نسخه Pdf

نوآور

نوآور

Windows
بهینه‌شدن ویندوز ۱۱ در نسخه جدید 

سال 2022 سالی بدون حادثه برای ویندوز11 بود. شاهد به‌روزرسانی 2022 ویندوز11 بودیم که تعدادی از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید را به همراه داشت که برای بهبود سیستم‌عامل نسبت به نسخه اولیه راه‌اندازی آن در سال 2021 طراحی شده بودند. اکنون، با نزدیک شدن به پایان سال 2022، زمان آن رسیده که به سال پیش رو نگاه کنیم. با ویندوز11 نسخه 22h2، مایکروسافت تلاش مهندسی جدیدی را به نام «لحظه‌ها» آغاز کرده که هدف آن ارائه «نوآوری مستمر» به کاربران ویندوز11 در طول چرخه عمر محصول است. مایکروسافت به جای منتظر ماندن برای آپدیت ویژگی‌های سالانه ویندوز در پاییز، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ارائه ویژگی‌های جدید هر چند ماه یک‌بار در یک‌سری کاهش ویژگی است که اولین مورد قبلا در اکتبر ارسال شده بود و شامل تب‌هایی در فایل اکسپلورر بود. به‌روزرسانی بعدی ویندوز11 در بازه زمانی فوریه یا مارس ارائه می‌شود و شامل ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های بیشتری برای کاربران ویندوز11 خواهد بود. برخی از این ویژگی‌ها، به‌ویژه آنها که در اطراف نوار وظیفه هستند، قابل توجه‌اند. 

Science Based
دویست‌وبیست هزار نفر در دانش‌بنیان‌ها

بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، روند دانش‌بنیانی شرکت‌ها تا امروز رو به افزایش بوده و شیب آن در سال‌های 1396 تا 1399 زیاد است اما در 1400 این روند کند شده. سختگیری‌ها در اعطای تأییدیه و توجه بیشتر به کیفیت فعالیت‌های دانش‌بنیانی این شرکت‌ها از جمله دلایل این کندی عنوان شده است. آن‌طور که مرکز پژوهش‌ها گزارش کرده، بخش اعظمی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس تعداد کل شاغلان شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌صورت تجمیعی، حدود 220‌هزار نفر در سال 1400 گزارش کرده است. مرکز پژوهش‌ها در ادامه گزارش خود به مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته است. نرخ تأسیس شرکت‌های نوپا و تبدیل آنها به شرکت‌های تولیدی، روند کند رشد و بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، مشکلات کسب‌وکاری پیش‌روی استارت‌آپ‌ها، سهم اندک شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی و صنایع غذایی نسبت به سایر زمینه‌ها و تمرکز بر آموزش عالی و خلق دانش بدون سرریز آن به خروجی‌های نوآوری از جمله این چالش‌هاست. این مرکز پیشنهاد داده اقداماتی از قبیل ایجاد و تقویت زیرساخت‌های تقاضا‌محوری تجاری‌سازی از طریق حمایت و مشارکت دولت با بخش‌خصوصی، رفع موانع کسب‌و‌کاری شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد. 

DuckDuckGo
مسدود شدن گوگل توسط DuckDuckGo

DuckDuckGo ویژگی جدیدی را اعلام کرده است که به کاربران خود کمک می‌کند تا پاپ‌آپ «ورود با گوگل» را در تمام وب‌سایت‌ها مسدود کنند. این شرکت می‌گوید که سایت‌های محبوبی مانند ردیت اغلب هنگام بارگیری صفحه وب، پنجره ورود به سیستم گوگل را نشان می‌دهند. DuckDuckGo می‌گوید که ویژگی جدید جریان این «پاپ‌آپ‌های مختل‌کننده و گمراه‌کننده» را محدود و به کاربران کمک می‌کند بدون مشکل در وب گشت و گذار کنند. این ویژگی جدید اکنون در برنامه مرورگر DuckDuckGo برای موبایل و رایانه شخصی همراه با افزونه کروم و فایرفاکس و اج قابل دسترس است. DuckDuckGo می‌گوید که ویژگی جدید آن بسیار بیشتر از یک مسدودکننده پاپ‌آپ برای ورود به سیستم با گوگل است، بلکه گوگل را از پیوند دادن حساب کاربران به تاریخچه مرور آنها بازمی‌دارد. این کار تصویری از افزایش درخواست‌های ورود به سیستم گوگل به‌عنوان استراتژی غول فناوری برای مدیریت «ردیابی کاربران بدون این‌که آنها متوجه شوند» ترسیم می‌کند. DuckDuckGo می‌گوید زمانی که کاربر در یک سایت با گوگل وارد می‌شود، به شرکت مستقر در کالیفرنیا اجازه می‌دهد تا تبلیغات هدفمندی دقیقی را به شما ارائه دهد. وب‌سایت یا سرویس شریک نیز با کسب درآمد از تبلیغات، از مزایای آن بهره می‌برد.
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها