عادی‌سازی کشف حجاب در انجمن سینمای جوانان!

عادی‌سازی کشف حجاب در انجمن سینمای جوانان!

عدم انطباق نوع نگاه با اهداف مجموعه، از چالش‌های لاینحلی است که دامنگیر برخی مدیران فرهنگی کشور شده است.

این چالش در حوزه فرهنگ برجسته‌تر از دیگر حوزه‌ها، نمود بیشتری دارد چرا که متولی نهادینه‌سازی ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی دستگاه‌های فرهنگی هستند و کوچک‌ترین انحراف در آنها تاثیر عمیقی بر سایر حوزه‌ها به‌ویژه در آینده می‌گذارد. 
چندی پیش انجمن سینمای جوانان ایران که یکی از متولیان اصلی آموزش فیلمسازی در کشور به‌حساب می‌آید آزمون دوره هفت ماهه فیلمسازی خود را برگزار کرد.
نکته قابل توجه این‌که بسیاری از زنانی که در این آزمون حاضر شدند، از حضور در مکان آزمون با حجاب اسلامی امتناع کرده و طبق قواعد، مسئولان برگزاری امتحان از ورود آنها به محوطه برگزاری آزمون جلوگیری کردند. همزمان با این موضوع، شنیده شده که از سوی یکی از مدیران حوزه سینمایی، دستوری به اطلاع مسئول برگزاری آزمون رسید و با نظر وی، زنان و دختران توانستند بدون‌حجاب عرف، در این آزمون حضور پیدا کنند. 
مسأله مهم‌تر آن‌که انجمن سینمای جوانان پس از این اقدام - به هردلیلی - حضور این زنان بدون حجاب اسلامی را در سایت رسمی انجمن اطلاع‌رسانی کرد و حتی این تصاویر در سایر رسانه‌ها نیز منتشر شد. در کنار این اتفاق، مسئولان این انجمن، در حرکتی قابل تامل در جشنواره فیلم کوتاه تهران اقدام به نمایش تعدادی اثر از کارگردانان خانمی کرد که با کشف حجاب، اعلام کردند که ما قوانین و هنجارهای جامعه را نمی‌پذیریم. این اتفاقات ما را با ابهامات زیادی در تغییر در اهداف انجمن سینمای جوانان روبه‌رو می‌کند و امیدواریم مسئولان آن با پاسخ به این پرسش‌ها در این خصوص ابهام‌زدایی کنند:

سؤال اول: در خردادماه امسال رئیس سازمان سینمایی، خط‌مشی، سیاستگذاری و خطوط کلی فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران را در دوره جدید اعلام کرد. براساس این برنامه پنج ساله، انجمن سینمای جوانان ایران، به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی سینمای پایه در کشور و فراگیرترین مدرسه‌ فیلمسازی در منطقه،‌ باید در راستای تحقق اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی و تحت گفتمان «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و با راهبرد «بازسازی انقلابی سینمای کشور» اقدام کند. حال سؤال این است که آیا مدیر این مجموعه در جریان اهداف آن است؟ آیا می‌داند از اقدامات موثر سینمای ایران در گام دوم انقلاب اسلامی، گسترش نفوذ فرهنگی در سایر کشورهاست؟ این مدیر اگر به این هدف اعتقاد ندارد به چه دلیل در راس این مجموعه قرار گرفته است؟

نکته دوم: فیلم و سینما یکی از اصلی‌ترین ابزار فرهنگ‌سازی به حساب می‌آید و کشورها برنامه‌های ویژه‌ای برای این ابزار چه در مسیر اجتماعی کردن و چه فرهنگ‌سازی طراحی و تدوین می‌کنند. حال سؤال اینجاست وقتی مجموعه‌ای که با هدف ارتقای فرهنگ تاسیس می‌شود و برای تحقق اهدافش بودجه اختصاص داده می‌شود، باید تمام فکرش ارائه راهکارهای گذشته‌محور و آینده‌نگر در این مسیر باشد، وقتی چنین خطای راهبردی انجام می‌دهد چه انتظاری از مردم می‌توان داشت تا فرهنگ حاکم را بپذیرند و در مسیر ریل‌گذاری شده فرهنگی کشور حرکت کنند. 
​​​​​​​
نکته سوم: مهم‌تر آن‌که هنرمندان جدیدی که پس از قبولی در آزمون قرار است فیلمسازهای آینده کشور باشند و بار مسئولیت فرهنگی جامعه را بر دوش کشند باید چه انتظاری داشته باشیم؟ آیا با این روند می‌توان از آنها توقع داشت که در راستای اهداف انقلاب اسلامی ایران تولید فرهنگی داشته باشند؟