نسخه Pdf

آن دو برادر

آن دو برادر

آن دو برادر همراه دو خواهر، هی دور مادر می‌گشتند به دور گل مادر! آن دو عاشق پرواز، آن دو هواپیماساز، آن دو آمریکایی،  آن دو علاقه‌‌مند به چای، آن دو مرد که نشدند کیش و مات، مخترعان عزیز، برادران رایت ــ هر چه خاک آنهاست بقای عمر شما ــ از آن دسته مردم بودند که اگر نبودند شاید امروز هواپیما نداشتیم و خب کمتر هم سقوط می‌کردیم، تازه بلیت هواپیما هم این‌قدر گران نمی‌شد.

هر دو برادر در دبیرستان تحصیل کردند اما دیپلم نگرفتند. نقل مکان ناگهانی خانواده در سال ۱۸۸۴ از ریچموند، ایندیانا به دیتون، اوهایو، جایی که خانواده در طول دهه ۱۸۷۰ در آن زندگی می‌کردند، باعث شد ویلبر نتواند دیپلم خود را پس از پایان چهار سال دبیرستان دریافت کند. این دیپلم پس از مرگ ویلبر در ۱۶ آوریل ۱۹۹۴ که تولد ۱۲۷سالگی او بود، اعطا شد.برادران مهارت‌های مکانیکی ضروری برای موفقیت خود را با سال‌ها کار در مغازه خود در دیتون اوهایو با ماشین‌های چاپ، دوچرخه، موتور و سایر ماشین‌آلات به دست آوردند. کار آنها با دوچرخه به ویژه بر این باور آنها تأثیر گذاشت که یک وسیله نقلیه ناپایدار مانند ماشین پرنده را می‌توان با تمرین، کنترل و متعادل کرد. همچنین مهارت‌های خود را به‌عنوان خلبان توسعه دادند. کارمند فروشگاه آنها چارلز تیلور، بخش مهمی از تیم شد و اولین موتور هواپیمای خود را با همکاری نزدیک با برادران ساخت.ارویل در سال ۱۸۷۱ به دنیا آمد و چهار سال از برادرش ویلبر کوچک‌تر بود. آنها فرزند سوم و ششم خانواده‌ای با هفت فرزند بودند. آنها ابتدا به دوچرخه فروشی و دوچرخه‌سازی روی آوردند. پس ازاین‌که خبری در روزنامه مبنی بر مرگ یک گلایدر سوار خواندند، ترغیب شدند تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند. در سال ۱۸۹۹گلایدر مدل و در تابستان ۱۹۰۱ اولین گلایدر واقعی آنها برای آزمایش آماده شد. آنها مکان کیتیهک را برای این پروژه انتخاب کردند اما پرواز آن چندان موفقیت‌آمیز نبود. گلایدر بعدی آنها قناری نام گرفت. سپس مطالعات بیشتر روی این موضوع انجام دادند و دریافتند مشکلات محاسباتی باعث عدم موفقیت آنها می‌شود. سرانجام آنها توانستند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ اولین هواپیمای خود را چهار بار به پرواز درآورند.

اخوات برونته
آن سه خواهر،  آن سه برابر،  آن سه نویسنده،  آن سه قلم زننده، آن علاقه‌مندان به دانته،  آن سه کتابدار، خواهران برونته،  از آنها بودند که اگر هرگز نبودند ما امروز سه تا رمان خوب در جهان نداشتیم.در سال ۱۸۴۶ این سه خواهر کتاب شعری با هزینه خود با اسامی مستعار کارر برای شارلوت، الیس برای امیلی و اکتون برای آن منتشر ساختند. این کتاب موفقیتی به دست نیاورد و پس از آن خواهران برونته به نوشتن رمان پرداختند.کتاب‌های اگنس گری توسط آن و جین ایر توسط شارلوت در سال ۱۸۴۷ به طبع رسیدند که در این سال جین ایر جزو پرفروش‌ترین آثار به‌شمار می‌رفت. سپس در سال ۱۸۴۸ امیلی رمان بلندی‌های بادگیر را با ترجمه فارسی عشق هرگز نمی‌میرد و آن،  داستان مستأجر عمارت وایلدفل را منتشر کردند. بعدها شارلوت شرلی را در سال ۱۸۴۹ و ویلت را در سال ۱۸۵۳ منتشر کرد. تمام این کتاب‌ها کمابیش به موفقیت دست یافتند.عمر خواهران برونته بسی کوتاه بود. امیلی قبل از اتمام دومین رمانش سال ۱۸۴۸ در سه سالگی به علت بیماری سل و آن، در سال بعد به سبب همان بیماری در ۲۹سالگی درگذشتند. شارلوت در سال ۱۸۵۴ به همسری معاون پدرش، آرتور نیکولز درآمد و یک سال بعد به‌دنبال بیماری تیفوس در ۳۸ سالگی درگذشت.

دوقلوهای افسانه‌ای
آن دو باقدرت، آن دو با همت،  آن دو خارق العاده، یکی سواره و دیگری پیاده آنها که بودند دائم در سوخت  و سوز،  یکی جولی و دیگری جولز – از خاطره انگیزترین‌ها بودند.حالا دیگر تقریبا همه بچه‌‌هایی که دهه70 کارتون دوقلوهای افسانه‌ای را می‌دیدند متوجه شده‌اند جولز و جولی خواهر و برادر نبودند. این که ما چقدر بچه‌های ساده‌ای بودیم که واقعا باور کرده بودیم آن پسر چینی و دختر فرانسوی (که بعدتر معلوم می‌شد پدرش انگلیسی است) خواهر و برادر هستند به کنار باید به دوبلورهای‌مان دست مریزاد بگوییم که چقدر خوب توانستند قصه را بچرخانند و دست آخر پدر جولی به‌عنوان دایی آنها معرفی شود و به اینجا برسیم که مادرشان اروپایی بوده و پدر چینی و به همین دلیل هم یکی از آنها به پدر رفته و یکی به مادر! مسأله‌ای که وجود داشت این بود که آقای سازنده این انیمیشن فرانسوی،  تمام تلاشش را کرده بوده تا این دو شخصیت شبیه خواهر و برادر به نظر نرسند. از موی سرشان گرفته تا رنگ پوست و شکل چهره و حتی لهجه‌شان. این درحالی ‌است که شعار انیمیشن هم حتی این را فریاد می‌زند. با این حال خیلی از بچه‌های بیننده این اثر فاخر همچنان در وهم رابطه خویشاوندی این دو موجود هستند.

برخی ویژگی‌های جولز و جولی
1ـ قدرت توهم و خیال با کمک آن می‌توانند به طور موقت با ایجاد فریب دیگران را گیج کنند.
2ـ قدرت دیوار، با کمک آن می‌توانند دیواری محافظ از نور دور خودشان ایجاد کنند.
3ـ قدرت شکستن، با کمک آن می‌توانند اجسام مختلف را خرد کنند.
4ـ قدرت بلند کردن اجسام، با کمک آن می‌توانند اجسام سنگین را جابه‌جا کنند.
5ـ قدرت به کارگیری دستگاه‌ها، با کمک آن می‌توانند دستگاه‌های مختلف را کنترل کنند.
6ـ قدرت کنترل عناصر و اجزای طبیعت، با کمک آن می‌توانند عناصر طبیعت مانند باد و جزر و مد را کنترل کنند.
7ـ قدرت کنترل ذهن، با کمک آن می‌توانند ذهن دیگران را کنترل کرده و روی افکار آنان تأثیر بگذارند. این قدرت باید به عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار گیرد، چون سبب ایجاد خستگی زیاد روی ذهن و جسم آنان می‌شود.

دوقلوهای افسانه‌ای با گرفتن دست همدیگر و تمرکز روی قدرت موردنظر می‌توانستند از آن استفاده کنند.

سیدسپهر جمعه‌زاده
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها