ایستاده بر قامت‌تاریخ

ایستاده بر قامت‌تاریخ

درخت در بیشتر فرهنگ‌های جهان نمادی از استقامت، بردباری و ایستادگی است. برخی از اقوام بدوی حتی درخت را مقدس شمرده و مورد پرستش قرار می‌دهند. جدا از مسائل اعتقادی موجود، درخت از پدیده‌های زیستی باارزش محسوب می‌شود که در بهبود وضعیت هوا، خاک و تنوع زیستی تاثیر فراوانی دارد.

درختان کهنسالی در این جهان وجود دارند که برای ده‌ها هزار سال بر سطح کره خاکی زیست کرده‌اند. این درختان باشکوه برای هزاران سال با استقامت توانسته‌اند در مقابل تغییرات شرایط آب و هوایی و آلودگی‌های ناشی از صنعتی شدن جهان توسط انسان مقاومت کرده و پا برجا بمانند. درختان باستانی جهان را شاید بتوان از کهنسال‌ترین فرزندان مادر طبیعت دانست که در طول سال‌ها شاهد ظهور و سقوط تمدن‌های بشری بوده‌اند. نمونه‌های این درختان کهنسال را می‌توان در نقاط مختلف جهان مشاهده کرد به عنوان مثال «صد اسب» بزرگ‌ترین و کهنسال‌ترین درخت شاه‌بلوط جهان محسوب می‌شود که در کوه اِتنا در جزیره سیسیل ایتالیا واقع شده است. «پاتریاک فِلورستا» در برزیل نیز با قدمتی 3000ساله قدیمی‌ترین گونه از درخت‌های غیرسوزنی‌برگ و به عنوان کهنسال‌ترین موجود در آمریکای‌جنوبی محسوب می‌شود. در اینجا نگاهی داریم به کهنسال‌ترین درختانی که در جهان زیست می‌کنند:

مِتیوزِلا - آمریکا
متیوزلا نوعی از کاج مخروطی است که عمری بیش از 4850 سال دارد. این کاج در کوهستان سپید اِینو کانتی در شرق ایالت کالیفرنیا زیست می‌کند. علت نامگذاری این درخت به متیوزلا، وجود فردی به این نام در انجیل است که با 969 سال، طولانی‌ترین عمر را داشته است. متیوزلا زمانی که 4789 سال داشت توسط ادموند شولمن و تام هارلَن در سال 1957 کشف گردید. تاریخ جوانه‌زنی این کاج در 2832 پیش از میلاد تخمین زده می‌شود. متیوزلا برای سال‌های طولانی به عنوان کهنسال‌ترین موجود زنده دنیا شناخته می‌شد. پیش از متیوزلا یک کاج مخروطی در همان منطقه با عمر 5063 سال وجود داشت که در سال 2013 از ادامه حیات بازماند و درگذشت.

سرو ابرکوه - ایران
سرو ابرکوه که به سرو زرتشت نیز مشهور است، با بیش از 4000‌سال قدمت پس از متیوزلا دومین درخت کهنسال جهان محسوب می‌شود. این درخت در شهر ابرکوه یزد قرار دارد و کهنسال‌ترین موجود زنده در آسیا به‌شمار می‌رود. ارتفاع سرو ابرکوه 25 متر و محیط تنه آن در بخش پایینی 18 متر محاسبه شده است. در برخی از منابع کاشت این درخت به زرتشت نسبت داده شده و به همین دلیل به سرو زرتشت مشهور است. سرو ابرکوه به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است. به دلیل قرارگیری این سرو در نزدیکی محیط شهری، گردشگران بسیاری امکان بازدید از این درخت کهنسال را دارند.

لانجِرنی - ولز
لانجرنی درختی باستانی از تیره سرخدار است. این درخت در کلیسای کوچکی به نام دای‌گِن در روستای لانجرنی در شمال ولز قرار گرفته است. قدمت این درخت را نزدیک به 4000 سال تخمین زده‌اند. لانجرنی به دو تکه تقسیم شده و بخشی از هسته مرکزی خود را از دست داده است. با این وضعیت نکته جالب درخصوص این سرخدار، سالم و در حال رشد بودن آن است. گمان می‌رود لانجرنی در زمانی متعلق به دوره برنز، ریشه گرفته باشد. قطر این درخت در سطح زمین 1075 متر است. در سال 2002 شورای درخت انگلستان، لانجرنی را به عنوان یکی از 50 درخت عظیم در سراسر بریتانیا معرفی‌کرد.

سناتور - آمریکا
سناتور درختی است در ایالت فلوریدای آمریکا که از گونه سرو عریان به‌شمار می‌رود. این درخت3500 ساله بزرگ‌ترین و در عین حال کهنسال‌ترین درخت سرو عریان جهان محسوب می‌شود. سناتور نام خود را از شخصی به نام سناتور اُوراِستریت گرفته است که در سال 1927 میلادی این درخت و زمین‌های اطرافش را اهدا کرد. این سرو عریان بزرگ‌ترین درخت در میان تمامی گونه‌ها در بخش شرقی رودخانه می‌سی‌سی‌پی محسوب می‌شود. سناتور به عنوان یکی از نمادهای قبایل سرخپوست و سایر قبایل بومی آمریکا مورد توجه و احترام است. این درخت 40 متری تاکنون توانسته در مقابل بسیاری از توفان‌های عظیم دوام بیاورد و به این دلیل نمادی از استقامت محسوب می‌شود.