دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه در اوج تنش

دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه در اوج تنش


آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه در بحبوحه تشدید تنش‌های اخیر مسکو و کیف و بالاگرفتن خط‌ونشان کشیدن‌ها میان روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سالانه سازمان همکاری و امنیت اروپا با یکدیگر دیدار کردند.
این دیدار در حالی صورت گرفت که کی‌یف، واشنگتن و متحدان اروپایی آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها ادعاهایی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین مطرح کرده‌اند.
اگرچه مسکو بارها این ادعاها را رد کرده‌است اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بعد از پایان نشست دوروزه وزرای خارجه کشورهای عضو این ائتلاف نظامی غربی هشدار داد، اگر روسیه به اقدام نظامی علیه اوکراین متوسل شود، بهای شدیدی پرداخت خواهدکرد.
وزیر خارجه روسیه در نشست خبری‌ای که پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا داشت با توصیف عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو به‌عنوان بمب ساعتی در قلب اروپا، گفت ناتو نباید به سمت شرق اروپا و مرزهای روسیه حرکت کند.
به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای دستیابی به اجماعی که منافع همه طرف‌ها را برآورده می‌کند، گفت‌وگوی آرام را پیشنهاد کرد. پوتین پیشنهاد گفت‌وگو با غرب را برای دستیابی به تضمین‌های حقوقی بلندمدت مبنی‌بر گسترش نیافتن ناتو به شرق داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان این‌که امنیت در اروپا نمی‌تواند تکه‌تکه باشد، اظهار کرد: «امنیت در اروپا یا هست یا نیست. امیدوارم بتوانیم گامی در جهت اجرای توافق‌های حاصل‌شده در نشست پوتین و بایدن در ژنو برداریم.»
بر اساس این گزارش، لاوروف در ادامه با اشاره به تنش‌های دیپلماتیک بین مسکو و واشنگتن درخصوص سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها نیز گفت: «مشکلات کار سفارت‌های روسیه و ایالات متحده به‌سرعت قابل حل است.» وی با بیان این‌که حرکت بیشتر ناتو به سمت شرق بر منافع اصلی امنیتی روسیه تأثیر خواهد گذاشت، افزود: «مسکو با شرکای خود تماس می‌گیرد تا درباره حرکت نکردن ناتو به سمت شرق تاکید کند و منتظر واکنش خواهد بود.»