جنون کتاب

پیشخوان

جنون کتاب

کتابخوان‌ها در مورد بیماری «جنون کتاب» می‌دانند. در میان رفتارهای غیرمعمول مربوط به کتاب، جنون کتاب حالتی است که فرد به گردآوری کتاب‌هایی می‌پردازد که برای گردآورنده هیچ سودی ندارد و او برای آنها هیچ ارزش ذاتی قائل نیست.

خرید نسخه‌های متعدد از یک کتاب و خرید بیشتر از گنجایش منزل می‌تواند از نشانه‌های آن باشد. این بیماری می‌تواند نشانه‌ای از اختلال وسواس فکری عملی باشد که با گردآوری و انباشتن کتاب مشخص می‌شود. این علاقه به گردآوری کتاب می‌تواند تا جایی پیش برود که فرد را از روابط اجتماعی بازدارد و به سلامت او آسیب برساند. جنون کتاب را نباید با کتاب‌دوستی اشتباه گرفت که علاقه طبیعی و عادی به کتاب است و به عنوان یک اختلال روانی کلینیکی در نظر گرفته نمی‌شود.

«جنون کتاب» نوشته آلیسون هوور بارتلت اما در مورد بیماری فوق نیست بلکه داستان یک دزد کتاب، یک کارآگاه و دنیای وسوسه‌های ادبی است! بارتلت در این کتاب داستان زندگی مردی را روایت کرده که به شغل شریف سرقت آثار نفیس ادبی اشتغال داشته است. جالب است بدانید که این کتاب پرفروش ملی، براساس ماجرایی واقعی به رشته‌ تحریر درآمده است. جان چارلز گیلکی که کارش از فرط عشق به کتاب به سرقت و بدنامی کشید. مردی عجیب و غریب که برخلاف اغلب سارقان دنیا، انگیزه‌اش نه پول و سرمایه، بلکه ادبیات و فلسفه بود. نسخه چاپی جنون کتاب با ترجمه مجتبی ویسی توسط نشر ثالث به فارسی منتشر شده و نسخه صوتی این کتاب نیز توسط نشر ماه آوا به گویندگی نوتاش نیک‌نژاد در دسترس قرار گرفته است.