3کشته و 70زخمی در انفجار معدن و کارخانه رنگ

3کشته و 70زخمی در انفجار معدن و کارخانه رنگ

طی دو حادثه جداگانه که در دو استان سمنان و آذربایجان‌شرقی رخ داد، 70 نفر زخمی و سه نفر جان خود را از دست دادند. نشت گاز تزریقی به مخزن در کارخانه تولید رنگ شهرک صنعتی شهید سلیمی در آذرشهر و تجمع گاز و انفجار در اثر استفاده از بخاری نفتی چکه‌ای در اتاق استراحت کارگران یک معدن در روستای تویه دامغان، علت وقوع دو حادثه اعلام شده است.

به گزارش جام‌جم، اولین حادثه در محل استراحتگاه کارگران یک معدن روباز در دامغان رخ داد که در فاصله سه، چهار کیلومتری روستای تویه قرار دارد. علیرضا کلانتری رئیس شورای تویه به خبرنگار جام‌جم گفت: «این حادثه ساعت 13و30 دقیقه بعدازظهر شنبه و زمانی رخ داد که هفت کارگر برای استراحت و صرف ناهار وارد استراحتگاه خود شدند. اغلب کارگران معدن، تبعه افغان بودند. آنها کارگران فصلی بودند اما بیشتر از دو سال بود که در این معدن مشغول به کار بودند. پس از وقوع حادثه، با اورژانس تماس گرفته شد و پنج مجروح حادثه به بیمارستان منتقل شدند. این اولین بار است که چنین حادثه‌ای در تویه رخ می‌دهد و پیش از این سابقه نداشته است.» مجروحان 22 تا 38 سال سن دارند که بین 80 تا 90 درصد دچار سوختگی درجه دو شده‌اند.» 
حمید صالحی، رئیس اداره صمت دامغان دیروز اعلام کرد: «یکی دیگر از کارگران مجروح به نام امین غلامی 28 ساله از روز دوشنبه شرایط جسمی مساعدی نداشت و روز سه‌شنبه پنجم دی، در اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد. دو نفر دیگر از کارگران که سوختگی درجه دو دارند، به تهران و دو نفر دیگر نیز به بیمارستان سوانح سوختگی ساری منتقل شدند و مراحل درمانی برای این چهار کارگر در خارج از استان در حال انجام است. دو کارگر دیگر به نام‌های مختار میرزایی 25 ساله و شایق سعیدی 27 ساله، روز حادثه و به علت خفگی و سوختگی فوت شدند. گروه کارشناسان صمت و اداره کار با حضور در معدن در حال بررسی جوانب کار هستند.»

 65 مصدوم در انفجار کارخانه رنگ
حادثه دوم که در کارخانه تولید رنگ در شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر در آذربایجان‌شرقی رخ داد، گرچه تلفاتی نداشت اما آمار مجروحان به دلیل نشت گاز تزریقی به مخزن بالا بود. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی، این حادثه 65 مصدوم داشت که همگی به بیمارستان‌های آذرشهر، اسکو و تبریز منتقل شدند.
وحید شادی، سخنگوی اورژانس این استان در تکمیل خبر گفت: «از این تعداد 22 نفر در محل درمان و بقیه به بیمارستان‌های اسکو، آذرشهر و بیمارستان‌های تخصصی تبریز اعزام شدند.»
پس از این حادثه، بابک محبوب‌علیلو، دادستان مرکز استان آذربایجان‌شرقی‌گفت: «بلافاصله پس از وقوع آتش‌سوزی، دستور قضایی توسط رئیس حوزه قضایی بخش ممقان صادر شد تا کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به بررسی علت وقوع حادثه اقدام کنند.»