زبان کره‌ای در اندیشه جهانی‌شدن

زبان کره‌ای در اندیشه جهانی‌شدن

همچنان که می‌دانیم، توسعه زبان، یکی از راه‌های گسترش نفوذ فرهنگی در جهان امروز است و معمولا میان ایجاد جاذبه برای آموختن زبان خارجی و رشد اقتصادی رابطه مستقیمی ‌برقرار است. دولت کره برای آموزش زبان کره‌ای هم در راستای سیاست‌های فرهنگی خود، برنامه‌ریزی وسیعی کرده است.

تاسیس موسسه پادشاه سجونگ در سال2007 مهم‌ترین اقدام برای آشناکردن مردم کشورهای مختلف با زبان کره‌ای است. دلیل انتخاب نام این پادشاه تاریخی برای موسسه یادشده این است که این پادشاه کسی بود که در قرن پانزدهم دستور به ایجاد و رسمی‌شدن الفبای کره‌ای داد. سجونگ با اختراع الفبای‌ هانگول به‌شدت تاریخ کره را تحت تأثیر قرار داد. تا قبل از اختراع ‌هانگول، ‌هانجا (الفبای چینی) استفاده می‌شد و فقط نجیب‌زادگان و اشراف می‌توانستند آن را بیاموزند، البته در آن زمان برای ارسال اسناد و مدارک اداری از الفبای ‌هانومان نیز استفاده می‌شد. یادگیری دستور زبان ‌هانجا سخت بود و سجونگ در نظر داشت با خلق یک الفبای مختص کره، هویت فرهنگی محکمی ‌برای کره ایجاد کند. او ۲۸حرف الفبا را اختراع کرد، این حروف مبنی بر الگوهای ساده‌شده شکل تلفظ حروف در اندام‌های گویایی انسان همچون دهان، زبان و دندان است زیرا سجونگ قصد داشت با اختراع این الفبا تمامی‌ مردم از طبقات مختلف بتوانند بخوانند و بنویسند. در سال ۱۴۴۳ الفبا تکمیل شد و در سال ۱۴۴۶ به همراه یک کتاب راهنمای ۳۳صفحه‌ای که حروف الفبا را معرفی و اندیشه‌های فلسفی پشت آن را بیان می‌کرد، منتشر شد. البته این اقدام شاه سجونگ با مخالفت مدرسان اندیشه‌های کنفوسیوس مواجه شد، زیرا آنان می‌گفتند کتاب‌های کنفوسیوس به الفبای ‌هانجا نوشته شده ‌است و با این کار کسی نمی‌تواند آن را بخواند، اما او به هر روی توانست بر این مقاومت‌ها چیره شود.
کره برای گسترش زبان کره‌ای در منطقه خود، رقبای مهمی ‌چون ژاپن و چین دارد. ژاپنی‌ها برای آموزش زبان ژاپنی موسسه‌ای به نام «بنیاد ژاپن» و چینی‌ها «موسسه کنفوسیوس» را ایجاد کرده‌اند ولی عزم کره برای این کار جزم است و موسسه زبان‌کره‌ای سجونگ‌، یک موسسه دولتی زیر نظر وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری جمهوری کره به منظور مدیریت آموزش زبان ‌کره‌ای در خارج از کشور کره‌جنوبی و با تمرکز بر گسترش فرهنگ کره‌ای است.
درباره زبان کره‌ای، به عنوان زبان رسمی‌کره‌جنوبی باید بگوییم که بسیاری از زبان‌شناسان، این زبان را زبانی مستقل از زبان‌های چینی می‌دانند، هرچند تعدادی از کلمات آن از زبان چینی گرفته شده است. علاوه بر این، کره‌ای رایج در کره‌جنوبی تحت تاثیر زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های اروپایی قرار گرفته است. زبان کره‌ای در کره‌جنوبی، یک گویش استاندارد به نام سئول داشته و چهار گویش دیگر هم وجود دارد که در اطراف کشور استفاده می‌شود.
براساس آنچه در مورد اهداف موسسه سجونگ اعلام شده است، ارتقای کیفیت آموزش با تقویت قابلیت‌های آموزشی موسسه به عنوان پایگاه و بستر توزیع فرهنگی جهانی، دستیابی به توجیه و اجماع برای پروژه‌های ترویج زبان و فرهنگ کره‌ای، دستیابی به اعتماد عمومی‌ و تمایز در برنامه درسی از طریق نوآوری در سیستم ارزشیابی، تسهیل درک عمومی‌ فرهنگی از طریق بومی‌سازی کتب درسی و محتوا، کسب نیروی رشد کسب و کار، تقویت سیستم ارتقای فرهنگ و زبان کره‌ای آنلاین از طریق ساخت یک پلتفرم یادگیری یکپارچه آنلاین از جمله اهداف این موسسه است و برای این منظور بیشتر استادان این موسسه کره‌ای هستند. جالب است بدانید این موسسه در ایران هم فعالیت دارد و در تهران و اصفهان به آموزش زبان کره‌ای می‌پردازد. در ضمن این موسسه در کشور ما، علاوه بر آموزش زبان فعالیت‌های جانبی سجونگ مانند برگزاری مسابقات عکاسی، مسابقات آشپزی کره‌ای، انشا و سخنرانی به زبان کره‌ای و کلاس‌های آموزش خوشنویسی، کالیگرافی کره‌ای را هم در دستور کار خود دارد.
ضمیمه تپش