نسخه Pdf

تأسیس رادیویی به احترام «حاج‌قاسم»

تأسیس رادیویی به احترام «حاج‌قاسم»

بیست‌ونهم آذرماه با پیام ویدئویی رئیس‌جمهور، تجلیل از خانواده‌های شهدای امنیت و حادثه تروریستی شاهچراغ و حضور مسئولان رسانه‌ملی، رادیومقاومت برای سومین سال کار خود را آغاز کرد. رضا کوچک‌زاده‌تهمتن دوباره این مسئولیت را برعهده گرفت.

رادیومقاومت با هدف تبیین مفهوم مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی و شناخت و شناساندن مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی تا 30دی‌ماه روی موج FM ردیف 95.5مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایران‌صدا قابل دریافت است و 24ساعته برنامه دارد.  به تعبیر کوچک‌زاده، مدیر این شبکه رادیویی، امسال شاهد تفاوت‌ها و وجوه متمایزی هستیم. شاید همان نکته معاون صدا قابل‌توجه باشد که تأکید کرد در رادیومقاومت امسال برای نوجوانان و نسل جدید برنامه‌های آگاهی‌سازی در نظر گرفته شده تا شبهات رسانه‌ای برطرف شود. رسانه‌هایی که همواره دنبال تحریف باورها و اعتقادهای جامعه ایرانی‌اند. با کوچک‌زاده، مدیر رادیو مقاومت گفت‌وگویی داشتیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید دلایل راه‌اندازی رادیومقاومت در دی‌ماه چیست و این‌که امسال واجد چه شاخص‌هایی است؟
با توجه به نقش مهم گفتمان مقاومت در پیشبرد و تقویت انقلاب‌اسلامی و همچنین اهمیت پرداخت به مکتب جهانی شهید سلیمانی، رادیومقاومت برای تبیین حقایق و پیونددادن نسل‌های نوپای انقلاب با فرهنگ مقاومت در اولین سالگرد شهادت سردار عزیز در سال 1399، تأسیس و ان‌شاءا... امسال شاهد فعالیت این شبکه برای سومین سال هستیم. از طرف دیگر اما دی‌ماه، ماه مقاومت در ایران انقلابی و اسلامی است. در این ماه نهم دی‌ماه(سمبل مقاومت، دشمن‌شناسی و بصیرت ملی ملت ایران در مقابله با فتنه‌انگیزی جریان‌های نفاق و فتنه در سال1388) و 13 دی‌ماه(سالروز شهادت ابرمرد و فرمانده نامدار و بی‌بدیل مقاومت اسلامی شهید حاج‌قاسم سلیمانی) واقع شده است. امسال اما رادیومقاومت در بستر سومین سالگرد شهادت آن قهرمان دلیر با شعار«جان‌فدا» آغاز به کار و تلاش می‌کند نقطه عزیمت مناسبی در رسانه‌ملی برای شناخت بیشتر از مکتب شهید سلیمانی و مقابله با جنگ‌نرم دشمن باشد. 

 نکته بعدی، این رادیو در بستر جریان‌سازی رسانه‌ای برای تبیین گفتمان‌های انقلاب اسلامی واجد چه ظرفیت‌هایی است؟
تقویت شناخت نسبت به گفتمان‌های انقلاب‌اسلامی همچون «مقاومت» و بازنمایی مجدد آن در قالب تکریم و بزرگداشت مکتب شهید سلیمانی، هدف نهایی راه‌اندازی این رادیو است. ضمن این‌که در این یک‌ماه تلاش می‌شود تا ضمن تشریح بنیادهای نظری و عملی مکتب شهید سلیمانی، مفاهیمی چون «مقاومت‌وجهاد»، «خودباوری ملی»، «استکبارستیزی»، «جایگاه مقاومت در منافع ملی»، «دشمن‌شناسی و بصیرت»، ترویج گفتمان «ما می‌توانیم» و در نهایت توجه به نظام اندیشه‌ای امامین انقلاب‌اسلامی و «مکتب شهید سلیمانی»، به پرسش‌های بسیاری از نسل جوان پاسخ داده شود. از طرف دیگر پاسخگویی به شبهات و تشکیک‌های ناشی از جنگ‌نرم دشمن در این عرصه نیز از کارکردهای جدی این رادیو است. بنابراین، این رادیو ضمن پاسداشت و زنده‌نگه‌داشتن یاد و راه شهید سلیمانی، به‌عنوان چهره بین‌المللی مقاومت، چهره نفرت‌آور آمریکا و رویکردهای استکبارگرانه آن را نیز مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد.

 نقش مکتب شهید سلیمانی در این رادیو چگونه دیده شده است و چگونگی تبیین آن را توضیح دهید.
اساسا شکل‌گیری این رادیو به احترام شخصیت شهید سلیمانی و پاسداشت مکتب ایشان راه‌اندازی شده است. نگاه به جایگاه الگویی آن شهید عزیز در حوزه حیات فردی و اجتماعی و تبیین آرمان رهایی بخش مکتب ایشان که میدان مبارزه با استکبار و صهیونیسم است، در این رادیو مورد مداقه واقع می‌شود. از طرف دیگر نیز از منظری گفتمانی رویکرد، عملکرد و آثار مکتب شهید سلیمانی در حوزه‌های سیاسی، محور مقاومت، الگوسازی مدیریت جهادی، فرهنگ، سبک‌زندگی ایرانی ــ اسلامی، عرصه‌های اجتماعی و... نیز مورد تفحص و واکاوی قرار می‌گیرد. همچنین در بخشی از تولیدات با بازنمایی حیات مبارک شهید سلیمانی در روایت یاران، خانواده و مرتبطین با آن شهید عزیز، یک سازه الگویی از یک انسان موفق ایرانی و مجاهد به نسل‌های جدید معرفی می‌شود تا موقعیت اعتمادبه‌نفس ملی و انقلابی انسان ایرانی را به تصویر بکشد. در تبیین شخصیت ملی و قهرمان اسطوره‌ای ملت ایران در رادیومقاومت مواردی از جمله: معرفی شخصیت ایشان با دو وجه «ملی» و «امتی»، چهره بین‌المللی مقاومت، صدق و خلوص شهید سلیمانی، معرفی وی به‌عنوان نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان مکتب بزرگ امام‌خمینی(ره)، روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیر سردار، درهم‌آمیختگی عقلانیت، شجاعت، مدیریت، معنویت و ... در شخصیت و مکتب ایشان، نماد امید و اعتمادبه‌نفس در جهان اسلام، غیرت و تعصب سردار نسبت به انقلاب اسلامی و «حرم» دانستن جمهوری اسلامی، شهادت‌طلبی و ترویج ایثارگری در جامعه، جایگاه فراحزبی و بی‌طرف ایشان در منازعات و رقابت‌های سیاست داخلی، درک بالا از منافع و امنیت ملی، نقش وی در تأمین امنیت‌ملی و تعمیق عمق استراتژیک انقلاب اسلامی در منطقه و جهان، ظرفیت‌سازی برای انقلاب اسلامی در همه ابعاد و سایر موارد دیگر ان‌شاءا... در دستورکار برنامه‌سازی خواهد بود.

 نقش مردم و تعاملی شدن برنامه‌ها در رادیومقاومت امسال چگونه است؟
شهید سلیمانی شخصیتی مردمی است. نقش الگویی وی در میان مردم خاصه نسل جوان و ارادت متقابل همه اقشار به ایشان، بی‌نظیر است. از همین روی تلاش داریم بیش از آن‌که به تصدی‌گری غیرضروری در برنامه‌ها پرداخته شود، ظرفیت‌های مردمی در این رادیو را برجسته کنیم. حمایت‌ها و پشتیبانی حداکثری از ظرفیت‌های مردمی، فعال‌سازی ظرفیت‌های بومی و محلی در معرفی و بزرگداشت مکتب شهید سلیمانی، زمینه‌سازی برای پویش‌های فرهنگی و نذور دسته‌جمعی با همت مردم و بهره‌گیری از توان مردمی در سطوح کارشناسی و... بهره برده شود. 

 رویکرد رادیومقاومت برای معرفی مکتب شهید سلیمانی و گفتمان مقاومت به نسل‌های جوان و نوپای انقلاب اسلامی چیست؟
در رادیومقاومت، تأکید ویژه بر نسل‌های جوان انقلاب اسلامی برای شناخت از مفهوم مقاومت، مکتب و شخصیت قهرمان ملی و نامدار خود است. در این مسیر با حضور نسل‌های جوان در رادیو، ارتباط تعاملی تلفنی، تشکیل پویش‌ها، پویش تبدیل هر خانه یک تولید فرهنگی ــ رسانه‌ای به نیت حاج‌قاسم، ترویج سبک‌زندگی ایرانی -اسلامی در قاب شخصیت شهید سلیمانی، طراحی فرم‌های جذاب برنامه‌سازی، حساس‌سازی اذهان مخاطب جوان‌ونوجوان نسبت به شخصیت حاج‌قاسم و مواردی دیگر از این دست که معطوف به نسل جوان است، ازجمله رویکردهای حاکم بر رادیومقاومت است. امیدواریم با کمک برنامه‌سازان، پژوهشگران و تیم‌های اجرایی جوان شبکه، این هدف محقق و نسل جوان بهره‌گیری مناسبی را از گستره شخصیت و مکتب شهید سلیمانی در بستر این رادیو ببرد. 

راهبرد رادیومقاومت در1401 چگونه خواهد بود و با توجه به شرایط کنونی جامعه چه رویکرد و نگاهی به رخدادهای کنونی خواهد داشت؟
رادیومقاومت امسال همراه و همگام با سیاست‌گذاری‌های ستاد سالگرد شهید سلیمانی با شعار «جان‌فدا» آغاز به کار خواهد کرد. راهبرد اساسی ما در این شبکه شناخت شهید سلیمانی به جامعه مخاطب در بستر «جهاد تبیین» است و این رادیو تلاش دارد تا در چارچوب اسناد بالادستی و سیاست‌ها و راهبردهای رسانه‌ملی در این خصوص برنامه‌سازی‌ها انجام می‌شود. از همین روی، با توجه به جایگاه مکتب شهید سلیمانی و سرمایه اجتماعی که برای نظام اسلامی تولید کرده است، همت بر معرفی بیش از پیش این مکتب است. به عبارت دیگر، همان‌گونه که شهید سلیمانی تریلیون‌ها دلار هزینه نظامی و عملیاتی آمریکا و غرب را در منطقه غرب‌آسیا به شکست کشانید. در عرصه رسانه‌ای نیز مکتب شهید سلیمانی واجد ظرفیت روشنگری و شکست پروژه‌های نفاق‌برانگیز دشمن است. تلاش ما بر آن است تا از این سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی در داخل و خارج از مرزهای ملی هم حراست کنیم و هم این‌که به تقویت بنیادهای فکری، بصیرت و دشمن‌شناسی در میان نسل‌های جوان و نوپای‌مان اهتمام ورزیم.

مجتبی برزگر - روزنامه‌نگار