ما گل های خندانیم!

8 نكته طلایی برای داشتن گل‌هایی شاداب در خانه

ما گل های خندانیم!

خیلی‌هایتان از حالا قلم و كاغذ دست گرفته‌اید و دارید برای نو نوار كردن خانه در سال جدید برنامه‌ریزی می‌كنید. حواستان باشد رسیدگی به گل و گیاهان را از قلم نیندازید. گل‌ها نسبت به خیلی دیگر از اشیای خانه انرژی‌بخش‌ترند و در عین حال با هزینه كمتری می‌شود آنها را خرید، ولی ترس از كشتن یا ضعف و بیماری‌شان مانع انتخاب آنها به عنوان جزء برتر دكوراسیون منزل می‌شود. من به شما می‌گویم نترسید. كافی است كمی اطلاعات‌تان را درباره گل و گیاه اضافه كنید تا بتوانید با انتخاب گل مناسب برای فضای خانه‌تان شادابی آن را چند برابركنید. پس این هشت نكته را به ذهن‌تان بسپارید.

هوای خانه‌تان را داشته باشید
كاری نداشته باشید به این‌كه «خواهرم چی خریده»، «اون پیج معروف اینستاگرام دارد تبلیغ این گل را می‌كند» و «توی گلفروشی محله یه گل خیلی شیك دیدم» شما شرایط محیطی خانه و اوضاع جیب خودتان را در نظر بگیرید. نه معماری خانه‌های ما از لحاظ نور، دما و... مثل هم است، نه سطح درآمد و اولویت‌هایمان. هركس باید هوای خانه خودش را داشته باشد.

    نقاط مناسب خانه‌تان را كشف كنید

شما اگر آدم گرمایی‌ای باشید كمتر لباس گرم می‌پوشید و همیشه دنبال جای خنك می‌گردید. سرمایی‌ها بر عكس شما هستند. گل‌ها هم گرما دوست و سرما دوست دارند یا نورپسند و سایه‌پسند. پس انتخاب جای مناسب در خانه برایشان خیلی مهم است. جای مناسب هم یعنی در نظر گرفتن نور، دما، تهویه و رطوبت. هر چه این شرایط برای گیاه ایده‌آل‌تر باشد، كمتر دچار تنش می‌شود و شاداب‌تر است.
نكته تستی: همه گل‌ها چسبیدن به پنجره‌های 
پر نور را دوست ندارند. همیشه استثنا وجود دارد.

   تشنگی گیاه را تقویم تعیین نمی‌كند
آبیاری گیاه مثل شرایط نور و دمای خانه نیست كه به معماری خانه مربوط بوده و از پیش تعیین شده باشد. تنظیم این عامل كاملا دست خودمان است. برگردیم سر مقایسه انسان و گیاهان. محبت زیادی به گیاهان هم مایه دردسر است. فكر نكنید هر چه بیشتر به آنها آب بدهید برایشان خوب است. مهم این است بدانید چه زمانی و چقدر آبیاری كنید. جملات هفته‌ای یك‌بار، هفته‌ای دوبار و یك روز در میان، نشان‌دهنده نیاز آبی گیاهان نیستند. تشنگی گیاه را تقویم تعیین نمی‌كند. بهترین كسی كه می‌تواند آن را تعیین كند خودتان هستید كه تمام نوع گیاه و شرایط محیطی آن را در نظر می‌گیرید. استفاده از این روش ساده است: انگشت‌تان را در خاك گلدان فروكنید ببینید چقدر مرطوب است. یك بند انگشت یا پایین‌تر؟ اگر رطوبت خاك بالاتر از آن بود، یك هشدار است تا آبدهی را كاهش دهید. با بیلچه، چوب و میخ هم می‌توانید این كار را انجام دهید. وقتی میخ را بیرون می‌كشید، اگر خاك به آن نچسبیده بود یعنی خشك است، ولی اگر خاك خیس باشد مقداری از آن به میخ می‌چسبد. البته با كم و زیاد شدن آب، گیاه خودش هشدارهای لازم را به ما می‌دهد. مثلا در این فصل اگر جای گل سرد باشد و زیاد به آن آب بدهید برگ‌های بالایی شروع می‌كنند به زرد شدن. زرد شدنی كه همراه با خشك شدن برگ نیست، بلكه نشانه‌های پرآبی در بافت برگ كاملا واضح است.

   لذت بردن از گل به كوچك و بزرگی گلدان ربطی ندارد
درست است گل و گیاه هم جزئی از دكوراسیون خانه به حساب می‌آیند، ولی دوباره تأكید می‌كنم در مورد این اجزا خیلی دنباله‌رو مد نباشید. این كه حتما گلدان‌های بزرگ و خاص داشته باشید تا بیشتر توی چشم باشند یا برعكس گلدان‌های كوچك گرانقیمتی مثل بونسای. در برنامه‌ریزی‌ها، علاقه خودتان، مساحت خانه، شرایط محیطی آن، مدیریت فضاهای خالی و البته برآورد هزینه‌های مالی تعیین‌كننده‌اند. مهم چیدمان مناسب گل و گیاه به نحوی است كه بیشتر لذت را از حضور آنها در خانه ببرید.

   گل‌ها هم غذا می‌خواهند
همیشه كه نباید برای خودمان دست به آشپزی شویم. گل‌ها هم غذا می‌خواهند.
 هر گلدانی كه می‌خریم لازم است به فكر تغذیه‌اش هم باشیم، به‌خصوص در گل‌های خانگی. گل‌های باغچه‌ای نیاز غذایی كمتری دارند، چون می‌توانند از طریق نور مستقیم، خاك بیشتر، آب باران و‌... دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشته باشند. برای گل‌هایتان قبل از این كه آشپز خوبی باشید، مادر خوبی باشید. مثل نوزادتان با آنها رفتار كنید. آنها نمی‌توانند گرسنگی‌شان را به زبان بیاورند، پس قبل از نشان دادن علائمش خودتان بروید سراغ‌شان.
این كار مستلزم این است كه قبل از خرید به فكرشان باشید و نكات لازم را درباره تغذیه گل و گیاهان آپارتمانی یاد بگیرید. متأسفانه برای گل و گیاهان زینتی كمتر بسته‌بندی‌های كوچك وجود دارد، چه برای كودهای جامد و چه مایع. اما اگر خواستید كود بخرید حتما به فروشنده بگویید برای چه گلی و چه سایز گلدانی می‌خواهید آن را استفاده كنید. كودها مواد غذایی مكمل هستند. انتظار نداشته باشید اثرات‌شان مشابه باشد. مثلا در علم تغذیه گیاهی هر كودی كه نیتروژن بیشتری داشته باشد به رشد شاخ و برگ كمك می‌كند و برای گلدهی مناسب نیست.

   تمیز كردن گل‌ها یادتان نرود
اگر سلامت و شادابی گل‌ها برایتان مهم است، نظافت همیشگی آنها را جزو برنامه‌های خانه‌داریتان بگذارید. برگ گل‌ها هم مثل هر سطح دیگری، گرد و خاك را جذب می‌كنند. این را به‌راحتی با كشیدن انگشت روی سطح برگ می‌توانید حس كنید. برگ‌ها منبع تغذیه گیاهند. هر چه راه روزنه‌های آنها بسته‌تر باشد فتوسنتز (تبادلات هوایی برای دریافت نور و تبدیل آن به غذا) كمتر می‌شود؛ در نتیجه ممكن است گیاه زرد و بی‌حال به نظر برسد، به‌ویژه در فصل زمستان كه هوای خانه خشك‌تر است. بهتر است با گل‌ها مثل یك ظرف تزئینی رفتار و تمیزشان كنید. درخشش برگ‌ها رابطه مستقیمی با انتقال حس خوب حاصل از نگهداری‌شان دارد. ضمن این‌كه هر چه برگ‌ها تمیزتر باشند، هم دیرتر به آفات و بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و هم اگر چنین مسأله‌ای برایشان پیش بیاید زودتر متوجه می‌شویم و آن را مدیریت می‌كنیم.  از طرف دیگر باور كنید گل‌ها موجوداتی زنده هستند. آنها را به چشم یك ظرف تزئینی بلوری یا فلزی نبینید كه اگر یك هفته هم دستی به سر و رویش نكشید اتفاقی برایشان نمی‌افتد. گل باید راه نفسش باز باشد تا بتواند هم به زندگی‌اش ادامه دهد، هم هوای خانه‌تان را تمیز كند و هم با شادابی‌اش نشاط محیط دور و برتان را چند برابر كند. یادتان باشد یك گیاه تمیزتر، گیاه سالم‌تری است.

   چه گلدانی به آن می‌آید؟
گلدان، برای گل مثل لباس است. هم جنسش مهم است، هم اندازه‌اش و هم تناسب آن با نوع گل. اگر دوست دارید گل‌های آویز داشته باشید مسلما بهتر است سبك‌ترین نوع گلدان را انتخاب كنید یا اگر فضای منزل‌تان كوچك است و خیلی نمی‌توانید گلدان‌ها را جا‌به‌جا كنید بهتر است همان اول با یك انتخاب قطعی و مناسب اندازه گلدان از دردسرهای بعدی پیشگیری كنید یا اگر هنوز 
صاحب خانه نشده‌اید و هر سال مجبور به اثاث‌كشی هستید گلدان‌های كوچك و سبك را برای خانه بخرید تا حمل و نقل‌شان برایتان راحت‌تر باشد. اگر هم از آن دسته افرادی هستید كه گل دوست دارید، ولی یادتان می‌رود آبش بدهید بهتر است بروید سراغ گلدان‌های ریزه میزه‌ ساكولنت. آنها با كم‌آبی رفیق‌اند. در ضمن گیاهان كم رشدی مثل ساكولنت‌ها و كاكتوس‌ها، هرسال نیاز به تعویض گلدان ندارند.
نكته كنكوری: همیشه زیباترین گلدان‌ها بهترین‌شان نیستند. تناسب بین گل و گلدان مثل تفاهم بین آدم‌هاست.
​​​​​​​
   تنوع بدهید
اگر عاشق گل و گیاه هستید كمی تلاش‌تان را بیشتر كنید؛ مثلا گاهی جای گلدان‌ها را عوض كنید. اگر تراس یا حیاط دارید چند ساعت آنها را به هوای آزاد منتقل كنید. البته قبل از هر چیز مطمئن شوید هوای بیرون اختلاف زیادی با شرایط نگهداری گل در داخل خانه ندارد، به‌خصوص در زمستان و تابستان. بهار برای اجرایی كردن این ایده مناسب‌تر است.