نسخه Pdf

آخرین آوازهای‌قو

این پسر، طبیعی نیست!

آخرین آوازهای‌قو

چهره‌های سرشناس جام‌جهانی مانند پله و دیه‌گو مارادونا در این تورنمنت لحظات شگفت‌انگیز زیادی را رقم زده‌اند و برای مدت بسیار طولانی، بهترین بازیکنان بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان بودند. هم لیونل مسی و هم کریستیانو رونالدو تنها بازیکنانی هستند که با دو بازیکن مقایسه شده‌اند. اما هیچ یک از آنها تا به حال موفقیتی در جام‌جهانی نداشتند. رونالدو در آخرین تلاش خود برای کسب این افتخار مقابل مراکش حذف شد. او در آخرین جام‌جهانی خود نه تنها موفق به قهرمانی نشد بلکه طلسم گل نزدن در مراحل حذفی را نیز نشکست و به خانه برگشت.

مسی نیز در مقایسه با کریستیانو رونالدو در مرحله حذفی جام‌جهانی رکورد مشابهی داشت. او تا جام‌جهانی 2022 هیچ گلی را در مرحله حذفی به ثمر نرسانده بود، اما پاس گل‌های بسیار مهمی برای تیمش در این مراحل داده بود. او در پیروزی 3بر یک دور یک هشتم در جام‌جهانی 2010 به کارلوس ته‌وز در گلزنی‌اش مقابل مکزیک کمک کرد. 4 سال بعد در همان مرحله، مسی به آنخل دی‌ماریا در پیروزی یک بر صفر آرژانتین مقابل سوئیس پاس گل دیگری داد. در سال 2018 نیز لئو در بازی که آرژانتین 4 بر 3 مقابل فرانسه شکست خورد تمام تلاشش را کرد اما در نهایت ناکام به خانه باز‌گشت. اما حالا در آخرین جام‌جهانی همه چیز برای لئو تغییر کرده است، آخرین آواز قو، آخرین نمایش لئو!
اما چه چیزی تغییر کرده؟ برخلاف تورنمنت‌های قبلی، به نظر می‌رسد این جام اهمیت بسیار خاصی برای لئو مسی دارد. او کسی است که باعث می‌شود این تیم مانند ساعت عمل کند، تنها چیزی که او نیاز داشت بازیکنان ایده‌آل برای ایستادن در کنار او بود. نه این‌که نسل‌های قبلی عالی نبودند نه! بلکه مسی به جرقه‌ای برای نمایش نبوغ خود در این جام نیاز داشت، اتفاقی که در دقیقه 69 در قالب یک پاسخ درخشان به دید جهان گذاشته شد. مسی در یک لحظه هم بهترین مدافع جام تا اینجای کار و هم منتقدانش را دریبل زد و با یک پاس استثنایی زمینه‌ساز گل سوم تیمش شد. او لحظه‌ای را خلق کرد که هم مارادونا و هم پله در بهترین بازی‌های خود در جام‌جهانی داشتند. گل دیه‌گو به انگلیس در جام‌جهانی 1986. گل هیجان‌انگیز پله در فینال 1958 مقابل سوئد. اما این اجرا پایان کار نیست و لئو زمانی حجت خود را به پایان خواهد رساند که یکشنبه جام را بالای سر ببرد. حالا مسی با گلزنی در مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه‌نهایی به فینال می‌رسد. مسی فقط به زمان نیاز داشت!

مسی و پنالتی 
با وجود بازی بی‌عیب و نقص لیونل مسی، ضربات پنالتی او هرگز نقطه قوت او نبوده است. او حتی در این تورنمنت یک پنالتی مقابل لهستان از دست داد. با این حال گل بی‌نظیر او به کرواسی از روی نقطه پنالتی ماموریت رسیدن به فینال را آغاز کرد. مسی در قطر 2022 سه پنالتی به ثمر رسانده است - فقط اوزه‌بیو (4 پنالتی برای پرتغال در سال 1966) و راب رنسن‌برینگ (4 پنالتی برای هلند در سال 1978) تاکنون در یک جام‌جهانی بیشتر از او از روی نقطه پنالتی گلزنی کرده‌اند. همچنین فراموش نکنیم که مسی در پیروزی آرژانتین در ضربات پنالتی مقابل هلند در مرحله یک چهارم نهایی اولین پنالتی را به گل تبدیل کرد.

صحبت‌های مسی بعد از  پیروزی مقابل کرواسی
به بازی در فینال افتخار می‌کنم
لیونل مسی پس از درخشش فوق‌العاده خود مقابل کرواسی و رسیدن به فینال، مصاحبه کوتاهی با خبرنگار مارکا اسپانیا داشت. لئو در این مصاحبه گفت:« افتخار می‌کنم که می‌توانم سفر خود در جام‌جهانی را با بازی در فینال به پایان برسانم. چیزی که من تجربه می‌کنم هیجان‌انگیز است. مطمئنا یکشنبه روز من خواهد بود. آخرین بازی در جام‌جهانی. تا جام‌جهانی بعدی 4 سال باقیمانده و فکر نکنم من آن را تجربه کنم به همین خاطر امیدوارم جام‌جهانی را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانم. کادر مربیگری بسیار خوبی داریم که هیچ چیز را به شانس واگذار نمی‌کند، این قضیه کمک زیادی به ما می‌کند. می‌دانستیم که مالکیت توپ با کرواسی خواهد بود و بازی سختی پیش رو خواهیم داشت. در حالی به فینال رسیدیم که در بازی اول مقابل عربستان غافلگیر شدیم و 2 بر یک شکست خوردیم. زیرا با 36 بازی بدون باخت به آن بازی رسیده بودیم و فکر می‌کردیم می‌توانیم آنها را ببریم، آزمون بسیار سختی برای ما بود. اما این تیم یک بار دیگر نشان داد که چقدر قوی است و بازی به بازی بهتر و بهتر شد. از توانایی بازیکنان‌مان آگاه هستیم و امیدواریم که در فینال نیز موفق باشیم.»

10
مسی در پایان بازی با کرواسی برای  دهمین بار در جام جهانی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. هیچ بازیکنی در  تاریخ جام جهانی موفق به ثبت چنین رکوردی نشده است.

35
لیونل مسی با 35 سال و 172 روز به مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی تبدیل شد که 5 گل به ثمر رسانده است. مسی در صورت گلزنی در فینال این رکورد را به اندازه  5 روز خواهد شکست.

16
لیونل مسی در سال جاری توانسته 16 بار برای تیم‌ملی آرژانتین گلزنی کند. از زمان اولین حضور او در ترکیب آلبی سلسته در سال 2005، این بیشترین تعداد گل این ستاره برای تیم‌ملی کشورش به حساب می‌آید. 

19
لیونل مسی در تاریخ جام‌جهانی، بیش از هر بازیکن دیگری روی گل تاثیر مستقیم داشته است. با حساب درخشش ستاره آرژانتینی در بازی مقابل کرواسی، او حالا روی 19 گل تاثیر مستقیم دارد (11 گل و 8 پاس‌گل). مسی با درخشش در بازی فینال می‌تواند این رکورد را دست نیافتنی‌تر کند.

08
مسی با پاس گلی که به آلوارز داد، تعداد پاس گل‌هایش در ادوار مختلف جام‌جهانی را به 8 رساند و از این حیث با مارادونا برابر شد. از زمان ثبت این آمار در سال 1966 تا به امروز، هیچ بازیکنی نتوانسته به اندازه مسی پاس کل بدهد و از طرفی همچنان فرصت دارد تا در بازی فینال این رکورد را جاودانه کند. 

06
فقط شش بازیکن در تاریخ جام‌های جهانی توانسته‌اند در یک هشتم، یک چهارم و نیمه نهایی یک دوره جام‌جهانی گلزنی کنند که لیونل مسی آخرین آنهاست. پنج نفر قبلی عبارتند از: اسکیلاچی (1990)، روبرتو باجو(1994)، هریستو استویچکوف و داور شوکر (1998)‌و وسلی اسنایدر (2010). 

11
مسی با گلزنی در مقابل کرواسی، یازدهمین گل خود را در ادوار جام‌جهانی زد و ضمن عبور از رکورد 10گل گابریل باتیستوتا در جام‌های جهانی، حالا به تنهایی رکورددار بهترین گلزن تاریخ آرژانتین در جام‌جهانی است. 

04
مسی به اولین بازیکنی در تاریخ تبدیل شد که توانسته در چهار بازی مجزا هم گل بزند و هم پاس گل به هم تیمی‌هایش بدهد. بازی با صربستان در جام‌جهانی 2006 و سه بازی مقابل لهستان، مکزیک و کرواسی در این جام، چهار بازی بود که لئو توانست در آنها چنین آماری از خودش به جا بگذارد. 

25
لیونل مسی با حضور در بازی مقابل کرواسی در نیمه نهایی جام، تعداد بازی‌هایش در جام‌های جهانی را به عدد25 رساند و با رکورد لوتار ماتئوس برابری کرد. او با حضور در بازی فینال می‌تواند تا سال‌ها این رکورد را در اختیار داشته باشد. 

حسین خلیلی و ایمان گودرزی - گروه ورزش