مادرانی از جنس‌های متفاوت در تلویزیون

مادرانی از جنس‌های متفاوت در تلویزیون

مادر جزو واژگان پرمعنا در دنیا محسوب می‌شود و صرفا مربوط به منطقه یا کشور خاصی نیست. این واژه به لحاظ معنا و فرهنگ در کشورهای مختلف بار محتوایی فراوانی به دنبال دارد. بنابراین جزو واژه‌ای سنگین و در عین حال مثبت به‌حساب می‌آید. البته نوع نگاه به مادر در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف متفاوت بوده و همین این واژه را زیباتر کرده است.

هرگز نمی‌توان منکر تاثیر کهن الگوی مادر در ناخودآگاه تمام جهانیان شد اما این الگو با گذشت زمان تغییراتی پیدا کرده و در هر فرهنگ به شکلی درآمده است. اما آنچه در این مطلب بررسی می‌کنیم تحلیلی اجمالی از نقش مادر در برنامه‌های رسانه ملی است. با نگاهی به کارنامه برنامه‌های تلویزیونی متوجه خواهیم شد که هرازگاهی شاهد برنامه‌هایی با این محوریت از رسانه ملی بودیم که هر یک از برنامه‌سازان سعی می‌کردند از زاویه نگاه خود به این موضوع بپردازند، هر چه جلوتر آمدیم توجه برنامه‌سازان به این موضوع بیشتر شد و سعی کردندبرنامه‌هایی متفاوت را روانه آنتن کنند.
در واقع این نقش در برنامه‌های تلویزیون همیشه مورد توجه برنامه‌سازان بوده و همچنان هم ادامه دارد. البته در این یادداشت به نقش مادران در مجموعه‌های نمایشی نمی‌پردازیم، بلکه نگاهی داریم به نقش مادران در برنامه‌های تلویزیون که هر کدام از زاویه‌ای تازه به این موضوع می‌پردازند. نمونه یکی از این برنامه‌ها، «لالایی» است که این برنامه با شعار «آرامش در آغوش‌کشیدن مادر» با اجرای گیتی خامنه و تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید احسان حسینی از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.
این برنامه روایت فرهنگ و روابط خانواده با بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی است. در واقع برنامه‌سازان این برنامه سعی کردند از زاویه‌ای به موضوع مادران بپردازند که نه‌تنها برای مخاطبان جذاب است و آنها را سرگرم می‌کند، بلکه به فرهنگ لالایی در اقوام مختلف می‌پردازد و صرفا نگاه برنامه‌سازان به تهران نیست و نگاه به سراسر ایران داشتند و به موضوع لالایی که ارزش زیادی هم در فرهنگ ما دارد، می‌پردازد. 
از دیگر برنامه‌های تلویزیون «مهربانو» است که به طیف گسترده مادران پرداخته است. فصل قبلی این برنامه به مادران موفق می‌پرداخت و حالا قرار است در فصل جدید نگاه تازه‌تری به مادران داشته باشد و از ابعاد متفاوتی به مادران موفق و فعال در مشاغل مختلف بپردازد. این برنامه قرار است به‌زودی از شبکه پنج سیما روانه آنتن شود. مستند مهربانو کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج است که قصد دارد یک روز از زندگی شخصی و خانوادگی این بانوان موفق را برای مخاطبان به تصویر بکشد. البته تعداد برنامه‌هایی که با محوریت مادران و دغدغه‌های آنها از رسانه ملی پخش می‌شود، زیاد است و آنچه اهمیت دارد این است که برنامه‌سازان سعی کنند به دغدغه‌های واقعی مادران بپردازند و نقش مهم‌شان را به زیبایی ترسیم کنند، زیرا مادران هستند که می‌توانند الگوهای صحیح را به جامعه تحویل بدهند. بنابراین انتظار می‌رود بر تعداد این برنامه‌های تلویزیونی اضافه شود تا مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.

مهدیه رضایی - روزنامه‌نگار
ضمیمه قاب کوچک