عدد خبر

عدد خبر

2600 میلیارد تومان 
تسهیلات به دانش‌‌بنیان‌ها

مصطفی رجبی‌‌مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صنعت برق برای تشویق و ترغیب این شرکت‌ها به تولید داخل و دانش‌بنیان، علاوه بر برگزاری نمایشگاه و جشنواره پژوهش و فناوری، ۲۶۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات از منابعی که مجلس شورای اسلامی در بند (ط) تبصره (۱۵) قانون بودجه امسال پیش‌بینی کرده است را برای تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. 
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبار مربوط به بهینه‌سازی شبکه‌های برق و تامین قطعات استراتژیک نیروگاهی یا شبکه انتقال برق و اعطای تسهیلات خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق و شرکت‌های فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی است. سال گذشته ۵۰ درصد این اعتبار جذب شد و امسال این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد. 

700 میلیون دلار
آورده حذف نفتکش‌ها

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این‌که با توجه به کارکرد خطوط لوله در هفت ماه امسال، از تردد سه میلیون نفتکش جاده‌پیمای ۲۵‌هزار لیتری در سطح جاده‌های کشور جلوگیری شده است که به این واسطه از مصرف یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در حمل‌و‌نقل جاده‌ای مواد نفتی ممانعت به‌عمل آمد، گفت: این امر ضمن کاهش خطرات سوانح جاده‌ای، محیط‌زیستی و افزایش ضریب ایمنی جریان انتقال به صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع به‌عنوان یک سوخت استراتژیک و با ارزش در کشور منجر شده‌است.
وی افزود: بنابراین باعنایت به اهمیت و ضرورت توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توان گفت که صرفه‌جویی خالص انرژی در فرآیند انتقال کلان مواد نفتی توسط شبکه خطوط لوله در بازه زمانی مذکور معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش بیش از ۷۰۰‌میلیون دلار بوده است.

3000 میلیارد تومان
تسهیلات به مشاغل خانگی

آزیتا همتیان با اشاره به جهش مشاغل خانگی در سال جاری گفت: در نخستین گام مجوزها به صورت آنی صادر می‌شوند و تسهیلگری و مانع‌زدایی در این زمینه رخ داده است. از طرفی دولت اعتباراتی در نظر گرفته که موجب رشد قابل توجه در سال جاری شده است، به گونه‌ای که 3000میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی دریافت و بین استان‌ها تخصیص یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی ۵۰‌درصدی یافته است.
وی در ادامه به نوع نگاه دولت به کسب و کارهای خانگی و سهم اعظم زنان ــ ۸۵ درصد شاغل ــ اشاره کرد و گفت: نگاهی حمایتی و منطبق با سیاست‌های اشتغال داریم و در این راستا باید به تکلیف مورد نظر ــ تحقق ۳۰۰ هزار شغل خانگی از یک میلیون شغل ــ دست یابیم که در این راستا اعتبار دریافتی امسال 3000میلیارد تومان تعیین شد.