تأثیر آلودگی‌هوا بر وزن نوزادان متولدشده

تأثیر آلودگی‌هوا بر وزن نوزادان متولدشده

نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که احتمال به دنیا آوردن نوزادان کم‌وزن‌تر در زنان بارداری که در معرض برخی از آلاینده‌های هوا قرار دارند، بسیار بیشتر است. آلاینده‌ها شامل ذرات PM2.5 و PM10 و دی‌اکسید نیتروژن (NO2) است و هر چه سطوح آلودگی بالاتر باشد، این اثرگذاری مستقیم بیشتر خواهد بود.

کمبود وزن هنگام تولد، که به تولد با وزن کمتر از 2.5کیلوگرم گفته می‌شود، خطر طیف وسیعی از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؛ از زردی و عفونت گرفته تا خونریزی در مغز، تنفس و مشکلات حادتر و حتی مرگ‌ومیر. 
عوامل متعددی مانند مصرف دخانیات و الکل، سن مادر و ... بر کمبود وزن نوزادان هنگام تولد موثر هستند که حالا براساس نتایج این پژوهش جدید عامل خطرساز دیگری را پیدا کرده است که اجتناب از آن دشوار است: تنفس یا به عبارت درست‌تر تنفس در مناطقی که سطح آلودگی هوا زیاد است. 
قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در اوایل بارداری می‌تواند بر رشد جنین و جفت تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به کاهش وزن هنگام تولد، به‌ویژه برای مادرانی شود که استرس روانی-اجتماعی بالایی دارند.
با این وجود، مطالعات بیشتری برای روشن کردن ساز‌و‌کار اثرات مشترک عوامل استرس‌زای فردی و اجتماعی بر ارتباط بین آلودگی هوا و کاهش رشد جنین مورد نیاز است.

 منبع: IFL Science