نسخه Pdf

یک و بیست دقیقه بامداد

به بهانه روایت جدید بازی پرطرفدار Call of Duty از ماجرای یک ترور

یک و بیست دقیقه بامداد

از فرانسه چند واژه وارد زبان ما شده که هیچ مترادفی برای آن در نظر نگرفته‌ایم؛ مثلا آباژور یا آپارتمان و.... گاهی هم کلمه‌ای فرانسوی را در معنی دیگری به کار برده‌ایم مانند کنکور که در فرانسه به معنی رقابت است و در ایران به آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها اطلاق می‌شود. یکی از این کلمات پرکاربرد فرانسوی هم ترور است. واژه ترور برگرفته از واژه‌ای به معنی وحشت است. این واژه به معنی قتل سیاسی به وسیله اسلحه در فارسی متداول شده.

 اولین ترور تاریخ 
اگر معنی ترور را همین قتل برای حفظ قدرت یا تغییر قدرت یا به هم زدن معادله قدرت در یک حکومت در نظر بگیریم، احتمالا باید اولین مورد آن را به قتل هابیل فرزند صالح حضرت آدم علیه السلام به دست برادرش قابیل به حساب بیاوریم. اما از این نگاه عام که بگذریم، آدمکشی برای مقاصد سیاسی طرفداران بسیاری در طول تاریخ داشته‌ است. سیسرو، سخنور رومی، کشتن افرادی که آنها را هیولاهایی با نقاب انسانی می‌نامید، به قطع اعضای از کار افتاده بدن تشبیه کرده و آن را راه جلوگیری از انتشار فساد در پیکر همگانی انسان‌ها یعنی اجتماع می‌دانست. اما به طور کلی ترور واژه منفوری است و حتی طرفداران آن هم امروزه خودشان را تبرئه می‌کنند.

 انواع ترور
یک زمان، تنها راه برای حذف یک فرد، کشتن او به شمار می‌رفت. اما بعدها ترور شیوه‌های دیگری هم پیدا کرد. انواعی مانند ترور شخصیت، دولتی، تروریسم بین‌المللی، هسته‌ای، سایبر تروریسم و... گاهی ترور حتی به معنای کشتار سیاسی هم به کار می‌رود و کسانی را که به کشتار سیاسی دست بزنند، تروریست می‌نامند. تروریست در واقع فردی است که برای پیشبرد هدف‌های سیاسی خود که معمولا واژگون کردن نظام سیاسی موجود است، متوسل به تهدید و خشونت می‌شود. این واژه غالبا توسط طرفداران یک رژیم خاص برای اشاره به مخالفان رژیم که به اعمال خشونت‌آمیز دست زده باشند به کار می‌رود. اما امروزه بزرگ‌ترین کشورهای طرفدار ترور، قتل و کشتارجمعی یعنی آمریکا و اسرائیل نه تنها خودشان را از این ماجرا تبرئه کرده‌اند، بلکه اتیکت تروریست را به تمام کشورهایی که زیربار زورگویی‌هایشان نمی‌روند، می‌زنند.

بزرگ‌ترین ترور قرن
بامداد روز جمعه ۱۳دی ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی، کاروان حامل سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون بسیج مردمی عراق را در فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم دست‌ساخته آمریکا و غرب به شهادت رساند. سال ۲۰۱۸، پس از تحقیق و تفحصی که درباره‌ دخالت روسیه در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شد، اطلاعات زیادی درباره فردی به نام لابی پرینس فاش شد که برخی از آنها مربوط به ایران و ترور سردار قاسم سلیمانی بود. اریک پرینس طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حامی جدی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود. او کمک‌های مالی بسیاری به کارزار تبلیغاتی ترامپ کرد و با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان انتخاباتی ترامپ، در شکل‌دهی به سیاست‌های خارجی و نظامی آمریکا مشارکت داشت. با وجود این، پرونده این ترور هنوز باز است و ایران تا گرفتن حق خود و مجازات مجرمان متوقف نمی‌شود. تا جایی که رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود در صحن سازمان ملل، عکس سرداردل‌ها را روی دست گرفت.

بازی ترور
این روزها صحبت از نسخه جدید یک بازی پرمخاطب در دنیای بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی پررنگ شده است، بله Call of Duty معروف. در نسخه جدید که هنوز به صورت رسمی عرضه نشده است و تنها عده ای آن را پیش خرید کرده‌اند در مرحله اول بازی، بازیکنان باید یک سردار ایرانی را با استفاده از بمب بکشند. پیشتر نیز در تریلر‌های این بازی، مشخص شده بود که ایران در داستان کال‌آف دیوتی مدرن وارفار 2 دارای اهمیت بالایی‌ است. این روزها افرادی که نسخه پیش‌فروش بازی را خریده‌اند با انتشار تصاویر و ویدئو‌های مختلف، خبر از وجود مرحله ترور یک سردار ایرانی مانند حاج قاسم سلیمانی در بازی را دادند.

تجربه قبلی
پیشتر هم در بازی بتل فیلد یا همان میدان نبرد، چنین چیزی را دیده بودیم. در نسخه سوم این بازی هم ماجرا در دل ایران رقم می‌خورد. بازی حول شخصیتی به نام سلیمان می‌چرخد؛ فردی نظامی که محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نیست و حوزه عمل او در عراق، فرانسه، آمریکا و... است و به همین دلیل بسیار سفر می‌کند، شخصی باهوش که حتی توانایی فریب و جلب اعتماد بخشی از نیروهای امنیتی آمریکا را داشته، اما در عین حال تفکرات ضدغربی و به‌خصوص ضدآمریکایی دارد و به همین منظور قصد عملیات تروریستی و انفجار بمب هسته‌ای در آمریکا را دارد. چیزی که بدون‌شک، چهره سردار عزیزمان را مدنظر قرار داده بود.البته این بازی قبلا هم یک اتفاق عجیب را ر قم زده بود. در یکی از مراحل بخش داستانی بازی ویدئویی «بتل‌فیلد ۳» که سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار عرضه شد، پاریس هدف حمله تروریستی‌ قرار می‌گیرد که نوع و زمان وقوع آن شباهت بسیاری با یک حمله تروریستی چند سال بعد در پاریس داشت.هنوز هم معلوم نیست، تروریست‌هایی که برای ارتباط با یکدیگر از کنسول بازی بهره می‌بردند تا ردشان زده نشود، حملات‌شان را بر مبنای این بازی طراحی کرده‌اند یا به‌عکس اما آنچه واضح است، شباهت این دو حمله تروریستی واقعی و مجازی آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان منکرش شد.

حسین شکیب‌راد - سردبیر نوجوانه
ضمیمه قفسه کتاب