به احترام زمین

به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. اندیشه‌های سبز و طبیعت دوست این هفته نیز فعال بودند و جلوه‌های زیبایی از یاری‌رسانی به طبیعت ایرانمان را به نمایش گذاشتند. ما نیز به رسم هر هفته در جام‌جم؛ رسانه حامی فعالان محیط‌زیست، گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی بچه‌های این سرزمین را منتشر كردیم.

اعضای شورای شهر هم
 طبیعت دوست می‌شوند

این هفته گروه زیست‌محیطی صبا و باشگاه كوهنوردی اوج بادرود در برنامه كوهپیمایی خود به كوه گنبد باز نطنز در استان اصفهان و پاكسازی این منطقه توانستند عضو شورای اسلامی شهر بادرود را هم با خود همراه كنند.

كرمانشاهی‌های طبیعت‌دوست
دانش‌آموزان یكی از دبستان‌های ثلاث باباجانی كرمانشاه در هفته گذشته آموزش‌های مربوط به تفكیك كاغذهای باطله از سایر زباله‌ها را فرا‌گرفتند. طبیعت اطراف این شهر هم توسط طبیعت‌دوستان از زباله پاكسازی شد.

اجرای تور محیط‌زیستی در لرستان
یك تور گردشگری طبیعی در لرستان توسط تور گردشگری بلوط برگزار شد و ۱۲۰ گردشگر كرمانشاهی كه به خرم‌آباد رفته بودند، در بام شهر خرم‌آباد و در كنار مظفر افشار، پدر بلوط ایران، نهال كاشتند. یك همایش پیاده‌روی خانوادگی هم با شعار حمایت از محیط‌زیست در پلدختر لرستان برگزار شد. 
خوزستانی‌ها هم پركار حاضر شدند
بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز خوزستانی در هفته‌ای كه گذشت، آموزش‌های محیط‌زیستی و مفاهیم آن را فرا گرفتند.  دوچرخه‌سواری در بهبهان و اجرای برنامه‌های محیط‌زیستی مشاركتی با رفتگران طبیعت از برنامه‌های این شهرستان بود.

سرمایه‌گذاری گیلانی‌ها روی دانش‌آموزان
آموزش مفاهیم محیط‌زیستی در دبستان شهید زكی‌پور رحیم‌آباد گیلان با رویكرد ترویج آموزش محیط‌زیستی صورت گرفت. مراسم ویژه‌ای هم برای روز هوای پاك در مدرسه حضرت زینب شهر كیاشهر برگزار شد.  برنامه‌های آموزشی كارگروه اكوتوریسم موسسه محیط‌زیستی سرزمین ایده‌آل ما و پروژه بذركاری از طریق اهدای مدادهای سبز به دانش‌آموزان در مدرسه سبز سمای لاهیجان از دیگر برنامه‌های طبیعت دوستان گیلان بود.

بیابان‌زدایی در زرند كرمان 
به كوشش گروه كوهنوردی مهتاب كویر زرند در استان كرمان، برنامه كاشت بادام كوهی و انغوزه (بومی منطقه) و همچنین پاكسازی مسیر كوهنوردی از زباله انجام گرفت. بیابان زدایی و كمك به رشد گیاهان بومی منطقه از اهداف این گروه است.

فارسی‌ها كم نمی‌آورند
برنامه ۱۸۵ تشكل پاكسازان طبیعت فارس، در هفته هوای پاك با حضور جمع كثیری از شهروندان شیرازی با پیاده‌روی در پارك سرسبز خیابان چمران همراه بود.  برنامه پاكسازی اطراف امامزاده شاهرضا در دهچاه و ورودی این روستا در استان فارس برگزار شد. برنامه‌ای هم در شهرستان نیریز با محور حمایت از طبیعت اجرایی شد. نود‌و‌هشتمین برنامه انجمن همیاران و پاكسازان طبیعت شهرستان اقلید به كاشت دانه‌های جنگلی اختصاص یافت و  طرح جنگلانه نیز در شهر سروستان اجرا شد. 

اجرای پویش جمع‌آوری 
در بطری برای معلولان

به كوشش انجمن بانوان طبیعت‌دوست آبدانان و در راستای حفظ محیط‌زیست، پویش در بطری در دبستان شهدای دانش‌آموزی این شهر در استان ایلام اجرا شد و دانش‌آموزان اقدام به جمع‌آوری در‌بطری پلاستیكی كردند.

یك مسجد سبز طبیعت‌دوست
 در كردستان

انجمن پاژین بانه در راستای آموزش و آگاهی‌بخشی جوامع محلی، فیلم‌هایی محیط‌زیستی را در مسجد روستای رشید قلعه این شهر به نمایش گذاشت كه با استقبال بی‌نظیر اهالی این روستا در استان كردستان همراه بود.

شیروانی‌های همیشه در صحنه 
اعضای گروه طنین پاكبانان شیروان مثل هر هفته مسیر میدان انقلاب تا میدان شهدای این شهر در خراسان شمالی را با مشاركت همیاران و شهروندان شیروانی از زباله پاكسازی كردند.

تشكیل زنجیره همبستگی در بوشهر 
در شهرستان‌های گناوه و دیلم استان بوشهر با هدف ایجاد همبستگی و هم‌اندیشی برای طرح ایده‌ها در برابر كاهش آلودگی هوا برنامه‌هایی اجرا شد، از جمله كوهپیمایی و تشكیل زنجیره همبستگی هوای پاك. دشتستانی‌ها هم برنامه‌هایی برای حمایت از طبیعت‌شان داشتند.
​​​​​​​
سرانجام برنامه‌های محیط‌زیستی تهران 
با تلاش خانه محیط‌زیست و به مناسبت هفته هوای هوای پاك، بازدید علمی كارشناسان سازمان پسماند منطقه ۳ تهران از خانه محیط‌زیست تهران در منطقه اوشان انجام گرفت. در این بازدید  برای كارشناسان توضیحاتی ارائه شد .