شوخی جدی با رئیس‌جمهور آمریکا

سینمای جهان

شوخی جدی با رئیس‌جمهور آمریکا

«مسئول دولت» یک کمدی اکشن جدید سینماست که قرار است با کارها و رفتار یکی از روسای‌جمهوری آمریکا شوخی کرده و آن را به بقیه روسای‌جمهور کشور هم بسط دهد. طرح تولید فیلم از سال 2020 مطرح بوده و طی این مدت، ساخت آن با کارشکنی‌هایی همراه بوده است. ظاهرا گروهی در صنعت سینما علاقه‌ای به تولید فیلمی با چنین مضمونی ندارند. 

با وجود این، ادریس البا، بازیگر سیاهپوست سینما که در فعالیت‌های اجتماعی به نفع اقلیت‌های قومی، بومی و مذهبی آمریکا شرکت فعالی دارد با سماجت فراوان بالاخره توانست امکانات ساخت مسئول دولت را فراهم کند. او در کنار بازی در یکی از نقش‌های اصلی این کمدی اکشن اعتراضی، از تهیه‌کنندگانش هم هست. جان سنا قهرمان کشتی کج هم در فیلم بازی دارد.
با آن‌که خط اصلی داستان مسئول دولت لو نرفته، شنیده می‌شود که سنا نقش رئیس‌جمهور داستان را بازی خواهد کرد. انتخاب او برای ایفای این نقش آگاهانه و عامدانه صورت گرفته است. سنا که برای بسیاری یادآور آرنولد شوارتزنگر و تلاش‌هایش برای رسیدن به کاخ سفید است، با قرار گرفتن در نقش رئیس‌جمهور آمریکا تصویری از رئیس‌جمهوری ابله و کند ذهن را ارائه خواهد داد که مورد نظر سازندگان فیلم است. نزدیکان به پروژه از آن به‌عنوان فیلمی یاد می‌کنند که در میانه دو فیلم «ایرفورس وان/ هواپیمای رئیس‌جمهور» هریسون فورد و «فرار نیمه شب» رابرت دنیرو قرار می‌گیرد و به‌دنبال تعریف داستانی افشاگرانه در ارتباط با پشت پرده کاخ سفید است. ایلیا نایشولدر برای کارگردانی مسئول دولت انتخاب شده است. 
او مدتی قبل درام اکشن «هیچ‌کس» را روی پرده سینماها داشت که به بحث بحران شخصیت در دل جامعه غرب و خشونت موجود در این مکان پرداخته بود. 
به گفته البا: «طی دو سال اخیر تمام تلاشم این بود که پروژه مسئول دولت به نتیجه مطلوب برسد و امکان تولیدش فراهم شود. داستان فیلم بر لبه تیغ حرکت می‌کند و به‌دنبال افشاگری‌های تازه در ارتباط با پشت پرده سیاست و کسانی است که خودشان را به کاخ سفید می‌رسانند. احساسم این بود که چنین داستانی باید با لحن و زبانی طنز و کمدی تعریف شود تا بتواند تاثیر بیشتری بر بینندگانش داشته باشد. تماشاگران سینما معمولا از فیلم‌هایی که با لحنی جدی به طرح موضوعات مهم روز و مشکلات جامعه می‌پردازند، استقبال زیادی نمی‌کنند. از آنجا که خود این مسائل به اندازه کافی خشک و تلخ هستند، بهتر است به زبانی لطیف و با شوخی و خنده بیان شوند تا در بیننده اشتیاق تماشای آن فراهم شود. تجربه‌های موفق قبلی نشان می‌دهد که این شیوه کار بهتر جواب می‌دهد.»
این فعال اجتماعی و تهیه‌کننده سینما در صحبت‌های خود اشاره‌ای به این نکته نمی‌کند که رئیس‌جمهور فیلم مسئول دولت، احتمالا قرار است بازتاب‌دهنده رفتار کدام‌یک از روسای‌جمهور آمریکا باشد. با این حال، رسانه‌ها در رابطه با حدس و گمان‌های خود به نام دونالد ترامپ اشاره می‌کنند که قصد دارد برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دوباره خودش را نامزد کند و با نوع رفتار و گفتارش، خوراک‌های تبلیغاتی زیادی برای رسانه‌های گروهی فراهم کرده است./ ورایتی

کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر