استفاده از ظرفیت‌­های بزرگ اجتماعی برای مدیریت رسانه

در نشست مرکز تحقیقات صداوسیما عنوان شد

استفاده از ظرفیت‌­های بزرگ اجتماعی برای مدیریت رسانه

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های سیاستی و راهبردی مرکز تحقیقات صداوسیما با موضوع «مساله اینترنت در ایران امروز» برگزار شد. در این نشست که به همت اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات مرکز تحقیقات برگزار شد، روح‌ا... هنرور، فارغ‌التحصیل دوره دکتری سیستم‌های اطلاعاتی مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن و محمد کشوری، دانشجوی دوره دکتری آینده‌پژوهی به ایراد سخنرانی پرداختند. در ابتدای نشست، محسن گودرزی، مدیرگروه رسانه­‌های جدید و فضای مجازی مرکز تحقیقات درباره ضرورت برگزاری این نشست با اشاره به وضعیت این روزهای اینترنت و فیلترینگ برخی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بر ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مساله فیلترینگ تأکید کرد.

فیلترینگ یک تاکتیک است
وی گفت: با توجه به بدیل­های فناورانه، نمی‌توان فیلترینگ را به عنوان تنها راهبرد مواجهه با رسانه‌های اجتماعی در نظر داشت، بنابراین ضرورت یک پارادایم شیفت در نحوه نگاه به مساله اینترنت و چگونگی فهم خدمت‌ها و خیانت‌های آن وجود دارد.
گودرزی افزود: یکی از مهم‌ترین رویکردها ورود به عرصه تنظیم‌گری عالمانه و هوشمندانه است که در آن فیلترینگ نه یک راهبرد، بلکه یک تاکتیک با ابعاد و زوایای روشن باشد. لازمه چنین رویکردی به رسمیت‌شناختن بازیگران مختلف سپهر رسانه‌ای دنیای امروز و به خدمت‌گرفتن آنها برای توسعه همه‌جانبه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته پدافند غیرعامل گفت: شعار امسال، «پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم کارکردها» است؛ قطعا وقتی از دانش‌بنیان‌بودن پدافند غیرعامل سخن می‌گوییم، منظور فکر و اندیشه‌ای است که مواجهه اجتماعی، فرهنگی و نرم با پدیده‌های مختلف از جمله فناوری اینترنت و رسانه‌های جدید را در نظر دارد.
در ادامه نشست، روح‌ا... هنرور به ارائه سخنرانی خود با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و مساله فیلترینگ در ایران» پرداخت.
هنرور ادامه داد: سلطه چیزی غیر از تبعیت از فرمانی مشخص از سوی مردم نیست و مهم‌ترین مولفه آن مشروعیت داشتن است؛ در این میان دولت‌های مدرن مبنای مشروعیت حکومت خود را توافق عقلانی درباره قانون می‌دانند و معتقدند عملی‌کردن تهدید و استفاده از زور در مقیاس وسیع می‌تواند مشروعیت آنها و در نتیجه سلطه آنها را از بین ببرد.

فضای مجازی عرصه حکمرانی است
مدیر مرکز مطالعات دولت و بخش عمومی اندیشکده حکمرانی شریف در ادامه سخنانش افزود: باید فضای مجازی را به مثابه عرصه حکمرانی در نظر بگیریم که در آن مردم، کاربران و ارائه‌کنندگان‌خدمات محسوب می‌شوند و سرزمین، فضایی است که برای تعامل مبتنی بر معماری فناورانه شکل گرفته و سازمان حکومت نیز چیزی جز پیاده‌سازی آن معماری فناورانه نیست.
بخش دوم نشست «مساله اینترنت در ایران امروز» با حضور محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. کشوری گفت: توجه، پذیرش و مدیریت شکاف ارزشی در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی در فضای مجازی نیازمند اصلاح نگرش‌ها و قانونگذاری صحیح است. لزوم ایجاد سطحی از تعامل با پلتفرم‌های بین‌المللی وجود دارد و نباید از این مهم غفلت کرد.
کشوری تأکید کرد: باید فیلترینگ را محدود به مواردی کنیم که بخش قابل توجه و عمده جامعه روی آن توافق دارند؛ حمایت از پلتفرم‌های داخلی بر اساس مزیت‌های سرزمینی، بومی و فرهنگی به طور طبیعی باید در دستورکار قرار بگیرد. در انتهای این نشست، جلسه پرسش و پاسخ میان حضار و سخنرانان نیز برگزار شد. در پرسش‌ها و پاسخ‌ها تأکید شد: مساله ما خود فناوری‌ها و پلتفرم‌ها نیستند، بلکه فضای رسانه‌ای کشور است، طبیعتا محتوای حاکم بر فضای رسانه‌ای کشور می‌تواند مساله فناوری اینترنت را مرتفع کند؛ مواجهه انفعالی با پلتفرم‌ها موجب از دست‌دادن فرصت طلایی مدیریت آنها می‌شود؛ نباید برای قانونگذاری در این عرصه توقف کرد، بلکه باید تمام ظرفیت‌های اجتماعی‌ای را که از دست داده‌ایم، وارد عرصه مدیریت رسانه‌ای کشور کنیم.