اروپا امضا کند اما پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور به سیستم این اتحادیه برای بازگرداندن مهاجران دسترسی ندارد.
با این حال ماکرون نیز در پیامی خطاب به جانسون از وی درخواست کرده از سیاسی کردن مساله بحران پناهجویان خودداری کند.
علی‌رغم ادعای کشورهای اروپایی مبنی بر حمایت از حقوق بشر، قربانی‌شدن پناهجویانی که قصدگریختن از بحران‌های دست‌ساز اروپایی‌ها و ورود به این کشورها را دارند، همچنان ادامه دارد.
خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه گزارش داد ۳۱پناهجو پس از واژگونی قایق آنها هنگام عبور از کانال مانش از مبدأ فرانسه به انگلیس جان باختند که بدترین فاجعه ثبت شده درخصوص مهاجران در آب‌های بین این دو کشور است. جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه گفت این قایق ۳۴سرنشین داشت که سی‌ویک نفر از آنها جان باختند، دو نفر نجات یافتند و یک نفر همچنان مفقود است.
اگرچه پاریس و لندن، قاچاقچیان را مقصر این حادثه دانسته‌اند اما تعدادی از سیاستمداران فرانسوی ازجمله ناتاشا بوچارت، شهردار کاله، دولت انگلیس را مسوول این مشکل دانستند و گفتند که باید سیاست‌های مهاجرتی خود را تغییر دهد.