گلستانی با هزاران دیدنی

گردشگری آخر هفته

گلستانی با هزاران دیدنی

گلستان از جمله استان‌های زیبای ایران است که در هر چهار فصل دیدنی است. گلستان دارای مناطق طبیعی و ساختمان‌های تاریخی و جنگل‌ها و آبشارهای منحصربه فردی است که دیدن هر کدام از آنها به هموطنان توصیه می‌شود.

گفشان نفتلیجه، درمانگاه طبیعی

گفشان نفتلیجه از جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن محسوب می‌شود که در ارتفاع ۲۶ متری از سطح دریا قرار دارد و شکل مخروطی دارد. این گلفشان حدود هشت متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه‌ آن آب‌شور به‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود. نفتلیجه خواص درمانی دارد و گِل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان‌ها به‌دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در ترکیبات آنها، برای بدن سودمند است.

جرجان، شهری پیشرفته

شهر باستانی جرجان در سه کیلومتری غرب گنبدکاووس قرار دارد و در طول قرن‌ها، مرکز ولایات جرجان و طبرستان و گاهی نواحی همجوار بوده‌است. همچنین از جرجان به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام یاد می‌شود که همتراز شهرهایی همچون ری، مرو و جندی‌شاپور بوده‌است. در ساخت جرجان از معماری و شهرسازی پیشرفته‌ای بهره برده بودند و بیش از هزار سال قبل، دارای امکاناتی مانند فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگفرش‌های منقش آجری و سیستم آبرسانی به خانه‌ها بوده‌است. در این کاوش‌ها بنایی از دوره سامانی و سلجوقی با اتاق‌ها، چاه‌های بسیار، آبراهه و حوض‌های آجری و نیز مسجدی از دوره سلجوقی با طرح چهار ایوانی و اتاق‌های متعدد یافت شده‌است.

مدرسه عمادیه، حوزه علمیه

مدرسه عمادیه گرگان از جاهای دیدنی این شهر است که در دوره شاه‌سلیمان صفوی ساخته‌شد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. این مدرسه مستطیل شکل، دارای چهار ایوان در دو طبقه است که امروزه به‌عنوان حوزه علمیه استفاده می‌شود. عمده مصالح به‌کار رفته در ساخت آن شامل چوب، خشت، آجر، سفال و سنگ است. وجود ایوان‌ها، طاق‌های جناغی و هلالی، آجرکاری‌های زیبا و در و پنجره‌های متعدد چوبی جلوه خاصی به این بنا داده‌اند. ورودی مدرسه مزین به در چوبی زیبایی است سپس حیاط سنگفرش مدرسه قرار دارد. درست مثل خانه‌های تاریخی، حوضی بزرگ در وسط حیاط قرار گرفته که با درختان نارنج احاطه شده‌است.

بلندترین برج آجری جهان

برج گنبدکاووس یا برج گنبد قابوس از جمله سازه‌های معماری ایران است که وجهه‌ای جهانی دارد و به‌‌عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ مهندسی بشر شناخته می‌شود. این اثر ارزشمند که جزو جاهای دیدنی استان گلستان به حساب می‌آید با ۷۲ متر ارتفاع لقب بلندترین برج آجری جهان را به خود اختصاص داده‌است. این برج که به دستور قابوس‌بن وشمگیر ساخته شد، پانزدهمین اثر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته‌است. بخش‌هایی از بنای گنبد از جمله پایه بنا و اطراف سردر ورودی، خروجی‌های آجری و... در طول تاریخ آسیب‌های بسیاری دیده‌اند. خوشبختانه عوامل طبیعی مانند باد، باران، آفتاب و... صدمه‌ چندانی به‌ ظاهر بنا وارد نکرده‌است.