نسخه Pdf

چرا ایران یکی مثل لیونل اسکالونی ندارد؟!

چرا ایران یکی مثل لیونل اسکالونی ندارد؟!

آرژانتین با اقتدار و با عملکردی چشم‌نواز، به فینال جام‌جهانی 2022 صعود کرد. هر چند مسی بیش از هر فرد دیگری برای این موفقیت مورد توجه هواداران و رسانه‌ها قرار دارد ولی در این موفقیت، یک نفر نقش مهم و اصلی را دارد؛ لیونل اسکالونی.

4 سال قبل وقتی او سرمربی موقت آرژانتین شد کمتر کسی باور داشت بتواند بعدها تبدیل به سرمربی قطعی شود و روزی این تیم را به فینال جام‌جهانی ببرد. دلیل هم مشخص بود. کارنامه او کارنامه درخشانی نبود و حتی تجربه سرمربیگری در رده باشگاهی یا ملی را نداشت. اسکالونی کار مربیگری را از سال2016 با دستیاری در سویا اسپانیا آغاز کرد. سپس دستیار خورخه سامپائولی در تیم‌ملی آرژانتین شد. سال 2018 بعد از ناکامی در جام‌جهانی روسیه، فدراسیون این کشور خورخه را برکنار و موقتا اسکالونی را سرمربی کرد. او از این موقعیت بی‌نظیر استفاده کرده . آرژانتین در سال 2019 شش بازی کرد و شکستی نداشت. آنها حتی در سوپرکلاسیک آمریکای جنوبی برزیل را بردند. در سال 2020 هم آرژانتین هیچ باختی نداد. شاگردان اسکالونی در 13مسابقه، صاحب 9برد و 4تساوی شدند. در سال2021 هم دوباره آنها نباختند. حاصل 14بازی 3‌تساوی و 11برد بود! امسال هم آرژانتین 9بازی داشته با رکورد 8برد و تنها یک شکست مقابل عربستان. 
این آمار فوق‌العاده است. جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد. اسکالونی یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال آرژانتین است. او کنار سامپائولی کسب تجربه کرد و به جایی رسید که خیلی‌ها خوابش را هم نمی‌دیدند. حالا تصور کنید در ایران چنین اتفاقی می‌افتاد. نصف کارشناسان فوتبالی مصاحبه می‌‎کردند که اسکالونی چه رزومه‌ای دارد؟ او بی‌تجربه است و چرا باید سرمربی تیم شود؟ تازه شما در آرژانتین با منتخبی از ستاره‌های جهان روبه‌رو هستید و در ایران با تیمی که فقط روی رنکینگ دوم آسیاست.  
سیستم درست فوتبال آرژانتین باعث شد این اتفاقات بیفتد ولی آیا ایران در طول دهه‌های گذشته یکی مثل اسکالونی داشته؟ کارلوس کی‌روش نزدیک به 9 سال در ایران کار کرد و تنها سرمایه‌ای که به جا گذاشت مارکار آقاجانیان بود؛ مردی محترم که حتی یک پیشنهاد از تیم‌های لیگ‌برتری دریافت نکرده است. قرار بود نکونام اسکالونی فوتبال ایران شود که رفتار فدراسیون باعث دلخوری‌اش شد. فقط در رسانه‌ها گفتند او را می‌خواهند، بی‌آن‌که به اهواز سفر کنند و با فولاد رودررو پای میز مذاکره بنشینند. 
حاصل آن سیستم  درست تولد اسکالونی و فینالیست شدن آرژانتین است و حاصل این سیستم شکست در سرمایه‌سازی و نداشتن هیچ نقشه‌ای بعد از جدایی کارلوس کی‌روش!

سعید اکبری - گروه ورزش