نسخه Pdf

ستاره‌های کشتی،ستاره‌پرور می‌شوند

گفت‌وگو با محمدرضا نعمتی، تهیه‌کننده برنامه استعدادیابی کشتی شبکه ورزش

ستاره‌های کشتی،ستاره‌پرور می‌شوند

بعد از قهرمان‌آفرینی کشتی‌گیران آزاد و فرنگی در مسابقات بلگراد صربستان، چند روزی می‌شود که شاهد گلباران کشتی‌گیران امید کشورمان در مسابقات اسپانیا بوده‌ایم و بیش از پیش کام‌مان شیرین‌تر از قند شده است. در بین همین مسابقات ورزشی، گروه تولید شبکه ورزش از یک شگفتانه‌ای با عنوان مسابقه استعدادیابی ملی کشتی رونمایی کرد. به این بهانه پای گفت‌وگو با تهیه‌کننده این برنامه، محمدرضا نعمتی نشسته‌ایم تا درباره مفهوم استعداد و نقش و هدف این برنامه صحبت کنیم.

در زمان نوجوانی خودتان، آیا بحث استعدادیابی در ورزش وجود داشت؟ و چقدر به آن اهمیت داده می‌شد؟
از نوجوانی من زمان زیادی نمی‌گذرد و من دهه هفتادی هستم اما وجود برنامه‌هایی به این شکل در خاطرم نیست. در کل برنامه‌های ترکیبی مانند کوله‌پشتی، ماه عسل، پلک و... را دنبال می‌کردم که اجرای آن برنامه‌ها را فرزاد حسنی، صابر ابر و احسان علیخانی برعهده داشتند. از تهیه‌کنندگان هم می‌توانم به علی زاهدی اشاره کنم.

 آیا در نوجوانی،خود به ورزشی علاقه داشته‌اید که به دلیل نبود زیرساخت‌ها نتوانسته باشید آن را ادامه دهید؟
من نیز مانند نوجوانان قدیم یا نوجوانان اکنون به ورزش علاقه‌مند بودم و رشته کاراته را حرفه‌ای دنبال می‌کردم.در آن زمان زیرساخت‌ها مهیا نبود،همچنین هم‌اکنون این زیرساخت‌ها در همه جای کشور برپا نشده. اوضاع زیرساختی به این صورت است که در پایتخت این شرایط وجود دارد اما در شهرستان‌ها کم است.به این مورد حتی می‌توان اشاره کرد که در شهرستان‌های کم برخوردار اصلا امکانات وجود ندارد‌‌.در جایی که زندگی می‌کردم اما امکانات نسبی وجود داشت و تا اندازه‌ای ورزش حرفه‌ای را ادامه دادم اما تصمیم به توقف آن گرفتم. دلیل آن، نبود امکانات و زیرساخت‌ها نبود.

 چقدر زیرساخت‌های استعدادیابی در هر ورزشی وجود دارد؟چه ضعف‌هایی باید برطرف شود؟
در کل می‌توان گفت که اکنون دنیای استعدادیابی است.تمام سیستم‌های دنیا به این سمت و جهت می‌رود که از نیروی انسانی خود به بهترین روش ممکن بهره ببرد.به صورت جدی و اساسی در همه ورزش‌ها استعدادیابی نداریم اما به این صورت هم نیست که هیچ کاری صورت نمی‌گیرد چرا که استعدادیابی در مدارس و مسابقات دانش‌آموزی در جریان است‌.

استعداد ذاتی به تنهایی کافی است؟چه مواردی به کمک پرورش و رشد یک فرد در یک حرفه کاری یا ورزشی کمک می‌کند؟
به عقیده من استعداد،تنها ذاتی نیست. در واقع هر کسی می‌تواند چیزی که علاقه دارد را کسب کند.هرکسی اگر برای کار مورد علاقه‌اش استمرار و پشت کار داشته باشد می‌تواند موفق شود.خداوند از وجود خود در انسان دمیده است و انسان در کنار توسل و توکل می‌تواند به هدف خود برسد. بنابراین ذاتی‌بودن استعداد را زیاد قبول ندارم چرا که کسانی بودند که در گذشته قدرت تکلم خوبی نداشتند اما اکنون جزو بهترین صداپیشه‌ها هستند. در نهایت نمی‌توان گفت چون استعداد ذاتی کشتی در فرد وجود ندارد، پس نمی‌تواند کشتی‌گیر شود.

 هر نوجوان و هر فردی می‌تواند وارد ورزش حرفه ای کشتی شود یا لازمه های خاصی دارد؟
من کارشناس کشتی نیستم اما بنا بر تجربه‌هایی که این روزها از همه فن حریف کسب کردم به این نتیجه رسیدم که ورزش کشتی بسیار سختی است.این ورزش به قول معروف جان می‌خواهد و باید شخص کشتی‌گیر با تمام دل و جان تمرین کند تا به موفقیت برسد.کشور ما در رشته کشتی به شکر خدا حرف برای گفتن زیاد دارد و به این صورت است که اگر کسی قهرمان کشور و آسیا شود، به احتمال زیاد آن شخص می‌تواند قهرمان جهان و المپیک شود.به نظر من یکی از لازمه‌های مهم کشتی استمرار و تلاش فراوان است.

 با ساخت سریال یاغی، علاقه و مراجعه نوجوانان بیش از پیش به ورزش کشتی افزایش یافت. چقدر تصویر این سریال از کشتی درست و کامل بود؟ چه‌چیزی در آن کم بود؟
تا جایی که من این سریال را دنبال کرده‌ام،این سریال از کیفیت خوبی برخوردار بوده که توانسته تاثیر مثبت بر خانواده‌ها و کشتی مملکت بگذارد‌،بنابراین به تیم کاربلد این مجموعه باید خداقوت گفت.

 ایده و جرقه شکل‌گیری برنامه همه فن حریف از کجا و با چه هدفی تشکیل شد؟
ایده شکل‌گیری برنامه همه فن حریف از شبکه ورزش شروع شد که دوستان شبکه، این طرح را به تیم تولید ما پیشنهاد دادند.حدود یک سال تا یک سال و نیم درگیر تولید آن شدیم تا شکر خدا اکنون پخش آن شروع شده.

 آیا برای حضور شرکت‌کنندگان در برنامه فیلتری وجود داشت؟ شرکت‌کنندگان برنامه از چه فیلتری برای حضور در برنامه رد شدند و رده سنی آنها از چه سنی است؟
ما مجموعا ۱۴ تیم داشتیم که متشکل از ۷ تیم فرنگی و ۷ آزادکار بودند.۵۶ نوجوان در این برنامه حضور دارند و هر تیم چهار نفر است.تقریبا از شش استان کشور از رشته‌های فرنگی و آزاد آمده بودند به جز مازندران و تهران که این دو رشته را با هم پوشش دادند،همه این شرکت‌کنندگان از ۱۴ تا ۱۷ سال هستند.در عنوان فیلتر نیز هیات استان‌ها بهترین‌های خود را در هر وزن با کمک فدراسیون کشتی به ما معرفی کردند و هر کدام از آنها پذیرش شدند.

 عوامل و داوران این برنامه چه کسانی هستند و مسابقه همه‌فن حریف چگونه برگزار می‌شود؟
یکی از عوامل جلوی دوربین ما آقای عامل،استاد بی‌چون و چرای گزارشگری ایران و آقای صدای کشتی ایران در قالب مجری و گزارشگر در برنامه حضور دارند.آقای سینا هوشمندی‌نژاد نیز در قالب مجری در برنامه حضور دارند. داوران برنامه همه از بزرگان این رشته هستند. محمد بنا، سرمربی سابق کشتی فرنگی کشورمان در این برنامه حضور دارد.علی محمدی مدیر فنی تیم‌های ملی ما است،خود در گذشته و در کشتی فرنگی قهرمانی‌های متعددی دارد. پهلوان عباس جدیدی هم قهرمانی‌های زیادی دارد و شناخته‌شده است، به گونه‌ای کشتی می‌گرفت که تمام دنیا آن را می‌شناسد،در نهایت آقای پژمان درستکار نیز سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان است و این چهار عزیز داوران برنامه ما را تشکیل می‌دهند.

 شرکت‌کنندگان منتخب و برنده این مسابقه تلویزیونی از چه امتیازاتی برخوردار شده و آیا بعد از برنامه رها می‌شوند؟
جدا از جوایز ارزنده‌ای که شرکت‌کنندگان تحویل می‌گیرند،بعضی از جوایز نیز در آخر برنامه آن را اعلام می‌کنیم و اتفاق خوبی در ورزش آنها رقم می‌خورد.

 تا الان بازخورد خاصی برای قسمت‌های اولیه داشته‌اید؟
ما در دو هفته اخیر فقط یک قسمت پخش کردیم اما الحمدلله بازخورد‌های خوبی داشته‌ایم چرا که اتفاق مثبتی در کشتی رقم خورده و حضور داوران مردم را خوشحال کرده.تاکنون بازخورد منفی به شکر خدا نداشته‌ایم و تماما نظرات مثبت از سمت مردم برای ما ثبت شده است.

 به هدف و رسالت خاص خود از ساخت این برنامه رسیده‌اید؟چقدر احتمال می‌دهید که این مسابقه تلویزیونی ادامه‌دار باشد؟
به نظر من این مسابقه ادامه‌دار خواهد بود به این جهت که خواسته یا ناخواسته،مردم ورزش کشتی را دوست دارند.حتی اگر دنبال‌کننده دائمی کشتی نباشند اما باز هم آن را دوست دارند و به حق ورزش اول مملکت ما است. ان‌شاءا... می‌تواند این برنامه ادامه‌دار باشد.  

امیرحسین علی‌نیافرد