ظرفیت‌های ناشناخته‌فهرج

ظرفیت‌های ناشناخته‌فهرج

فهرج یكی از شهرستان‌های محروم استان گرم و خشك كرمان به‌شمار می‌رود؛ در شرقی‌ترین نقطه این استان، كویر مركزی ایران و با جمعیتی حدود 68 هزار نفر طبق سرشماری سال 90. شغل بیشتر مردم این شهرستان كشاورزی است و اصلا یكی از قطب‌های كشاورزی و سومین تولید‌كننده خرما در استان كرمان به شمار می‌رود. دمای گاهی 
بالای 50 درجه و خساست آسمان كرمان و خشكسالی اما سال‌هاست شده بلای جان نخلستان‌ها، آن‌قدر كه محصولشان را كم بار كند و دچار خشكیدگی. توفان و گردوغبار هم كه از سر مردم این دیار دست برنمی‌دارد، مثل همین روزها كه آسمان فهرج و ریگان و چند شهر دیگر شرق كرمان را تیره و تار كرده و راه‌ها را بسته و مردمانش را خانه‌نشین كرده.
جواب زن و فرزند را اما نمی‌شود با دست خالی داد، شاید باید تن به هر كاری داد، مثل فرستادن كودكان برای بنزین‌فروشی به ماشین‌های سنگین عبوری در كنار جاده‌ها. حالا درسشان را هم بتوانند در كنارش بخوانند یا نه، به كنار. تصادف با ماشین‌های عبوری پرسرعت اما یكی از خطراتی است كه این كودكان را تهدید می‌كند، اما كم نیستند كودكان دانش‌آموزی كه در طعمه حریق ظرف‌های حامل سوخت گر گرفته و از زندگی ساقط شده‌اند.  شاید مسؤولان درمانده‌اند كه با این شهرستان محروم و بدون زیرساخت چه كنند تا آمار بیكاری‌اش پایین بیاید و مردمانش مجبور نباشند تن به هر كاری بدهند و زندگی‌شان را كف دست گیرند. اما بد نیست بدانند فهرج هم مثل همه مناطق كشورمان، جاذبه‌های گردشگری دارد مثل میل نادر اثر دوران سلجوقی و قلعه تاریخی برج معاذ دوران ساسانی كه می‌توان با آماده‌سازی و معرفی آنها و همچین معرفی طبیعت و آسمان پرستاره كویر، خیل گردشگران و پول و اشتغال را به سمت آن جذب كرد.