نسخه Pdf

نسبت کارد و پنیری

ما در زندگی‌مان نقش‌های زیادی بازی می‌کنیم، یکی از این نقش‌ها، نقش خواهر و برادری برای یک همخون در خانواده‌مان است

نسبت کارد و پنیری

اگر بخواهیم خواهر و برادر را توصیف کنیم، باید بگوییم خواهر و برادر دو موجود از والدینی مشترک هستند که طبیعتا ژن‌های مشابهی دارند. هر چند این دو موجود در مواردی نمی‌‌توانند بیشتر از یک ربع یا نهایتا 20 دقیقه همدیگر را تحمل کنند و در نهایت به جان هم می‌پرند اما حاضرند برای همدیگر جان‌شان را بدهند و در مواردی در این‌گونه انسانی عجیب و غریب رد بدل کردن کبد و کلیه و خون هم دیده شده‌است. یکی از مسائل‌های مهم و گاه چالشی خانواده‌ها و نوجوان‌ها رابطه خواهر و برادری و کم و کیف آن است. رابطه‌ای پر فراز و نشیب که می‌تواند روز‌های فوق‌العاده قشنگی را برای ما بسازد و در کنار این روز‌های قشنگ، کلی به پختگی و بلوغ اجتماعی ما کمک کند. تمام این موارد و موارد خیلی بیشتر دیگر، باعث شد ما نوجوانه‌ای‌ها برویم سروقت رابطه خواهر و برادری. این شما و این هم نقش‌های یک خواهر و برادر برای خواهر یا برادرش:

تکریم شخصیت 
حتما شما هم در مورد خرد کردن شخصیت آدم‌ها شنیده‌اید. تا حالا به این فکر کرده‌اید شخصیت یک آدم چی هست؟ چه شکلیه و چه جوری به وجود میاد؟ ویژگی‌های ظاهری و رفتاری، اعتقادات و خلقیات هر فرد، شخصیت او را می‌سازد و این شخصیت در بستر خانواده، جامعه و فرهنگ به وجود می‌آید. در کنار این موارد در اغلب اوقات در فرهنگ عامه عزت نفس و کرامت انسانی یک فرد نیز شخصیت او تلقی می‌شود. تخریب هریک از این ابعاد شخصیتی باعث آسیب‌های روانی در افراد می‌شود. این آسیب‌ها در نهایت باعث کاهش اعتماد به نفس، شکل‌گیری شخصیت ضعیف و در مواردی آسیب‌های شدیدتر روحی و روانی می‌شود. شما به عنوان یک خواهر یا برادر موظف هستید شخصیت خواهر یا برادرتان را تکریم کنید و مراقب این باشید که به عزت نفس و کرامت او آسیبی نرسد. البته یادتان باشد این مورد به این معنی نیست که شما باید روی نقاط ضعف او چشم ببندید و دائم او را تحسین کنید. این جمله به این معناست که در جا و زمان مناسب نقاط کمی تیره‌تر از وجود او را مشخص و نمایان و در مورد این نقاط با همدیگر صحبت کنید. به نظرم یک کافه دنج و یک عصرانه خواهر و برادری گزینه خوبی برای این تعامل است. 

کمک کردن 
ویژگی انسانی ما ایجاب می‌کند برای این که به شخص شخیص خودمان آسیب نرسد، به آدم‌های دیگر کمک کنیم و بکوشیم کیفیت زندگی انسان‌ها را افزایش دهیم. این کمک کردن می‌تواند هم جنبه مالی و هم جنبه غیرمالی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین وظایف شما به عنوان یک خواهر یا یک برادر این است که به همتای خود کمک کنید. این کمک الزاما به معنا کمک در جنبه مالی نیست(هر چند اگر باشد مفرح ذات است و ممد حیات)؛ اما همین که در مسائل ریاضی به او کمک کنید یا با هم به دوچرخه‌سواری بروید یا حتی در جمع‌وجور کردن سفره، دستی به هم برسانید هم کفایت می‌کند. البته اگر خواهر یا برادر شما به شما کمک می‌کند، در مقابل شما نباید تشکر یادتان رود. 

گندزدایی
جمع‌وجور کردن دسته‌گل‌هایی که خواهر یا برادر به آب داده‌است یکی از آن سوژه‌های همیشگی و تاحدی لوس سینما و تلویزیون است؛ اما گندزدایی خرابکاری‌های خواهر یا برادر شما در دنیای واقعی می‌تواند به شدت کار هیجانی و با نمکی باشد. این کار علاوه بر این‌که هیجان شما را تخلیه می‌کند، باعث می‌شود آرامش روانی نیز در بین اعضای خانواده بیشتر شود و کمتر کسی به این دلیل آسیب روحی روانی ببیند و به قول خودمان اعصابش خط‌خطی شود. از جنبه‌های دیگر این گندزدایی می‌توان به بحث در آمدزایی اشاره کرد. به این معنا که شما با پاک کردن گند خواهر یا برادرتان می‌توانید از او دستمزد بگیرید(می‌دانم کاری انساندوستانه نیست و او با شما هم‌خون است اما به نظرم کار بدی هم نیست). و در پایان تمام مزایای این گندزدایی باید به این مورد اشاره کنم که شما با این‌کار برای خودتان فرصت اشتباه کردن می‌خرید. به این معنا که می‌توانید بعدا خرابکاری کنید و طرف مقابل آن را برای شما جمع کند. البته این مهم را نیز نباید از یاد ببریم که این کار باعث بهبود کار تیمی در شما می‌شود.  

حمایت
در گوشه موشه‌های ذهن همه مایی که خواهر یا برادر بزرگ‌تر داریم، خاطره‌ای هست که در آن به پشتوانه برادر یا خواهر قوی‌ترمان برای دیگران قلدری کردیم و صاف رفتیم تو دل دردسر... البته این کار ما در کودکی اشتباه بود و به اقتضای سنمان بچگی کردیم. اما چه خواهر یا برادر بزرگ‌تر هستیم چه کوچک‌تر وظیفه داریم در جنبه‌های متفاوت زندگی همتای‌مان به او کمک کنیم و در راه درست او را حمایت کنید. آرمان‌ها و آرزوی خواهر و برادرمان را محترم بشناسیم و اگر آرمان‌ها و آرزو‌های درست و حسابی هستند به آنها در راه رسیدن به آرمان و آرزوی‌شان کمک کنیم. این حمایت‌ها نیاز نیست چندان بزرگ باشند. همین که به آنها این اجازه را بدهیم به اندازه کافی روی مسیرشان تمرکز کنند یا گاهی در این مسیر کمی شانه‌هایشان را ماساژ بدهیم و یک لیوان به دست‌شان دهیم هم کفایت می‌کند. این حمایت‌های ریز و درشت شما از او، خودش می‌تواند باعث انگیزه‌های بزرگ باشد. راستی یک یادداشت با یک شکلات کوچک هم می‌تواند کلی انرژی بدهد.​​​​​​​

چراغ راهنما
 شنیدن نصیحت از فامیل و معلم و استاد یکی از معیار‌های خطر برای بروز دعوا و خشونت در ناخودآگاه همه ماست. عموما این نصیحت‌ها نه‌تنها کمک چندانی به ما  نمی‌کند بلکه باعث می‌شود دغدغه و مشغله ذهنی‌مان بیشتر شود اما در مقابل صحبت کردن و گپ زدن در رابطه با همان مسائل با آدمی که به ما چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ سنی کمی نزدیک‌تر است، باعث می‌شود نظام ذهنی ما تر و تمیز و منظم‌تر شود. یکی از علت‌های این مسأله داشتن زبان مشترک با فرد همسن است. به همین واسطه شما به عنوان خواهر یا برادر می‌توانید راهنما یا مشاور خوبی برای برادر یا خواهر خودتان باشید. البته یادتان باشد در راهنمایی کردن و مشاوره دادن باید آدمی با اطلاعات و دانش باشید تا بدتر فرد را به منجلاب وارد نکنید؛ بد نیست در این بین از بزرگ‌تر‌ها هم راهنمایی بگیرید. 

مراقبت 
دقت کردید دختر و پسر‌هایی که خواهر یا برادر‌های کوچک دارند، چقدر مراقب این هستند که برادرشان یا خواهرشان آسیب نبیند؟ یکی از جلوه‌های زیبای خواهر و برادری دقیقا در همین لحظات است که اتفاق می‌‌افتد. وقتی که آدم‌ها بزرگ‌تر می‌شوند نیاز آنها به مراقبت شدن لزوما کمتر نمی‌شود. بلکه تا حدی نیاز به این محافظت بیشتر هم می‌شود. شما وقتی بزرگ‌تر می‌شوید منهای خطرهای زیستی و جانی در معرض خطر‌های اجتماعی نیز قرار دارید. بنابرین یادتان نرود اگر خواهر و برادرتان از آب و گل هم در آمده باشد، باز هم به این نیاز دارد تا تحت مراقبت شما قرار بگیرد. نه به این معنا که مثل سایه او را دنبال کنید بلکه به این معنا که همان‌طور که در کودکی حواس‌تان به حال و احوالات او بود، همچنان او را تحت نظر داشته باشید. شما باید تا جایی که می‌توانید در برابر خطر‌هایی که او را تهدید می‌کند از او مراقبت کنید. قطعا یکی از مواردی که نیاز است در برابر آن مراقب خواهر و یا برادرتان باشید افراد سمی یک اجتماع است. 

همدلی
در 99 درصد با «بیا جای زخمتو بوس کنم که خوب بشه» هیچ وقت درد ما خوب نمی‌شد اما همین که می‌فهمیدیم یکی درد ما رو فهمیده و درد ما رو درک می‌کنه، باعث می‌شد حال‌مون بهتر بشه و حداقل اشک‌مون بند بیاد. آدما وقتی که بزرگ‌تر می‌شوند درد و رنج‌هایشان هم بزرگ‌تر می‌شود و همین باعث می‌شود که به همدلی و همدردی بیشتری نیاز داشته باشند. شما به عنوان یک خواهر یا یک برادر بد نیست که درد و رنج خواهر و برادرتان را بشناسید؛ بعد از آن به حرف‌های او گوش کنید و بدون قضاوت کردن فقط اجازه بدهید صحبت کند و در نهایت با او ابراز همدلی کنید و در صورتی که ممکن بود کمی با هم به دنبال راه‌حل بگردید. حتما شما هم این را تجربه کردید که بک بغل ساده، گاهی معجزه می‌کند. 

امیرعلی حبیبی
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها