رشد شاخص نوآوری با توسعه پارک‌های فناوری

رشد شاخص نوآوری با توسعه پارک‌های فناوری

معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در سال‌جاری فروش شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری نزدیک ۲۶هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در پارک‌ها ۹۰۰‌شرکت دانش‌بنیان نوع ۳ مستقر شده است.

به گزارش جام‌جم و به نقل از ایسنا، دکتر علی خیرالدین در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به راه‌اندازی این معاونت در آذرماه سال گذشته، بر لزوم ایجاد چنین معاونتی در همه دستگاه‌ها تاکید کرد و افزود: معاونت علمی رئیس‌جمهور ماموریت هماهنگی این معاونت‌ها را بر عهده دارد و هیچ تداخلی در ماموریت‌ها ایجاد نخواهد شد. وی با بیان این‌که برای معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم ۲۰‌ماموریت تعریف شده است، حل معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان، حمایت از توسعه عدالت‌محور، توسعه زیست‌بوم نوآوری، تعامل و هم‌افزایی و اجتناب از موازی‌کاری را ازجمله این ماموریت‌ها نام برد. دکتر خیرالدین با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش عنوان کرد: در هفته پژوهش قرار است از محققان در دو بخش پارک‌های فناوری و چهره‌های تاثیرگذار در حوزه فناوری تقدیر می‌شود و در مراسم روز‌گذشته از چهره‌های تاثیر گذار تقدیر گردید.
 
شاخص نوآوری در ایران
معاون فناوری و نوآوری به رتبه ایران در شاخص نوآوری اشاره کرد و ادامه داد: رتبه ایران در این شاخص در سال ۲۰۱۴ در جایگاه ۱۲۰ بوده درحالی‌که این رتبه در سال ۲۰۲۱، 60 و در سال ۲۰۲۲، 55 گزارش شده است. دکتر خیرالدین خاطرنشان کرد: این درحالی‌است که در تبدیل علم و ایده به فناوری و نوآوری و تجاری‌سازی ضعیف هستیم که امیدواریم با اجرایی‌سازی قانون جهش تولید بتوانیم رشد این حوزه را شاهد باشیم.

زیرساخت‌های توسعه فناوری
دکتر خیرالدین با اشاره به‌ایجاد زیرساخت‌های توسعه فناوری در کشور یادآور شد: درحال‌حاضر ۵۱‌پارک فناوری راه‌اندازی شده که در آنها ۱۱۱هزار و ۲۵۳ شغل ایجاد شده است. وی، استقرار ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع ۳ در پارک‌های فناوری، ایجاد ۲۶۳ مرکز رشد و ۱۱۹۰۰ واحد فناور در این مراکز را از دیگر زیرساخت‌های توسعه فناوری نام برد و گفت: ایجاد پنج پارک فناوری دستگاهی و ۱۲ پارک دانشگاهی از دیگر اقدامات در این حوزه است. به گفته وی، براساس تفاهم وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری، مجوز شرکت‌های نوع ٣ به پارک‌های علم و فناوری داده شد و از ابتدای سال تاکنون ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع ۳ ایجاد شده است و هسته‌های فناور در آستانه تبدیل‌شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفته هستند. معاون فناوری وزارت علوم، همچنین از راه‌اندازی یک پارک دارویی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی خبر داد.

راهبردهای معاونت فناوری وزارت علوم در توسعه فناوری
دکتر خیرالدین با اشاره به راهبردهای این معاونت در اجرای ماموریت‌های خود در وزارت علوم، گفت: ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌ها در گذشته مغفول مانده بود که با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم این امر با تاکید و تمرکز بر بحث فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد معاونت در دستورکار قرار گرفت و در این زمینه، زیست‌بوم فناوری با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه کارآفرینی و نوآوری تکمیل شد تا مراکز کارآفرینی و نوآوری شکل گیرند.