متون کتب درسی به‌روز می‌شود

متون کتب درسی به‌روز می‌شود

در دومین ماه بهار امسال، مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان تاکید کردند که باید مطالب بی‌فایده کتب درسی حذف شود، به همین دلیل این موضوع در دستور کار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفته است، ‌چرا که برخی از کتب درسی کتاب‌های عمر ۵ و‌۱۰ ساله دارند.

محتوای کتاب‌های درسی از ابعاد مختلف همچون دشواری متون، حجم و چگالی بالا و مهم‌تر از همه، غیرکاربردی بودن مطالب برای زندگی حال و آینده دانش‌آموزان، سال‌هاست به‌عنوان نقطه‌ضعف بر پیشانی نظام آموزشی کشور ثبت شده است. حجم سنگین و حتی غیرکاربردی بودن محتوای دروس ارائه ‌شده توسط مدارس، صدای بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان را نیز درآورده است؛ برخی خانواده‌ها به‌دلیل دشواری، چگالی بالا و تمرینات محدود کتاب‌های درسی به‌سراغ کتاب‌های کمک‌درسی می‌روند‌ و این نشان می‌دهد در حوزه کتاب‌های درسی، شرایط خوبی نداریم.
حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: هم‌اکنون ساز تغییرات کتاب‌های درسی و برداشتن بار سنگین برنامه درسی غیرکاربردی از دوش دانش‌آموزان کوک شده است و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به‌عنوان متولی اصلی در حوزه تألیف کتاب‌های درسی، برنامه‌هایی را در این رابطه آغاز کرده است که از سال1401 عملیاتی می‌شود. 
 او ادامه می‌دهد‌: بر این اساس و در نخستین گام برای سال تحصیلی آینده، محتوای «سواد رسانه‌ای» به کتاب‌های درسی مختلف اضافه خواهد شد و هم‌‌اکنون کارگروهی از فعالان سواد رسانه‌ای در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل شده است که مأموریت آنها بررسی کتب درسی است.
در حال حاضر کارگروهی از فعالان سواد رسانه‌ای در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل شده است که مأموریت آنها بررسی کتب درسی است. این کارگروه پیشنهادهای مطرح ‌شده را در شورای تألیف و گروه‌های درسی مطرح می‌کند و در صورتی‌که با بافت کتاب درسی هماهنگ باشد به کتاب‌های درسی اضافه خواهد شد؛ این مهم‌ترین اقدام در پروژه بهسازی کتاب‌های درسی است. هم‌اکنون کتاب سواد رسانه‌ای در پایه‌های دهم و یازدهم ارائه می‌شود و جزو دروس انتخابی است، برای سال1401 مقداری ویرایش در این کتاب اعمال و مباحث به‌روز شد اما برای سال1402 تمرکز فقط بر کتاب سواد رسانه نیست بلکه از ظرفیت سایر کتاب‌های درسی استفاده خواهد شد. سواد رسانه‌ای جزو شایستگی‌های مشترک است که ناظر به یک موضوع درسی خاص نیست.