سیاستمدار شدن میکروسلبریتی‌ها برای ادامه‌حیات

سیاستمدار شدن میکروسلبریتی‌ها برای ادامه‌حیات

پیش از این همه به‌عنوان بلاگر زیبایی و لوازم آرایش می‌شناختندش؛ کسی که حتی در ایران هم زندگی نمی‌کند اما مخاطب اصلی‌اش زنان و دختران ایرانی و فارسی زبان هستند و ویدئوهایش به زبان فارسی است . کار اصلیش هم تبلیغ برند‌های لوازم آرایشی بهداشتی است و درآمدش مانند بسیاری از بلاگرها میلیاردی است. ماهی چند ده میلیارد تومان درآمد برای روزی چند دقیقه فیلم آموزشی درباره چگونه آرایش کردن و صحبت از کیفیت یک برند آرایشی خاص.

اما در جریان اغتشاشات اخیر، او هم مانند بسیاری دیگر از بلاگرها و میکروسلبریتی‌ها، پست‌های آرایشش به پست‌های سیاسی تبدیل شد. سایر بلاگر‌های اینستاگرامی هم تقریبا همین وضعیت را داشتند. صفحات واینرها، سوئیت بلاگرها، مام بلاگرها، کوک بلاگرها، بلاگرهای حوزه روان‌شناسی و موفقیت و حتی بلاگرهای ورزشی همه یا تعطیل شده بود یا به پست‌های سیاسی، هشتگ‌های خاص و تحریک انگیز محدود شده بود. خلاصه این‌که تمام میکرو سلبریتی‌های اینستاگرامی برای جا نماندن از قافله، سیاستمدار شده بودند. این در حالی است که همه می‌دانند بلاگری در اینستاگرام شغل است و بلاگر‌ها به تنها چیزی که فکر می‌کنند، درآمدشان است و نه چیز دیگر.
 به بیان دقیق‌تر، میکروسلبریتی‌ها آرمان سیاسی ندارند، بلکه بر مبنای احساسات و جلب توجه وارد فضای سیاسی می‌شوند. این مسأله اصلی‌ترین آسیب را به جامعه و فضای سیاسی آن وارد می‌کند، چراکه مخاطبان این افراد هم به‌جای تمرکز بر درست و غلط، بر احساسات متمرکز می‌شوند، یعنی دور شدن از مطالعه تحقیق و منطق. حالا با فروکش کردن اغتشاشات و روشن شدن بسیاری از مسائل، میکروسلبریتی‌هایی که کسب و کار و درآمدشان را در خطر می‌بینند، دوباره به سمت شغل قبلی، تبلیغات و آگهی‌های خود روی می‌آورند تا نشان دهند تنها چیزی که برای‌شان اهمیت دارد، پول است و نه چیزی دیگر.

مهدی نیک ضمیر - گروه جامعه